F1bloggens stora omröstning – vem vinner förar- och konstruktörs-VM 2010?

Tack John för tips och idé, här kommer F1bloggens stora omröstning säsongen 2010. Alla stall är ju inte helt klara med sina förare, och något stall kanske inte kommer till start.. men vi kör! Tyck till och motivera i kommentarerna här i inlägget- vem tar hem bucklan i årets säsong, och vilket stall tar hem konstruktörs-VM?

Själva omröstningen har jag lagt in i spalten till höger här på sidan. Vi kör väl fram till premiären om en månad ungefär.

Ok att det är tidigt och omöjligt att veta, men det kräver en del eftertanke för att få fram ett val. Själv undrar jag om inte Massa plockar ihop nog med poäng för att ta hem VM. Har aldrig varit någon stor fan av honom, men kan kan köra. Gör inte det där spektakulära, och verkar ju urtråkig som person, men plockar poäng.

Bland stallen tror jag på Red Bull. Fixar de tillförlitligheten från förra säsongen, som var helt under isen, så tror jag de håller sig framme och samlar ihop nog till en totalseger i konstruktörs-VM.

Känns som att nykomlingarna får det tufft att etablera sig i år, men klart, så kändes det väl inför förra årets säsong också..

42 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Alonso vinner och Ferrari tar hem WCC.

    Tvåa kommer McLaren, trea Mercedes och fyra Red Bull.

    Hamilton slår Button, MS slår Rosberg, Vettel slår Webber.

    (ska man spå hej vilt kan man ju lika gärna göra det ordentligt..)

    • Wag the dog

      Låter som ett trovärdigt slut på säsongen. Hoppas bara att det inte blir tråkigt utan en sjuhelvetes kamp om det.

  2. Anders Li

    Kobayashi och Ferrari!

    Sauber verkar ha byggt en monsterbil, men tror inte att de la Rosa kommer att klara trycket…

  3. Erik R

    Min spådom:

    Den inbördes konkurrensen mellan Massa och Alonso blir mördande. Massa utnyttjar sin långa tid med gräsrotsfolket i teamet och ser till att göra livet surt för Alonso, även om ledningen stöttar Alonso. Efter ungefär halva säsongen kommer en av de två klaga på att den andra får fördelar, ifråga teamets strategival, etc… Men de pressar varandra tillräckligt hårt för att ta både förartiteln (Massa) och konstruktörstiteln.

    Mercedes har inte hunnit fokusera lika hårt på årets bil som fjolåret och får det tufft i början, men Schumi tar säkert en eller ett par segrar.

    McLaren är bra med, men inte tillräckligt för titeln. Hamilton och Button kommer inte heller att vara de bästa vänner, men jag tror de håller ihop bättre än Massa och Alonso. Button kommer att kunna sticka upp ibland när Hamilton strular till det, men Hamilton kommer att vara den snabbare.

    Red Bull kommer som vanligt att ta någon enstaka seger när det blir regn eller något oförutsett kastar om fältet rejält, men inte mycket mer.

    Fast jag hoppas på helt andra resultat när det gäller titlarna.

    • Antonio

      Tror du verkligen att Massa skulle kunna snuva Alonso? På riktigt?? Eller menar du kanske mer att du hoppas på det? För mig är det obegripligt hur någon på allvar kan tippa Massa före Alonso. Fullständigt obegripligt.

      För övrigt tippar du framtiden för de övriga teamen exakt som jag själv gjort.

      • Erik R

        Nej, jag är inte någon fan av Massa och jag håller definitivt Alonso för en bättre förare. Men Massa har varit hos Ferrari länge vilket kan ha stor betydelse.

        Man ju chansa lite och gissa annorlunda än de flesta andra… 🙂

      • Fred-o

        Trodde någon att Massa skulle ha något att sätta upp mot Räikkönen på allvar? Inte jag. Men det hade han. Slog till och med Kimi under 2008 och 2009 (ända tills Ungern då). Och Kimi har blivit ansedd som den snabbaste föraren i F1 av en hel del…
        Nu är det givetvis inte säkert att Massa kommer slå Alonso, men farten har han definitivt och motivationen är säkert högre än någonsin. Han blir garanterat att räkna med.

        • Antonio

          Kimi är helt klart en av de snabbaste. Men han gör även många misstag och sliter hårt på bilen. Hans VM-titel var en skänk från ovan.

  4. Anders

    Tror detta kommer bli Vettel och Red Bulls år. Bränslesnål Renault i kombination med ett ännu bättre aeropaket mot för i fjol lägger grunden. Vidare tror och hoppas jag att detta kommer bli det jämnaste året någonsin. Vettel vinner till slut med udda poäng över Hamilton, Mclaren tvåa i wcc även där det bara är någon poäng som skiljer mot RB.

    Sen håller jag tummarna för att den flygande japanen får ett bra år hos Sauber.

  5. Daniel

    Glockdawg for teh winz!

