FIA publicerar nya regler och skrotar åter igen guldmedaljsystemet 2010?

Här är en intressant detalj. Efter att FIA publicerat det nya budgettaket inför 2010 har de nu också lagt ut de nya reglerna för hela Formel 1 inför säsongen 2010. Där finns som sagt en kul detalj, poängsystemet i VM.

Först blev det ju rabalder inför denna säsong när FIA plötsligt valde att införa Bernies guldmedaljsystem. Det kom som en blixt från klar himmel. Så gick det inte lång tid förrän FOTA och andra upptäckte att FIA faktiskt inte hade rätt att ändra systemet med så kort tid kvar innan säsongen (detta var ju tänkt att genomföras till årets säsong redan). Och FIA meddelade att man skulle skjuta upp det nya medalj/poängsystemet till 2010.

Nu har man dock som sagt publicerat reglerna för 2010, och här står det vanliga systemet som vi har idag uttryckligen beskrivet som procedur för att fördela poäng. Inte ett ord om medaljer.. Har man skrotat det, eller ändrar man reglerna senare igen?

Dags för ny sväng i FIA-karusellen..

Reglerna finns på FIAs hemsida här. Och så här står det skrivet;

Points for both titles will be awarded at each Event according to the following scale :
1st : 10 points
2nd : 8 points
3rd : 6 points
4th : 5 points
5th : 4 points
6th : 3 points
7th : 2 points
8th : 1 point

Edit: Miss ovanför, det står också som Sebastian mycket riktigt påpekar så här;

“The Formula One World Championship driver’s title will be awarded to the driver who has been classified first in the greatest number of races, all official results from the Championship season being taken into account. Points will be awarded to all drivers in accordance with Article 6.4 below and, in the event that two or more drivers win an equal number of races, the driver with the greatest number of points will be awarded the driver’s title.”

Nyheten blir därför helt tvärtom.. FIA inför faktiskt guldmedaljsystemet från 2010.

25 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Det är ju faktiskt möjligt att de valt att inte införa det. För att inte tappa ansiktet var FIA givetvis tvugna att säga att det skulle införa det nästa år. Nu kanske FIA hoppas att folk i allmänhet redan har glömt bort medaljsystemet.

  2. Sebastian

    F-I-A is a joke in this town…

    Maxxx har nu officielt sagt att hans väg är den enda vägen. Jag tror att han gör ett gigantiskt misstag och antingen måste han gå, eller så måste Ferrari med vänner lämna F1, stan är för liten för båda två…

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/74995

    Missbedömningen som jag upplever Maxxx gör är att han tror att attraktionen bara ligger i att Formel 1 får mest TV-tid och har större budget än andra tävlingsformat.

    För min del så ligger fascinationen i att teamen är riktiga företag med ett enda syfte — placera de två snabbaste bilarna på banan. Maxxx skalar ner det till glorifierade indycar-team. Det är inte längre “the pinnacle of motor sports”, nu riskerar det gå tillbaka till att vara lekstuga för välbeställda män*.

    Visst i mellanöstern slog Lexus trots att den var billigare än Mercedes, Ryssland har en tungrodd ekonomi, att vara beroende av tobaksindustri suger horses balls… men att skräddarsy budgetcap nivåerna för att anpassa sig till vad ett gäng presumtiva f1-stall TROR att de kan tävla på, och därtill backa upp det med att man kommer att anpassa reglerna så att de oavsett egen förmåga blir konkurrenskraftiga. Känns inte så Formel 1… känns mer som Formula Maxxx.

    När ska FIA acceptera att Formel 1 är de bästa teamen som tävlar på de bästa banorna? När man jobbar med de bästa kan man inte bara peka med hela handen 🙁

    * Vijay Mallya hade kunnat ratta Force India med högerhanden under budgetcap reglerna. Som det är idag så kräver teamet fullständigt engagemang.

  3. Sebastian

    BTW… står tydligen:

    “The Formula One World Championship driver’s title will be awarded to the driver who has been classified first in the greatest number of races, all official results from the Championship season being taken into account. Points will be awarded to all drivers in accordance with Article 6.4 below and, in the event that two or more drivers win an equal number of races, the driver with the greatest number of points will be awarded the driver’s title.”

    = Guldmedaljer

  4. helt rätt sebastian, upptäckt det nu också (efter att ha upptäckt att det upptäckts på f1fanatic som först utpptäckte de nya reglerna… puh..). guldmedaljsystemet införs alltså!

    • Lisa

      Klart att de guldmedaljerna kommer att införas, så envis som Bernie varit trots oerhört massiv kritik. FIA har bara “glömt” att färga den regeländringen rosa.

      Är övertygad om att medaljerna ingår i nån sorts kohandel mellan Maxxx och Bernie (Bernie förser budgetcapparna med startkapital som motprestation?) för även om Maxxx är en maktgalning så tror jag inte han är speciellt tilltalad av ett system som slår så snett att 6 vinster och 12 DNF är bättre än 5 vinster och 13 andraplatser.

