Blir Red Bull nästa offer efter Honda som stänger F1-butiken?

Det surras ju en god del på nätet om riskerna att fler stall följer Hondas exempel och tvingas lägga ner sin F1-satsning. En av de hetare ryktena just nu verkar (dessvärre) vara Red Bull. crash.net skriver i en artikel att Red Bulls ägare sagt att flera stall går i tankarna att stänga ner. Dessutom har Red Bull själva nyligen lagt ner sin enormt populära tidning Red Bulletin som jag ofta skriver om, ex här.. Tankarna fanns ju ett tag att gå över till en mer permanent tidning/magasin, men har inte hört något om det på ett tag nu. Red Bull-bloggen red-bullog har en story om det nya livsstilsmagasinet som planeras/planerades här. Deras Formula Una är också inställt, vad det nu är för något (tror det är tjejer som är med på tävlingarna på något sätt och så massa bilder online). Mer substans för ryktena är ju också att de nyligen köpt tillbaka Toro Rosso, antagligen för att sälja det. Så frågan är om också huvudstallet ryker i så fall.

gridcrasher har en story om nedläggningen av Red Bulletin och Formula Unas. Tilläggas kan ju att detta väl gäller F1-versionen av magasinet, som kostar stallet miljoner dollar per år enligt liknande artikel på grandprix.com. Brittiska tidningen The Telegraph har en intressant artikel om de ökande kostnaderna inom stallet. Red Bulletin är ju en tidning de har som mest omfattar extremskidor och sånt, Red Bulletin F1 är ju en annan, den som delas ut under racehelger. Hemsida för tidningen finns här och för F1-versionen här.

Fler stall för försäljning skulle ju vara goda nyheter för David Richards som tippas vara en potensiell och seriös köpare av Honda, som jag skrev om i en kommentar till nyheten om att Honda lägger ner. Richards som alltså inför den gångna säsongen var tänkt att bilda ett då 13e stall med sitt Prodrive. Men att hitta köpare till ett stall skulle ju kanske gå.. köpare till 2-3 stycken.. nja..

Red Bulletin dök först upp i Formel 1 under 2005 års Monaco Grand Prix tror jag. Det har delats ut som ett gratis magasin under racehelger, med ett nytt nummer varje dag.

Online finns magasinen att ladda ner som pdf. De har blivit lite av ett samlarobjekt och en sökning på auktionssiter ger några hits, som det här exemplaret signerat av Lewis Hamilton som ligger ute för 50 USD för tillfället. För 11 australiensiska dollar får man tre oöppnade ex från årets Australiens Grand Prix.

12 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Jag är mest orolig för Williams. Red Bull kan nog faktiskt räkna hem sin satsning i form av publicitet. Svårare att tänka mig att RBS, Allianz och AT&T gör det. Men som sagt, det känns ganska ambitiöst att ha två team i F1, när andra har problem att finansiera ett…

  2. Lisa

    Jag vet inte jag, jag har en känsla av att privatarna nästan klarar sig bättre i en sånhär kris. De är redan vana att snåla och spara och kostnadsoptimera allt och har folk som har järnkoll på ekonomin och är fenor på att fixa sponsorer. Chocken blir inte så stor som för dem som är vana att kunna vräka ut pengar hit och dit utan att det spelar nån roll!

    Det är likadant för oss studenter, vi märker inte så mycket av att det är recession, vi är lika fattiga som vanligt… 🙂

    Läste förresten är Williams har 90% av finansieringen klar, så det ska nog greja sig. Och när det gäller Red Bull får vi väl hjälpa till allihop genom att dricka mer läsk. Fast Red Bull är visst förbjudet i Norge, eller hur är det, Daniel?

  3. TOBIAS

    Håller med Lisa faktiskt. Tror att privatiserna har en större drivkraft än de stor bilmärkena. Dessa kan ju få för sig vilken dag som helst att det kostar för mycket pengar och att F1 inte ger något och så säljer dem stallet eller lägger ner det. Se bara på Jaguar t.ex. och nu Honda

    Renault tror jag kan vara i farozonen om krisen håller i sig och att stallet inte levererar den här säsongen. Även Toyota ligger nog pyrt till.

  4. haha, faktiskt sant. red bull får man inte tag på här nere på hörnet..

    läste att williams försäkrat att de kommer finnas kvar. för dem finns liksom inget alternativ, de håller ju inte på med något annat än f1, så finns inget att spara in på, som det kanske gör för bilfabrikanterna och de andra.

  5. Sebastian

    Och jag försäkrar att jag finns kvar. Dags att blicka framåt. Jag har mailat steve jobs om att köpa honda. De har gott om stålars. Har inte hunnit kolla om jag fått något svar 🙂

  6. Lisa

    Och imorrn är det test på Jerez, så vi kommer nog att överleva…

    (fast detdär Mac-joxet får ni behålla för er själva ;-))

  7. Sebastian

    vadå, med de nya aeroreglerna så skulle de kanske kunna utforma bilen som ett stort äpple. det här blir pengar… fatta, två stora äpplen på gridden, vilken show! bernie går i brallorna bara han tänker på det. det här är allt del av en större plan. eller som oraklet säger “this has all happened before. and it will all happen again”.

  8. Lisa

    he he he ja kanske inte så dum idé, och det finns ju redan en lämplig kandidat, Macca behöver bara skippa “Laren” och vips blir det ett äppelteam!

    Och för mig får de hemskt gärna köra omkring med äppelbilar… 😀

Leave a Reply