IndyCar skriver öppet brev till Formel 1-förarna och bjuder in dem till serien

Sånt här är kul! Det visar sig att IndyCar har snappat upp missnöjet inom F1 bland förarna att den så kallade superlicensen som krävs är så dyr. Max Mosley har till och med varit ute och sagt något i stil med att om det är för dyrt för förarna så kan de köra i någon annan liga. Därför har de skrivit ett öppet brev och bjuder in förare att byta serie.

Förarna har bland annat tagit upp att Lewis Hamiltons avgift ligger på 270 000 USD, jämfört med exempelvis NASCAR som kör med en standardavgift på 4 000 USD.. IndyCars licens kostar 1 000 USD påpekas i senaste brevet. Brevet finns på IndyCars hemsida! Så här skriver dem;

An open letter to Formula One drivers.

Dear sirs.

Know that IndyCar Series teams would welcome your participation in the 2009 or beyond season should you follow FIA president Max Mosley’s suggestion of looking elsewhere to ply your trade.

Please note that an IndyCar Series license fee is only $1,000 (U.S.) – a bargain that includes your/three guest hard cards for venue admittance, participant accident medical insurance coverage and other benefits. There are no closing fees, user fees, points fees or even landing fees for your aircraft.

Sincerely,
Indy Racing League management

Så fortsätter man och förklarar att brevet är naturligtvis skrivet med glimten i ögat, men visst är det bra för det. Och träffande.. Fortsättningen lyder;

Yeah, so the letter is fictitious; just a hopefully humorous comparison of license fees for sanctioning bodies. Mosley this week dismissed F1 drivers’ protests of increased license fees, essentially telling them to go elsewhere if they don’t pay the rate.

“A driver who does not want, or even cannot afford to pay for, a Formula One super license thus has many alternatives,” Mosley wrote to the Grand Prix Drivers Association this week. “Apart from Formula One, there are a large number of series and championships where a professional racing driver can earn a good, sometimes very good, living.”

The IndyCar Series, with its more diverse schedule and on-track competition than F1, would be such a destination. And it only costs $1,000 a year to be a member in good standing. By the way, a NASCAR license is $4,000 and the most recent Champ Car World Series license was $2,500.

Protests began before last season, when the price of a mandatory license quintupled to $12,800, while fees drivers have to pay for each championship point earned rose from $612 to $2,566. For 2009, another $514 was added to the license fee and $128 to each point fee. Additionally, a compulsory license insurance charge of $3,500 was added. An Associated Press story noted that world champion Lewis Hamilton will have to pay almost $280,000 to compete this year. Of course, the Brit hauled in more than $25 million (U.S.) in ’08.

The Grand Prix Drivers Association is seeking to negotiate charges with the FIA. Mosley said future increases would follow inflation, and that the marked rise was necessary to cover safety costs.

“It seems reasonable they should make a tax-deductible contribution to the safety and running of the sport from which they benefit so greatly,” Mosley said.

10 comments

Leave Comment
  1. Mr3000 (fd Jon)

    Underbart, så klockrent ! Nu har de stackars utblottade medlemmarna i GPDA ett klart alternativ för att kunna kravla sig över FNs fattigdomsgräns ( 1 $ om dan ) :). Om en kostnad på 280000$ möjliggör en inkomst på 25 milj $ så måste man nog vara otroligt sniken eller rent utsagt dum om man ser kostnaden som ett problem.

  2. Andrew

    Om nu alla F1 förare tjänade 25milj$ så vore det inget problem men det finns flera som via egna sponsorer måste betala för sitt deltagande och då är 280000$ väldigt mycket pengar,

  3. Mattias (TeamJeremia)

    Frågan är ju skillnaden ska vara så milsvid på licenskostnaderna? Vad är det i Superlicensen som gör den så fantastiskt mycket dyrare? Är det en spegling av att F1 har världens bästa förare eller är det bara ett sätt att fylla FIA:s kassa? Trots att de är världens bästa förare i F1 så skulle jag vara tveksam till att söäppa ut dem på en oval-bana hursomhelst.

  4. Lisa

    Det är väl det som förarna klagar på, inte summan i sig själv. Maxxx argument för vrålhöjningen är att de ska betala för säkerhetsutbyggnaderna och underhållet av banorna, vilket ter sig mycket märkligt i mina ögon. Tiger Woods är väl världens högst betalde idrottsman, men det är väl ingen som begär att han ska betala för gräsklippningen av golfbanorna? Eller att Isinbajeva ska betala för madrassen under stavhoppsställningen?

    Jag tycker nog förarna har en poäng.

    • Anonymous

      Såvitt jag vet har FIA aldrig bekostat några säkerhetsförbättrande åtgärder. De lastar över alla kostnader på arrangörer, förare osv.
      Dessa pengar går antagligen rakt ner i FIA’s plånbok för att sedan delas ut till de högre funktionärerna.

  5. Bolle

    Tycker man priset på varan överstiger värdet så är det för dyrt. Oavsett vad summan är. 2 millar är mycket för en friggebod men okej för ett attraktivt hus. Vad kostar ett par jeans? 120 på Tradera eller 2300 i en affär. De protesterar säkert mot värdet på licensen.

  6. Mr3000 (fd Jon)

    @ Lisa vilken vrålhöjning ? priset på licensen gick upp mycket till förra säsongen ( vilket förarna uppenbarligen lyckades betala ) höjningen till säsongen 2009 är hur många procent ?

  7. Lisa

    @ MR3000 ska du ha mig att räkna också? 🙂

    Höjningen av själva licensen är väl i runda slängar 33% (sammantaget) och per-poänghöjningen 5%. Men du har naturligvis rätt i att den stora höjningen kom förra året, och det är klart att förarna har råd att betala, det är inte frågan om annat. Vad de inte gillar – om jag förstått saken rätt – är idén att de ska betala för sin egen säkerhet via licenspengarna. De menar att det är teamens sak att se till att deras arbetsplats är säker och banägarnas/arrangörens sak att se till att deras arbetsmiljö är det, plus att den höga kostnaden slår väldigt orättvist mot enskilda förare.

Leave a Reply