Adrenalinfylld hillclimb-film med Lionel Regal i en Formel 3000-bil.

Fick in ett grymt tips här tidigare idag från Johan som snappat upp en artikel på bloggen coldtrackdays där Lionel Regal kör rätt upp för bergsracingbanan Course de Cote på Mont Ventoux i Frankrike. Det klippet har verkligen tagit eld under dagen och massor av sidor har tagit upp det, såg också att alltid inspirerande bilfeber också har den nu.

Det häftiga, som många dock verkar missa, är ju att den här banan plus flera andra, ingått i ett hillclimbing-mästerskap som FIA står bakom! Just Mont Ventoux är inte längre med i programmet, men flera andra sträckor är, och det finns en kalender för 2009 på FIAs hemsida här. I april hålls första loppet i år.

wiki bjuder dessvärre inte på särskilt mycket info just denna gång. Här finns lite att läsa om själva berget, där också cyklisterna under Tour de France kör en del. Här lite mer om själva FIA-mästerskapet, men inte heller den sidan bjuder på någon kul eller uppdaterad information.

Filmen är riktigt, riktigt bra bra. Särskilt kul att se är ju att man kan se vilken växel han kör på i filmen. Och hur han växlar, där snackar vi manuellt arbete! Bilen är för övrigt en Reynard F3000 med Mugen-Honda-motorer. Bilder från tidigare racing är alltid kul att spana in. Klippet fick mig att tänka på två tidigare godbitar som jag tagit upp, som den om att Google lagt ut hela LIFEs bildarkiv med massa godis från racingens historia, eller den där gratis videotjänsten auto-history som lagt ut massor av filmer från tidigare år.

7 comments

Leave Comment
  1. Henke R26

    Helvete, helt sinnes vad det går undan! Dom som kör hillclimb kan inte ha mycket nerver. Satt och tänkte på när det gått ca 3 min jämt av klippet att det gick en ganska bra stund flatout…ett litet misstag där och det är ridå ner!!! Alltid trevligt med racingklipp!!!

  2. Henke R26

    Någon som vet något om drivkällan, storlek, formation och effekt i den där Mugen-Honda
    snurran?

  3. REP

    Ofan vad det är farligt !
    Massor av träd ! Åker man av så klyvs bilen av i mitten !
    Så hände det för Jimmy Clarks Lotus.
    Det var vanligt med sådana banor för F1 60 o 70 talet….

Leave a Reply