Climb Pikes Peak With The Monster

pikes-peak

Är det lågsäsong i Formel 1 så är det, och då är det lov att snegla på andra motorsporter. Som folk som kör galet fort uppför ett berg. Hittade den här sköna videon på Wireds motorblogg Autopia . Tänkte att jag knycker den rakt av. De skriver så här;

Nobody drives to the top of Pikes Peak faster than Nobuhiro Tajima, who might be the bravest — or perhaps craziest — driver on the planet. And now you can ride along from the safety of your chair.

Falken Tire — one of Tajima’s sponsors — has (finally) released a slick video of Tajima’s winning run in the 2010 Pikes Peak International Hill Climb. “Monster” hustled his 897-horsepower twin-turbocharged Suzuki SX4 through the 12.42 mile course in 10 minutes and 11.49 seconds. The engine sounds amazing, and Tajima’s long slide at 3:35 in the vid is glorious to behold.

Ten minutes and change is amazing considering the course, which requires drivers to negotiate pavement and gravel as they make 156 turns and climb 4,721 feet to the summit. But it’s nothing compared to his best time. Tajima, who has won Pikes Peak five consecutive times, set the all-time record in 2007 when he made the run in 10:1.4 seconds.

Och så här såg det ut;

11 comments

Leave Comment
  1. Segfirre

    För mig ligger alltid Per Eklunds Pikes Peak bil nära hjärtat, ett riktigt monster.
    Borde kanske slänga i DVDn igen för att få en nostalgitripp.

    • Kenneth

      kolla bla vid 3.53 då han hänger nästan hjulet utanför vägen…. kul om det skulle börja rulla utför =) stannar nog inte förrens några mil senare

      • sapi-jens

        Nånstans i filmen vet ja att han kör med en hand på ratten för att han får solen i ögonen ^^ Ari är kung 🙂

        • theStig

          Jag hade just tänkt slänga upp en snutt med just Aris Pikes Peak. Det är nåt i hästväg. Den här rullen från i år är löjlig i jämförelse.

          Ja, han håller för ögonen med en hand för att skymma solen. Kung var order sa Bull!

    • Kenneth

      ja då måste ju Vatanens tid från den tiden vara kanon! lästa han körde på 10.47 med peggan…

      så 10.11 med mer asfalt, bättre bil på allt (mer HK, bättre fjärdring osv) känns inte som nån jätte bedrift.

  2. Erik R

    Jag får intrycket att motorn i den där monsterbilen har en väldigt elak effektkurva.Tajima verkar ha väldigt svårt att hitta rätt drivläge och får gå på och av på gasen ganska häftigt flera gånger i varje kurva. En bil med lite snällare effektkurva borde kunna vara betydligt snabbare.

  3. FINNPWRUSA

    Tycker med att Aris åkning från back when verkar manligare…

    Fast denna är kul med! Blir ju lite tung rott med alla kurvor och sen få snurr på två stora turbon… bäst att hålla varv hela tiden….

    Köpte en SX4 AWD förra månaden… faktiskt kul bil med 1/6 av kraften… kanske en mindre turbo…!??! ;o)

  4. theStig

    en sak till med Vatanen å den erans bilar:
    Konventionell växellåda med koppling. Inga rakskurna drev med sekventiell låda å flappypaddles inte: två fötter, tre pedaler; två händer, ratt å växelspak (å solskärm)

    Heja grupp B 🙂

Leave a Reply