Årets rally-kalender är här. Eh.. va? Rally?

Ledsen, det här är i grunden verkligen ingen F1-relaterad post, men är det lågsäsong så är det.. Eller ja, såg just en bra F1-2009-säsongsgenomgång-för-nybörjare på f1.com, kryddar inlägget med den nedanför. En ganska bra genomgång faktiskt av vad som gäller. Men tillbaka till rally, vet inte om jag har några rally-fans här på bloggen, men hittade så coola bilder så det är värt ett inlägg. Tydligen finns det en fotofirma som heter McKlein som varje år gör en rally-kalender (finns något liknande i F1?) och nu har årets kommit. Det häftiga är att de har en öppen databas med bilder att ladda ner i hög kvalité, inte bara rally utan en del gamla godingar. Påminner lite om mina tidigare tips om bildarkivet från LIFE eller filmarkivet från bilsportens historia. Fast i mycket mindre skala.. Oavsett, jag

snappade upp storyn på tyska automotorundsport, och en del av bilderna är riktigt grymma. Det ska sägas. Och så hittade jag som sagt bildarkivet till den där firman McKlein och där finns bilderna i bra upplösning. Sånt är alltid kul. Själva kalendern kan köpas på den officiella rally-hemsidan. Där kan man också vinna ett exemplar! Men skynda skynda, deadline är i morgon. Psst! Någon som vet vilket rally som är det första för säsongen nästa år…

Så tillbaka till lite hardcore racing. Formel 1. Som jag skrev så finns en nybörjar-guide till vad som gäller nästa säsong på f1.com. Inte all världens text, men en ganska bra översikt. Jag kopierar helt enkelt in texten här för den som är intresserad;

A beginner’s guide to the 2009 rule changes
The FIA have made a number of changes to the Sporting and Technical Regulations for the 2009 Formula One season, and the results of some have already been seen in testing.

In the case of the Sporting Regulations, the primary aims are increased reliability and further cost reductions. In the case of the technical changes, there are three main objectives – reducing the role of aerodynamics in the cars’ performance; making overtaking easier; and keeping lap times in check…

Tyres
After 10 seasons on grooved tyres, Formula One racing returns to slicks in 2009, as part of moves to increase the emphasis on mechanical rather than aerodynamic grip. With no grooves, grip will increase by around 20 percent, bringing a significant performance gain. However, that gain will be offset by the vastly reduced downforce levels of the revised aerodynamic regulations (see below). The overall effect should be reduced performance through high-speed corners. Drivers will still have the choice of two dry tyre compounds and will still have to use both compounds during a race.

KERS
From 2009 teams have the option of employing a Kinetic Energy Recovery System (KERS) to boost their car’s performance. As its name implies, a KERS recovers the (normally wasted) kinetic energy generated by the car’s braking process. This energy is stored using a mechanical flywheel or an electrical battery and then made available to the driver, in set amounts per lap, via a ‘boost button’ on the steering wheel. Under the current regulations the power gain equates to around 80 horsepower, available for just under seven seconds per lap. This could be worth several tenths of a second in terms of lap time, but the weight and packaging of the system – and its impact on the car’s weight distribution – also have to be taken into account.

Engines
In a move designed to boost reliability still further, drivers must now use the same engine for three, rather than two, consecutive events. There are also plans for measures to equalise engine performance between teams. How this will be achieved has not yet been finalised.

Aerodynamics
Along with slick tyres, this is the biggest area of change for 2009. Downforce will be dramatically reduced and the cars’ bodywork will appear much cleaner, thanks to new dimensional regulations that effectively outlaw extraneous items such as barge boards, winglets, turning vanes and chimneys.

As well as reducing overall aero performance, the revisions are also designed to increase overtaking by making the car less susceptible to turbulence when closely following another driver. The most obvious changes are to the front and rear wings.

The front wing becomes lower (75mm from 150mm) and wider (up from 1400 to 1800mm – the same width as the car) with driver-adjustable flaps. Drivers will be allowed to make two wing adjustments per lap, altering the wing angle over a six-degree range.

The rear wing becomes taller (up 150mm to bring it level with the top of the engine cover) and narrower (750mm from 1000mm).

Also at the back of the car, the diffuser has been moved rearwards, its leading edge now level with (rather than ahead of) the rear-wheel axle line. In addition, the diffuser has been made longer and higher, all changes that will reduce its ability to generate downforce.

Testing
2008’s testing allowance of 30,000 kilometres is expected to be slashed by a third to 20,000 in a bid to further reduce development costs.

5 comments

Leave Comment
  1. oj, upptäckte just att den där bilddatabasen inte alls var så liten som jag trodde. kolla in under racing history till exempel. massor av godis att titta på! någon som vet vad EASR-free images betyder? gissar att det är sån där stämpel på bilderna man slipper där. finns en del sköna bilder på ronnie peterson och gunnar nilsson, och då har jag bara testbläddrat lite på 1976 års säsong ännu.. men sån där klumpig stämpel över bilderna, så inte helt enkla att se.

  2. Lisa

    OK Phixx, det är dags att göra nåt. Vi får bilda Anonyma F1-holister helt enkelt, för jag känner precis som du!

    @ Daniel jo rally är kul, men just nu känns det ungefär som att få ett glas apelsinsaft när man behöver en rejäl drink… 🙂

    Vet nån förresten om det verkligen är så att de skurit ner testkilometrarna från 30 till 20 tusen?

  3. haha, ja tiden får gärna flyta på lite. januari är den stora månaden jag väntar på men presentationerna av de nya bilarna. blir väl i alla fall en helt ny honda till utseende.. de brukar ju hitta på något.
    så februari blir ju en enda lång förberedelse för starten..
    liknelsen mellan rally och saft är inte dum. men ingen fara, det kommer inte bli mycket mer rally än så där här på bloggen.. de har egna sidor och communities gissar jag.. men grymma bilder i alla fall.
    inte sett något mer om testkilometrar, texten är minst sagt oklar, eller öppen, om det. men de flesta regler brukar ändras lite fram och tillbaka, så kommer väl mer om det.

  4. Phixx

    Lisa, de senaste dagarna har jag kollat på Brasilien GP från 2007 typ 3 gånger för att stilla mitt begär, vi får nog allt Anonyma-F1-holister som du säger. =)

Leave a Reply