    Tror på Hamilton i år. Av toppstallen känns det som om det är han som har störst fördel mot sin stallkamrat vilket nog blir avgörande.

    Kan vi göra en ny omröstning efter Bahrain? Känns som om man nu får räkna på att Ferrari, McLaren, Red Bull och Mercedes är jämnsnabba men så är ju knappast fallet.

  6. Johan Andersson

    Mitt tips.

    Ferrari tar konstruktörs VM och Vettel tar Förar VM.
    Varför?
    Jo Button kommer inte ta nog med poäng för att Mclaren ska klara konstruktörs vm, tror inte han är (trots vm guld 09) på riktigt samma nivå som de andra stora förarna i F1.
    Ferrari redbull och Mercedes har enligt mej bättre förar par.
    Webber och Vettel samt schumi och Rosberg känns inte heller som att de ligger på samma nivå som Ferrari paret.
    Vettel tar total segern det tror jag men Alonso sniffar på segern och förlorar den mycket pga Massa som inte släpper en seger i Brasilien frivilligt.

  7. FINNPWRUSA

    Wow, klickade omedelbart på linken för att dela min visdom… bara för att komma in här och inse att jag inte har NÅGON aning…

    Vi har fyra stall:
    Ferrari
    McL
    Merc
    RBR

    Vi har fem eller 5.5 förare (sorry Jenson, Mark och ½Nico):
    Alonso
    Hamilton
    Massa
    Schumi
    Vettel

    Så… bara ett team har två FÖRARE… kan de jobba för en team seger? Måste tro det: Ferrari

    Sen har jag INGEN aning… tyvärr känns det som: Alonso

    Låt mig återkomma… hoppas (tror litet) att Schumi verkligen kan, Mercan är topp, och Nico visar sin potential… har inte nog med data för att ‘gissa’ detta än dock…

  8. xzqw

    Alonso och Massa kommer att förstöra för varandra i stallet likadant i Mclaren mellan Hamilton och Button.

    Redbulls förarpar Vettel och Webber verkar funka bra tillsammans och även Mercedes par Schumi och Rosberg.

    Frågan är vilket stall som har det bästa paketet som klarar dom flesta banor och kan köra snabbt på både en lättare tank och en tyngre tank.

    Det är endast Shumi och Rubens B som har erfarenhet att köra med riktigt tunga bilar från start och kunna köra ända in i mål.

    Mercedes tror nog att Schumi och Ross Brawn är en farlig mix och bilen är nog säkert bättre än dom visar just nu.

    Ferrari stallet har tappat så mycket dom sista åren och gjort mycket enkla misstag som har kostat och därför kommer dom inte att vinna varken förar eller konstruktörs mästerskapet.

    Mclaren Hamilton och Button kommer att sabba för hela stallet och sig själva när dom bråkar med varandra under nästan hela säsongen.

    Redbull där kommer Renault motorn vara deras svagaste länk men bilen kommer att kunna hänga med när motorn väl håller.

    Mercedes med Schumi vinner förarmästerskapet men inte konstruktörsmästerskapet för Nico hänger inte med alls.

    Ferrari och Mclaren kommer att ha fullt upp med sina förare som bråkar så resultatet kommer att bli lidande.

    Redbull med deras förarpar kommer att ta tillräckligt med poäng för att kunna säkra konstruktörsmästerskapet.

  9. Agge

    Jag tror att Alonso med en konkurrenskraftig bil kommer blir mycket svår att stoppa därför tror jag på honom.
    Efter som jag sedan Häkkinens dagar hållt på McLaren så hoppas jag på Hamilton. Sen tycker jag att det skulle det vara kul om det går bra för Kobayashi, han känns som en frisk fläkt.

  10. Ymer Jetpack

    Jag tror ändå att Schumi kommer visa barnen hur man rattar en vessel. Alonso och Massa drar hem konstruktörsmästerskapet åt Ferrari.

    Kobayashi verkar ju vara talangfull och smått galen. En japansk kamikazepilot är exakt vad f1 behöver nu när japanska stall försvunnit. Han kan förhoppningsvis skrämmas lite. Eller så visar han sig vara en i raden av japanska floppar.

  11. Anonymous

    Driver Championship

    1: Alonso
    2: Massa
    3: Vettel
    4: Micheal (7)
    5: Hamilton

    Construktors VM

    1: Ferrari
    2: Mercedes
    3: McLaren
    4: Red bull

  12. Mårten

    Har sedan länge gissat på Alonso 2010 och Vettel 2011, men sedan bomben släpptes att Schumi ska köra igen är det ju svårt att vara lika säker. Alltid svårt att räkna bort honom, tycker han är riktigt svårtippad i år. Han lär vara riktigt hungrig, annars hade han inte varit tillbaka. Tror hela Mercedesteamet kommer att fungera väldigt bra, men frågan är hur tidigt de kom igång med utvecklingen av årets bil.

