Roms Grand Prix ett steg närmare?

Här är en intressant artikel (i brist på annat att rapportera, det är minst sagt lågsäsong bland nyheterna trots att Turkiets Grand Prix närmar sig) i Londons Evening Standard.

De skriver att Bernie registrerat varumärket Formula 1 Gran Premio di Roma och att man fruktar att det kommer gå ut över F1 i Storbritannien. Så här skriver de;

A Formula One race through the streets of Rome has come a step closer to reality, increasing fears that it could shunt the stricken British Grand Prix off the sport’s calendar.

The possibility of an F1 race in the Italian capital has been speculated about for months with feasibility studies believed to have been carried out. Giving weight to this speculation, Standard Sport has learned that F1 boss Bernie Ecclestone has applied for a pan-European trademark for the title ‘Formula 1 Gran Premio di Roma’.

It is the first time since the 1980s the name of a city has been included in the title of a Grand Prix and the Rome race will accompany the Italian Grand Prix in Monza on F1’s calendar. The trademark application was filed last month and is a crucial step in staging the event.

It is believed that the race will be run on a 4.6-kilometre circuit through the streets of the financial district south-west of the ancient heart of Rome. The area is ideal to host a Grand Prix as its streets were widened to accommodate heavy traffic in the 1940s.

Holding an F1 race in Rome was the dream of the late Enzo Ferrari, founder of the eponymous car company and the inaugural Rome race is expected to be held in 2011, 23 years after his death. Its inclusion in F1 increases the likelihood Britain will lose its Grand Prix.

The race in this country is due to move from Silverstone to Donington next year but this is now in question after a key financial backer reportedly pulled out of the project leaving a hole in its £100million budget.

8 comments

Leave Comment
    • Lisa

      Håller med om att Valencia var trist förra året, men man kanske ska ge en bana mer än en chans förrän man sågar den jäms med fotknölarna? Singapore kunde ha blivit minst lika trist i betydelsen processionslopp om inte Piquet haft den goda smaken att köra in i muren och ställa till med kaos.

      Detta sagt behöver vi inte fler stadsbanor än vi redan har, jag kollar på F1 av andra anledingar än att jag vill ha en sightseeingtur “discover Rome in two hours” och att skrota ett brittiskt GP vore rent kriminellt. IMO.

      • M

        Det är för många stadsbanor redan som liknar ett tåg, Monaco, bägge spaniens gp bjuder inte på så många omkörningar, Singapore.

        Englands GP borde stanna kvar annars kommer det att bli en ny stads bana precis som Ecclestone vill att det ska vara, var det inte han som ville ha en stadsbana i New York också?

  1. Johan R

    Bernies problem med de klassiska banorna är mest att de ligger långt ute i ingenstans, så att det är svårt att få dit publiken. Med race mitt i stan är det lättare att locka tillräckligt med folk för att loppet ska ha en sportslig chans att gå runt. (Bernie lägger ju alla andra intäkter i sin egen ficka.)

  2. Erik R

    Jaha, då är Monzas dagar räknade. Blir det ett GP i Rom ger jag det högst två år innan Bernie börjar klaga på att det är orimligt med två GP i samma land. Gissa vilket som ryker i så fall…

    Nej F1 behöver verkligen inga fler stadsbanor. Monaco räknar jag dock inte som en vanlig stadsbana. Den är så unik och är en fantastisk utmaning som inte har någonting att göra med trista skrytbyggen som Valencia och Singapore.

    • M

      Monaco är inte en unik bana den är tråkig att titta på, svårt att göra omkörningar osv.
      Desto fler stadsbanor det blir desto mindre omkörningar blir det, då har Fia gått emot allt det som dom har försökt att få till nämligen mer omkörningar det är därför det har blivit mer regelförändringar på bilarna, det är en av orsakerna.
      Skippa allt vad stadsbanor heter och ha kvar mer riktiga race banor så man få se lite action på banan än att det ska bli ett tåg.
      Monaco kanske borde vara kvar men inget mer men det är en tråkig bana att titta på.

      • Erik R

        Smaken är olika. Jag tycker Monaco är F1-säsongens absoluta höjdpunkt. Visst, inte så många omkörningar (men när det händer…), men oerhört spännande och det är aldrig över förrän sista varvet är kört. Ingen annan stadsbana kommer inärheten av samma intensitet.

        Kvalitet på racing handlar inte om antalet omkörningar. Jag ser hellre en enda riktigt svår omkörning som kräver mod, finess och taktik, än tio på Tilkes specialbyggda omkörningszoner där den ena bilen seglar förbi den andra på långa rakan utan någon som helst dramatik.

        • M

          När det gäller omkörningar på stadsbana antingen måste bilen framför göra en grov miss eller bilen som ligger bakom vara så pass mycket bättre om det ska gå, och dom flesta i dagens fält är så pass dåliga på att köra så det är en bedrift om det blir nån omkörning alls på nån bana.
          Så stadsbana får klart minus ingen spänning alls i loppen.

Leave a Reply