    • Sebastian

      Påminner om höstens uttalande från Maxxx the ripper…

      “Extending the points-paying positions to the top eight by reducing the difference between first and second was a mistake, but I’m against changing the points system too often. It disorientates people.”

      http://www.f1fanatic.co.uk/2008/12/16/max-mosleys-u-turns-for-2009-and-2010/

      Lite drag av psykopat får man intrycket av… man börjar fatta varför någon vill bli av med honom och man börjar sympatisera…

      • Lisa

        Guldmedaljsystemet kommer att spela budgetcapparna direkt i händerna dessutom, eftersom de får skruva upp sina motorer hursomhelst och dessutom byta motor till varje lopp utan straff (8-motorsregeln gäller inte dem) – håller motorn så vinner de, håller den inte – too bad, men då provar vi till nästa lopp eftersom antalet DNF inte spelar nån roll, bara vinsterna…

        • Sebastian

          Jag har förstått det som att åttamotorsregeln även gäller för budgetcap. Dessutom innebär uppskruvad motor att man drar mer soppa = tyngre bil. Det är inte säkert att det bara är att skruva upp.

  5. Erik R

    En del av mig hoppas verkligen att de stora stallen hoppar av och startar en egen serie. Förhoppningsvis får det Bernie och Max att avgå och då kan man kanske återgå till det normala igen.

    Men, en serie som styrs helt av de tävlande stallen är ingen bra idé; det såg vi med CART. Det blir för svårt att samarbeta samtidigt som man ska vara ärkerivaler och försöka manuvrera och konkurrera ut varandra.

    • Lisa

      Maxxx och Bernie avgå? Är du galen??? 🙂

      De kommer inte att avgå med mindre än att nån bär ut dem. Fast Maxxx har ju sagt att han ska avgå nu (i oktober? novermber?) när ny FIA-ordförande ska väljas, men jag har en känsla av att det inte kommer att bli så i alla fall, han har knutit upp FIA så hårt att de tror att han är den enda som klarar jobbet (precis som vilken diktator som helst, inga namn nämnda)

      Annars håller jag med, jag har aldrig varit förespråkare för en utbrytarserie förut, jag har tyckt att trots alla kontroverser, Bernies girighet etc, har F1 alltid varit mer skyddat under FIAs tak än som fristående serie. Det tycker jag inte längre.

      • Erik R

        Tja OK ,jag menar nog att deras egon skulle ha svårt att klara en sådan prestigeförlust; kanske inte deras hjärtan heller…

        En utbrytarserie kan visserligen inte kallas för Formel 1, men det går säkert att hitta nåt nytt bra namn – kanske “Formula Auto Racing Teams”… 🙂

        Oavsett hur mycket Max betalar sina FIA-kollegor från tredje världen tror jag han skulle ha svårt att klara en förtroendeomröstning om Ferrari, Renault, Mercedes och Toyota skulle hoppa av Formel 1. Jag tror också att Bernie skulle få ganska svårt att driva vidare det som i princip skulle bli en Asiatisk Indycar-serie utan ovaler med samma omsättning som nuvarande Formel 1.

    • Fly

      Erik k. Jag tror du skojar! Bernie har alla ratterheter och ager F1 (Bor i kina nu men har ingen aao om ni fattar).

      • Sebastian

        Fast han äger inte ens rätten till ordet F1 (det är generiskt och går inte att äga, ungefär som escalator som tidigare var ett varumärke).

  6. Stefan Alsenmyr

    Regeländringar hit och dit. Det mesta brukar ordna upp sig. Men ett medaljsystem enligt ovan modell kan och kommer att bli ett totalt praktfiasko med en avgjord vm-titel efter knappt halva säsongen. Se bara på årets säsong om man hade haft medaljer. Hur mycket jag än gillar Button så hade det inte varit speciellt kul om han vunnit VM-titeln i mitten på juni…

    • Sebastian

      Well spotted 🙂 (att folk är färgblinda…) Men de styrs ju av sin budget så jag antar att det är rimligt.

      En till smygis, vad stod det innan de bytte till FIA… ICA…? så nu är det Maxxx som bestämmer:

      13.7 If in the opinion of the //FIA// a competitor fails to operate his team in a manner compatible with the standards of the Championship or in any way brings the Championship into disrepute, the FIA may exclude such competitor from the Championship forthwith.

  7. Sebastian

    Den uppdaterade Ferrari F60b kan ni kika på här…

    Enligt spekulationer, 15kg lättare och med dubbeldäckardiffusor. Lär även ha en särskild radar som visar om Maxxx är i depågatan, förarens uppdrag övergår då till search and … scare shitless??? med en bonus på dagens budget – budget cap för den förare som lyckas 😀

Leave a Reply