    Tror topp tre (och kanske ännu fler) blir riktigt jämna, men gissar så här:
    1. Alonso
    2. Schumi
    3. Vettel
    4. Hamilton
    5. Massa
    Nico kan bubbla, han har utvecklats en hel del senaste året.

    Och i teammästerskapet:
    1. Ferrari
    2. Mercedes
    3. Red Bull
    4. McLaren

  13. Antonio

    Många tror att relationen mellan Alonso och Massa kommer hindra att någon av dem vinner förar-VM. Ungefär som det var mellan Alonso och apan -07.

    Skillnaden denna gång är att stallet inte låter Alonsos stall”kamrat” göra vad som faller honom in. Även om det inte är officiellt så har Alonso skrivit på för Ferrari under förutsättning att han är försteförare precis som när Schumi körde för dem.

    Jag är övertygad om att Ferrari kommer dra Massa i örat om han försöker sig på att förstöra stämningen i stallet.

    • Anonymous

      Läste någonstans att Massa i en intervju i Brasiliansk press sagt att Alonso fortfaransde har mycket att lära i Ferrari för att bli en del av teamet, men att Ferrari genast gått ut med att Massa hade blivit feltolkad. Så det har redan börjat så smått.

      • Lisa

        Eh, har du läst Alonsos kontrakt så du vet vad som står i det?

        Självklart har han ingen försteförarstatus by default, det vore ju pinsamt. Tror du verkligen inte att han kan slå Massa fair and square utan behöver en gräddfil? :/

        Däremot är det många olyckskorpar som kraxar om att det blir 2007 igen, men låt dem kraxa på bara. Förhållandena är helt annorlunda nu. Alonso trivs och Ferrari kommer att fatta att uppskatta honom – vilket McLaren aldrig gjorde. Det går inte att jämföra. Dessutom är Alonso inte den enda som haft problem med McLarens ytterst märkliga teampolicy – kanske det blivit bättre nu när Ron Dennis slutat.

        Och varför i hela halva friden skulle Massa förstöra stämningen? Alonso blir den tredje världsmästaren han kör med, och han har då inte förstört nån stämning än, så varför skulle han plötsligt börja med det nu? Sen att skitpressen gör sitt bästa för att piska upp nån sorts antipati mellan de bägge är en annan femma, sån smörja får man leva med.

        • Johan Andersson

          Helt rätt Lisa.

          Massa och Kimi körde på helt lika villkor under deras tid tillsammans, 2008 sa kimi att han inte går in för att hjälpa massa förrän chansen till titeln är helt borta.
          Massa gnällde inte då så varför skulle det börja nu.
          Alonso å sin sida visade ju i Mclaren att han hänger med Lewis i speed även om han kanske inte riktigt var favorit i teamet, så jag tror att de kommer för göra upp sinsemellan på banan som det ska vara.
          Ingen tvekan om att båda kommer ta segrar men Alonso är nog strået vassare

        • Olag

          Massa och Alonso hade en del tuffa ordbyte när Alonso läxa upp Massa efter M hade trängt A.

          Risken med bägge under samma tak är att dom kanske bråkar mycket.

          En risk finns i McLaren då engelska pressen kan sätta sina huggtänder i deras Brittiska förare.

        • Antonio

          Nej, jag har naturligtvis inte läst Alonsos kontrakt.

          Det jag menar är att Ferrari kontrakterat Alonso för att som de själva uttryckt det “Vi vill ha en förare som kan vinna mästerskap”. Det är naivt att tro att ett team kan ge samma material och förutsättningar inför varje tävling under en hel säsong. Särskilt nu då det är så få testdagar.

          Jag är övertygad om att Alonso har försteförarstatus i Ferrari och att det inte står på Ferraris hemsida är inte konstigt.

          Visst kan Alonso slå Massa fair and square. Precis som Schumi kunde slå Irvine, Barrichello och Massa. Men ska man vinna förar-VM krävs att hela teamet backar upp.

    • Lisa

      Jag är nog lika övertygad om att han INTE har det. 🙂

      Han är nykomling mot en kille som jobbat fem år i teamet och hur tror du Massas (samme Massa som var SÅ nära att vinna VM 2008) sida av garaget skulle reagera om Alonso plötsligt kommer in på en räkmacka och ska ha försteförarstatus. Snacka om att förstöra stämning. Går inte att jämföra med MS tid. MS hade ett helt hov att omge sig med (Brawn, Todt och gänget) det har inte Alonso.

      Det fiins ingen anledning till att Ferrari inte skulle kunna förse bägge förarna med samma material, de lyckades ju med den bedriften förra året när det verkligen var kris bland uppgraderingarna tack vare dubbeldiffusertjafset. Strategimässigt slipper vi ju nu dessutom “vem ska vara tyngst i kvalet?”-rättviseproblemet, det är bara att tuta och köra.

      Tror säkert att Ferraris långsiktiga plan för Alonso är att han ska kunna bli en “teamleader”, men det är i så fall något han kommer att förtjäna genom sitt eget arbete, inget han kommer att få gratis i frukostflingspaketet.

Leave a Reply