Om däck i Formel 1 och rally

Dags för ännu en insats där F1bloggen hjälper folk i nöd! Det kommer som sagt en del e-post till mig, av någon anledning, där folk frågar om allt från var man kan övernatta om man ska se race på Nürburgring till frågor om däcken på en F1-bil. Det här tillhör sista kategorin..

Jag har som jag skrivit någon gång tidigare ingen som helst möjlighet tidsmässigt att sätta mig in i saker som det här, och standardtipset är google.com.

Men så kan man ju alltid skicka ut en liten förfrågan i läsarkretsen, kan ju hända att det sitter någon med kunskaper eller bra tips på länkar vidare (till er som skriver de här e-posten till mig; tänk på att kolla igenom språket en extra gång, för många stavfel så hamnar breven snabbt i papperskorgen)!

Så här skriver Maud O, vi kan kalla henne så;

Jag gör ett skolarbete då jag ska gå djupare in på formel 1 däck vs. rallydäck. Jag vet den stora principen, att formel 1 däck ska vara ganska breda och det ultimata är att inte ha nägra spår för att få så mycket friktion som möjligt. Och att rallydäcken ska vara ganska smala för att komma ned i gruset och med många spår för att motverka sladd.

Jag skulle kontakta någon expert eller en erfaren person inom detta område för att få mer info. Skulle detta kunna vara du?

Som sagt.. behöver inte gå närmaren in på att den där experten eller erfarna personen inom området i alla fall inte är jag.. Klart ett tips kan jag ju skaka fram, om det är intressant för uppgiften att se på hur långt ett Formel 1-däck hoppar i en backhopparbacke så är det här rätt ställe.

Någon där ute i bloggosfären som sitter inne med bra tips på vidare läsning på nätet eller som är redo att rapa ur sig en kort genomgång av vad man bör tänka på när man sliter med sitt skolarbete?

4 comments

Leave Comment
  1. Mr3000 (fd Jon)

    f1technical.net är en guldgruva om man vill veta mer om den tekniska delen av f1 ( och en del andra motorsporter ) på deras forum kan man hitta diskussioner om det mesta, där kan man ju alltid kasta in en fråga. Vad gäller däck så är det nog bara och ta kontakt med någon av de stora däcktillverkarna så kan de nog ge mer info, men varför inte börja med att gå ned till den lokala däckjuckarn och fråga.

  2. Sebastian S

    Sen har ju rallybilar olika däck och hjul beroende på underlag, Asfalt = F1-liknande slicks med låg profil, Is och snö = smala spikdäck och liten fälg, Grus = Liten fälg med större däckprofil med djupt mönster.

    Rallybilarnas fälgar är konstruerade för mer stryk och smällar.

    Sedan är ju det skillnad på gummiblandningar också, men det får nån mera kunnig förklara.

  3. Sebastian

    F1-däcken skiljer sig ju också genom att vara en del av bilens fjädring. Huvudsaken till att de är slicks är ju för att få större yta mot asfalten, men spår gör också att man får större problem med “graining” på asfalt — att gummit slits och bildar små små bollar runt däcket som gör dem hala till dess att bollarna slits ner.

    http://www.bridgestonemotorsport.com/Bridgestone/tyre-technology/formula1.html

    http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090503171643.shtml

Leave a Reply