Ferrari-World i öknen i Abu Dhabi

Såg en kul artikel på tyska spox.com om hur bygget på det där Ferrari-World nere i Abu Dhabi går framåt. Mitt ute i öknen vid Yas Island smäller de upp ett slags nöjesfält där allt handlar om Ferrari. 200 000 kvadratmeter stort..

Bland attraktionerna finns en berg-och-dalbana som ska demonstrera accelerationen i en F1-bil och annat. Några bilder från bygget;

7 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    De ska alltså ha en berg-och-dalbana med motorer (hur annars komma över 1g…) den lär bli intressant… 🙂

    Apropå Ferrari så hävdar Williams (indirekt) att Kimi Räikönnen är den överlägset bästa startaren i F1… Kanske dags att sluta jiddra om att ersätta Kimi med Alonso… 😀

    “””
    KERS wasn’t a big issue at the start for two reasons. Firstly, turn one isn’t always taken flat out at the start of the race (particularly if you are on the dirty, left-hand side of the track (where Raikkonen was), so the KERS cars can’t use the additional 80 horsepower anyway. Secondly, it’s also then a relatively short distance to the first serious braking point for turn two.
    “””

  2. xzqw

    Enligt Aftonbladet motor så ska Alonso köra för Ferrari 2010 är det nån som vet mer eller är det som vanligt med dom ljugpottorna på ab?

    skickar med artikeln.

    Ferrari tvingas vänta

    Kontraktet är underskrivet.

    Men Ferrari tvingas vänta med att presentera sitt nyförvärv.

    Anledningen är Felipe Massas skada.

    Det har länge snackats om Fernando Alonso och Ferrari, bland annat Gerhard Berger och Martin Whitmarsh har bekräftat att det finns en deal. Och enligt magasinet GPweek skulle han ha presenterats som den ena av Ferraris förare 2010 vid tävlingen på Monza, då samtidigt samarbetet med den nya storsponsorn Santander ska offentliggöras.
    Skjuter upp presentationen

    Men när nu Felipe Massa är skadad tvingas Luca di Montezemolo att skjuta på presentationen.

    – Man skulle ha presenterat nästa års förarpar i Monza, men när nu Felipe Massa är skadad och det är osäkert om han kan köra igen tvingades Ferrari skjuta allt på framtiden, säger en icke namngiven källa till GPweek.

    – Fernando kommer att köra för Ferrari 2010, kontraktet är underskrivet. Den fråga som måste besvaras är vem som ska vara hans teamkamrat. Ferrari respekterar Felipe och därför vill de inte berätta vad som gäller innan det är klart om han kan köra nästa år eller inte.

    När det gäller Massa bör Ferrari veta något mer i mitten av september.

    • Anonymous

      Jag läste det just och visst det spekuleras ju hela tiden men som AB för fram det blir det ju som allt redan är klart, helst rubriksättningen. Allt de skriver om F1 är likadant. Och jag har aldrig sett att de rättat till saker i efterhand när det visat sig vara fel.

      Jag tror det var för över en månad sedan de hade en rubrik om att Kimi var utköpt och med exakt belopp. Jag vet inte var de fått det ifrån.

      De flesta utländska medier (det gäller allt som det ryktas om hit och dit i F1) framför ju klart och tydligt när det bara är rykten.

  3. xzqw

    Här kommer en artikel från Ferraris hemsida och där står det inget om att man måste skjuta fram att presentera sina förar par till efter Monza.

    No break for the Scuderia

    Maranello, 24 August 2009 – No break for the Scuderia Ferrari Marlboro eight days after the summer halt. After the European GP the Team is already getting ready for the next race, which will be held at Spa-Francorchamps: the two F60s used last Sunday in Valencia are on their way to Belgium, while some mechanics already arrived at the track. The main part of the team will leave for the Ardennes tomorrow afternoon, while the rest of the men and women will arrive Wednesday morning. The cars will be checked in the box at the probably most fascinating track in the world. Therefore it will be necessary to set up the garage as soon as possible, much faster than it usually happens for transfers in Europe.

    Meanwhile the usual meetings after the race were held in Maranello, where the race in Valencia has been analysed in all its details. Chairman Montezemolo met Stefano Domenicali and the technicians with an eye to the upcoming races, but also talking about the development of next year’s single-seater.

    The two Scuderia drivers will start into the race at Spa with a particular spirit: at the Belgium circuit some of the most beautiful races have been driven by Kimi, who won there three times in a row, while last year, he was leading the race just a couple of kilometres before the chequered flag. Luca will have the possibility to demonstrate his ability on a track he knows, after his debut in Spain, where he gained confidence with the car during a race.

Leave a Reply