F3-stallet Litespeed meddelar att man anmäler sig till F1 (med budgettak)

Och det där sista i rubriken tror jag är en ganska viktig del här.. det där med budgettak är inte över på lång tid. Nu har det första stallet meddelat att man tänker anmäla sig för ett F1 stall till 2010. Men allt utgår från de regler som FIA publicerade sist.. vad händer om de skulle ändra sig efter påtryckningarna från Ferrari mfl?

Stallet jag snackar om är Litespeed som idag har ett stall i F3. De har publicerat ett uttalande på sin hemsida (som har en lite halvirriterande och halvcool effekt som skakar om hela min browser, kul första gången, jobbig redan andra gången jag besöker hemsidan..).

Mike Gascoyne som var med i Force Indias stall som manager är ansluten på något sätt genom ett samarbete med hans företag. Har inte läst in mig på det där, men i alla fall ett känt ansikte från F1 med alltså.

29 maj är sista dag att anmäla nya stall och 12 juni blir en riktigt spännande dag då FIA meddelar vilka stall som kör Formel 1 säsongen 2010.

Nästa snackis blir väl vilka förare man kan tänkas ställa upp med?

Sedan tidigare har det snackats om nya stall från amerikanska USGPE, brittiska Lola, spanska Epsilon Euskadi, iSport International från GP2, comeback från Super Aguri och Racing Engineering från GP2.

8 comments

Leave Comment
  1. jo, bara för att snabbt kommentera på det där med “det första” stallet som anmält intresse.. usgpe ser väl ganska säkra ut och har väl mer eller mindre meddelat att man anmäler ett stall. det snackas idag om att de har en bil färdig som är körklar i slutet av året. men de har fortfarande ingen hemsida, http://www.usgpe.com, utan bara en blank sida som säger att de återkommer.. så tills vidare håller jag dem lite utanför.

  2. Lisa

    Hmm.. ja litespeed låter ju sött iofs.

    Men om jag var teamboss skulle jag nog tänka mig för en och två gånger innan jag gav Gascoyne jobb. Finns der NÅN som blivit sparkad från fler team än han? (Renault, Toyota, Force India)

    Tvivlar inte alls på hans kunskaper, men uppenbart ar det nåt som är fundamentalt fel på pojken…

  3. Fredrik F

    Låg budget serie, och alla stora stall lämnar och mindre junior stall tar över, jag börjar bli tveksam, efter ha följt F1 sedan slutet på 80talet har det börja balla ur med alla dessa ändringar varje år, den som inte följer sporten innerligt tappar ju greppet efter ett par race.Tex. vad var det för fel på att kvala som förr, 1tim max 12varv alla på en gång, det fanns säkert nackdelar med det, men ingen av alla varianter som har testat har blivit bättre. Jag börjar faktiskt hoppas på att ferrari, renault, toyota, BMW, mclaren, hoppar av och startar något nytt, F1 kan inte bli för billgt att utöva det kommer bli inflation och serien kommer att vattnas ut och tappa status. och om man gillar serier med låga budget tak, kan ju åka till Mantorp en sen höstdag med underkylt regn och kolla på “Max 5-papp”- serien. Dessutom slipper ni betala 5000:- för en race biljett, det är gratis. (inget ont mot den serien det är ett billigt och roligt sätt att utföra motorsport) ser fram emot en upprensning.

    • KriBern

      Håller med helt. Jag sitter gärna och tittar på all möjlig motorsport som visas på viasatmotor har att erbjuda och där är mycket budget race som är extremt underhållande. Men att göra om F1 som dom har tänkt är bara ett sätt att förstöra historia

  4. Sebastian

    Det ser onekligen ut att bli en riktigt sunkig blandning opportunister på gridden nästa år om FIA inte ändrar sig 🙁

  5. Stefan Alsenmyr

    Känner också att en besk smak börjar sprida sig i munnen när jag ser vad framtiden kan ha med sig. Jag vill inte att F1 ska bli en flerklasserie á la Le Mans med en massa “opportunister” som kanske inte är inne för det långa loppet. Det känns som om vi får en serie där man lika gärna kunde ha blandat ihop F1 och GP2 bilarna till ett race. Skoj om de hoppar av igen nästa säsong vid nästa regeländring (som lär komma inom kort så som FIA agerar…) och vi står där kvar med en handfull av de “gamla” teamen men ingen F1 då det är för få som vill köra…

    Vill jag se långsammare bilar tittar jag på GP2, Formula Masters osv. Det är roliga att se på alla sätt men inte är det creme de la creme. Då ser jag F1.

    Givetvis måste kostnaderna sjunka i F1. Men lägg i så fall ett rimligt tekniskt kostnadstak för ALLA och släpp de tekniska reglementen “fria” för tolkning (med yttre parametrar som begränsar). Jag vill se innovativ teknik som producerar den snabbaste bilen runt en bana. Jag vill se EN klass – den “fria” klassen. Det är F1 för mig historiskt och i förhoppningsvis i framtiden.

Leave a Reply