Coulthard vill förbjuda tankning under depåstopp

David Coulthard har ju en spalt borta på ITVs hemsida som är ganska kul att läsa. I sin senaste artikel tar han till orda för att förbjuda påfyllning av bensin under loppen, för att göra det hela mer spännade. Tankning återinfördes i Formel 1 1994 (samma år som just Coulthard åkte på soppatorsk i sista kurvan på Monza och förlorade sin andraplats.. kolla in video nedanför!) men GP2 kör ju med hela lopp på samma tank så att säga.

Har inte funderat så mycket på det där. Själv gillar jag depåstoppen och är glad att det är 2-3 oftast och inte bara ett enda. Men blir kanske mer spännande om alla startar tunga. Vad tycker ni?

Och här video från Monza 1994, slut på bensin för Coulthard i sista kurvan. Kolla till nån stans runt 3 minuter. Så springer han in i mål.. Vet inte om det kan ha hjälpt något?

11 comments

Leave Comment
  1. MR. Medeltid

    Det skulle ju gynna de som lyckas utveckla snåla motorer eftersom de kan starta med mindre bränsle och tjäna lite vikt.

    Jag är för att testa i alla fall.

  2. Snåla motorer hör inte hemma i motorsport. Depåstopp gör F1 mycket mer spännande och ett race kan sluta hur som helst nu för tiden på grund av detta. Visst kunde de få soppatorsk förr men med snåla motorer så skulle allt bli skittråkigt och sporten skulle dö ut. Snåla motorer hör hemma i vanliga världen och inte i F1.

  3. MR. Medeltid

    Tobias: Vaknade du nyss upp ur någon form av dvala? Du kanske har missat att MaXXX och FIA gärna ser att F1 anpassar sig efter resten av omvärlden och utvecklar motorer och delar som på sikt kanske kommer att bidra och appliceras i den vanliga bilindustrin? KERS är bara ett steg på vägen. Personligen tror jag F1 är en bra plattform för detta.

    Jag förespråkar utveckling. Dagens begränsade utveckling är pisslöjlig. Pengarna åker bara på något annat istället(winglets). Att utveckla snålare och lättare motorer med bibehållen effekt måste ses som en vinst både för stallet och resten av världen. Bara för att det är motorsport måste inte motorerna dra sju liter milen. Det är bara något som folk fått om bakfoten. Sträva framåt, inte bakåt tack.

  4. För din information MR. MEDELTID så sympatiserar jag inte med MaXXX och hans ideér om att hela tiden låta F1 vara ett försök som föredömme för miljö och annat som jag personligen inte tycker hör hemma i motorsport.

    Att teknik från F1 appliceras i vanliga bilvärlden får ses som en bonus (speciellt för biltillverkarna själva) men jag tror inte att det handlar om så speciellt mycket.

    KERS i all ära men jag hade föredragit en Turbo eller varför inte en V12 motor i modern tappning.

  5. phixx

    Mr. Medeltid… vad har Tobias åsikt med vad Max Mosleyoch FIA gärna ser att F1 anpassar sig till resten av världen och utvecklar bränslesnåla motorer? Att Tobias tror att det skulle förstöra sporten är väl hans åsikt och knappst något du behehöver kasta skit på honom för?

    Tänk lite längre än vad näsan räcker nästa gång…

  6. MR. Medeltid

    F1 handlar inte om att vara ett föredöme för resten av världen, nej. En snål och mer effektiv motor kan se ut precis hur fan som helst, EL, bensin, diesel, vad som helst. Dagens eller gårdagens motorer är långt ifrån så effektiva som de skulle kunna vara. Jag välkomnar all ny utveckling på det här området. Förbränningsmotorerna borde rationaliserats bort för länge sedan. Jag förstår inte varför F1 ska köra vidare på en teknik som i grunden varit oförändrad sedan 1800-talet. Bättre att gå i bräschen för något nyare istället, för att rättfärdiga sin existens.

    Sedan borde ni öppna ögonen lite. Vad har ni för önsketänkande påslaget egentligen? Moderna V12-or? Haha. Teamen själva övergav den motortypen för att den vägde för mycket i förhållande till den kraft den gav. Effekt får de ut så det räcker gott och väl med de nuvarande motorerna. MaXXX eller FIA kommer aldrig att öppna för något annat än utveckling mot ett mer miljövänligt håll, oavsett vad ni helst önskar. Tänk realistiskt.

  7. MaXXX är snart ett minne blott som tur är och det är ju en hel del som skiljer en F1 motor nu mot tidigare så varför skulle det inte kunnas göra en ny sådan?

  8. MR. Medeltid

    Håller med dig om att det ska bli skönt när MaXXX väljer att trappa ned, bara inte någon liten tomte som Jean Todt får ta över istället. Hans relationer med Ferrari är helt enkelt för nära i tid o.s.v.

    Sedan förstår jag inte riktigt. Motorernas arkitektur är i princip exakt densamma nu som för 20 år sedan, bara småsaker har förändrats. Vad är det man ska bygga nytt? En V12:a i plast eller aluminium? :-/

    Nej, jag ser gärna att motorerna utvecklas, men gärna på ett sådant sätt att ingen tvingas bygga en lösning som de inte trivs med. F1 behöver en lösning som står sig i många år framöver. Först då kan kostnaderna kapas ordentligt och mindre intressenter får en chans att inta F1.

  9. Inga mindre intressenter har en chans ändå i F1 så länge du måste bygga din egen bil. Motorerna köper ju stallen av biltillverkarna men resten får de bygga själva och de är det som är dyrt.

    Ett nytt Concordeavtal måste fram om något ska bli bättre på den fronten.

  10. MR. Medeltid

    När det begav sig och mindre stall fortfarande byggde sina bilar själva stod motorerna för ungefär hälften av stallens budget, så man kan ju knappast anse att motorerna är en liten eller mindre post än själva byggandet av bilen. Syftet med tvåhelgersregeln var ju att få ned kostnaderna på motorposten(pengarna spenderas på annat istället o.s.v., idioti).

    För övrigt ska alla stall bygga sina chassin själva. Är det en enhetsserie vi vill att F1 ska bli? Varför ska Williams och Force India bygga sina egna bilar om alla de andra mindre stallen köper sina av Red Bull, Ferrari eller McLaren? Snacka om att konkurrera på olika villkor. Williams framförallt har visat att det även på senare dagar går att stå sig resultatmässigt mot de större drakarna. Jag hoppas de någon gång i framtiden kan visa det igen.

  11. Jörgen

    Jag vill slippa depåstoppen! Det är en extra osäkerhetsfaktor. Om man vill ha mera omkörningar så tycker jag att man ska utforma ett reglemente som gör att bilarna som ligger efter har mer nytta av luftdraget. Till exempel en platta i fronten (givetvis integrerad i designen) med mått som kan anpassas efter hur mycket omkörningar man vill ha.

Leave a Reply