Ronnies Tyrrell P34.. för vägen.. sort of..

Den här nyheten (vet inte riktigt hur jag ska benämna det.. kalla det lågsäsong) har jag från norska dn.no tror jag. Men finns på flera ställen på nätet. Men något slags galet italienskt bilmärke planerar att släppa en 6-hjulig bil på marknaden. Covini Engineering heter dem, hemsidan finns här. C6W heter modellen som presenterades redan 2004. Motorn sitter bak och produceras av Audi och sex exemplar tillverkas per år.. tja.. vad ska man säga?

Som Ronnie Peterson-fan är det där med 6-hjulingar lite speciellt. Nu lyckades ju inte Ronnie direkt, och bilen själv kan knappast sägas ha gjort succé. Den vann väl två lopp, varav ett det Svenska Grand Prixet 1976, dock utan Ronnie bakom ratten (som satt i en Ford en bil längre ner i listan).  Wiki har för övrigt en ganska bra sida om Tyrrellen. För den riktigt intresserade verkar det dock som att den brittiska project34.co.uk är stället att surfa bort till, snacka om bra bilarkiv!

Så finns det en riktigt bra artikel borta på Ronnies officiella hemsida, ronniepeterson.se om just 6-hjulingen. Klicka och läs och se på bilderna! Ute på nätet finns så klart en massor av videor, här är bara några att stilla hungern med tillfälligt. Posta gärna fler fynd bland kommentarerna!

geekologie.com har några bilder på den nya bilen. Här filmer, men! OBS! Det första klippet är från en tidigare post som heter Härliga video-klipp från Monaco som visar Alex Kings filmer.. de är ruggiga (Lond Beach är godis och historia från Monaco är .. ehrm.. ja.. godis)!


Monaco Grand Prix On-Board with the 1976 6-wheeled Tyrrell P34 from alex king on Vimeo.

Smått från youtube;

6 comments

Leave Comment
  1. Stefan Alsenmyr

    Om jag minns rätt var en av de största anledningarna till att P34an sket sig var att den krävde speciella däck – som inte längre fanns. “Någon” fick till en regeländring till säsongstarten när P34an presenterades så bara en speciell typ av däck fick finnas.

    Sedan fanns det ju en del andra brister som kanske hade gjort bilden mindre långlivad i långa loppet. Tex satt ju föraren i princip ovanpå bilen!

  2. Erik R

    Som jag kommer ihåg historien om P34 så var det att Goodyear (eller vem som nu gjorde däcken) helt enkelt inte hade lust att satsa en massa pengar på att utveckla specialdäck till ett enda stall. Därför fick man nöja sig med vad som råkade finnas till hands.

    Jag har för mig att det blev mycket problem med överhettning av framhjulen. Dessutom var det nog ett h-e att få det att funka med bromsbalans, camber, caster och andra inställningar för att verkligen utnyttja de fyra framhjulen fullt ut.

    Men visst är det synd att tiden är förbi när inovation inom F1 var mer än att ändra formen på en vinge med några millimeter. Det var härligt på den tiden det faktiskt gick att se skillnad på bilarna (hur många här tror sig kunna känna igen dagens F1-bilar om alla var identiskt målade?).

  3. sant erik, men därför var ju också red bull kul att se förra året då man kom fram med den där hajfenan. som sen spriddes ganska bra faktiskt, var väl till slut alla stall som i alla fall hade en bil med den. det är radikalt nytänkande det.

  4. Olag

    Erik R @ Goodyear e rätt.Men det spekuleras villt i att det var andra större stall som låg bakom och protesterade vilt och fick fram enhetsblandning på däcken..

Leave a Reply