Sebastien Loeb går till Formel 1 år 2010 om han erbjuds plats och träning

Sebastien Loeb har ju testkört för Red Bull i PR-syfte några gånger nu. Nu tar han bladet från munnen och berättar att det har gett mersmak. Så pass att han kunde se sig själv i Formel 1 i framtiden. Att han varit sugen har väl inte varit en hemlighet, men nu är han lite tydligare. Han sitter på ett kontrakt med Citroen i rally för 2009, men i intervju i franska tidningen Liberation berättar han att om han erbjöds plats och träning skulle han gå över till F1 till 2010. Jag hittade artikeln i tidningen, och Googles översättningstjänst fungerar faktiskt helt ok (med en del mer eller mindre komiska inslag som det alltid blir). Så här står det;

“Kör i F1 2010 tar jag”
INTERVJU
Rally. De fem-tiden världsmästare hänvisar till “befria” sina segrar och sin framtid.

Sedan början av årtusendet, fransmannen Sébastien Loeb (34 år) dominerar World Rally Championship med ett rekord på 47 segrar. Heliga för femte gången i rad i Japan en månad sedan, Loeb och hans trogna biträdande pilot Daniel Elena slutfört arbete går i Wales genom att Citroën för att lägga till en världsmästare titel tillverkare. Han kommer att lämna på möten under 2009. Under tiden, vem vet, ett team i F1 har modet att föreslå en ratt.

FEM TITLAR: SPELA IN INLÄGGET. DET TAR MENING FÖR DIG?
Självklart. Det är aldrig en titel mer. Det är en lättnad, redan, och en belöning. 2008, han får flera möten, massor av specialerbjudanden. Bilen är perfekt, men vi måste alltid få ett resultat. Ibland gör skillnad för en andra på 20 km. Mikko Hirvonen [om Ford Focus, dess främsta motståndare, Redaktörens anmärkning] har alltid körde mycket hårt. I slutändan föredrar jag när det är så här: kampen. Sant.

HUR SER DITT FLYG HAR FÖRÄNDRATS SEDAN DIN DEBUT I WRC?
Så mycket, mycket långsamt. Jag tog försäkringen. Jämfört med erbjudanden, reaktionerna från bilen. När du startar WRC, du alltid fråga om du inte glida för mycket. Faktum är att det finns webbplatser där du drar och andra inte: det är den erfarenhet som gör sorteringen. Med tiden kommer du minska riskerna du tar när du går fort. Eller snarare: du ta när du verkligen hålla sig framme.

TA RISKER, VAD DET INNEBÄR ATT DIN NIVÅ?
Tillbaka när den bromsar.

DET ÄR ETT NÖJE?
Beror på. Marken och omständigheter. På stenar eller mark fattiga och låg rullande, det är inte roligt. Men den snabba möten som Finland [tidigare känd Rallye des Mille Lacs Redaktörens anmärkning], till exempel, ja, det är roligt, även om jag kom ihåg att jag inte kommer att skratta.

KAN DU BERÄTTA MER OM DENNA KÄNSLA AV VÄLBEHAG?
Det är … komplicerat. Vi är så inriktade på sina egna gester, rösten från den tjänsteman som läser noterna … Det är svårt att bedöma vid den tidpunkten. Men ju mer du attack, desto mer du maximera bilen och marken, och du tar nöje. Nöjet levereras med engagemang. Göra en bra tid är belöningen för detta engagemang: den verkliga glädjen finns fortfarande kvar.

ÄR DE GODA KÄNSLOR ÄR ALLTID BEKRÄFTAS AV KLOCKAN?
Låt säga om en tid är inte bra, de följande kommer inte heller. Det innebär att det finns ett problem med bilen, eller den pilot huvud.

DIN MOTSTÅNDARE DU IGEN EN KLAR ÖVERLÄGSENHET PÅ ASFALT, VAR DE ÄN FINNS AVGICK. DET FLATTERS DU?
Jag är bekväm på asfalt, ja. Kanske, för mig, det är lättare att få den gräns när det finns en massa grepp, som inte är garanterad när du för musen över mark. Och jag märker att de flesta förare har en känsla som är motsatsen till mig.

SKULLE INTE DU EN STYRKRETS IRRITERAD, ÄNTLIGEN?
(Rire.) som fem gånger världsmästare, jag kan knappast tala om för mig att jag var snarare gjorda för att användas på.

DIN MOTIVATION?
Rallyt är min passion och mitt yrke. Ja, ibland motivation är när jag började gå två eller tre veckor. Låt säga att rallyt mig full från måndag till torsdag kväll: spaning, flygplan, värvningar och alla … Men en gång i bilen, det gläder mig. Sedan arbeta fram till torsdag, en passion sedan.

RIVALITETEN MELLAN PILOTERNA RALLY VERKAR MINDRE FÖRVÄRRAS I F1.
Jag har samma känsla. Inga billiga skott i mötet, inga direkta kontakter mellan piloterna antingen: du kan inte sätta motståndaren i diket som det skiftat en del (leende).

EFTER EN RED BULL F1 OCH EN PROTOTYP UTHÅLLIGHET PEUGEOT 908, ÄR INTE DET LITE VISSNA ATT HITTA KÖR EN CITROËN C4?
Jag levde två erfarenheter extra, men bra: 300 km / t på en rak linje på Paul Ricard krets, det finns färre än 150 till förnimmelser timmen på en väg till jorden. Jag har mycket att lära kör krets. Men rallyt är mer varierat. Bilen hoppande, glidande rörelser. Terrängen ändras ständigt. Måste man medge att den kretsar är repetitiva. För nu, det roliga driver min Citroën C4.

TIDPUNKTEN OCH FÖRORDNINGAR RALLY UTVECKLAS. DET KAN PRESSA DIG ATT GÅ TILL NÅGOT ANNAT?
Köra minst, det m’arrange. Och 2009 inte finns någon tidsplan [inklusive bristen på möten i Monte Carlo, Korsika och Tyskland, tre tävlingar fetishes för Loeb, Redaktörens anmärkning]. Flera saker kan jag fortsätta eller stoppa förordningen, den Utvecklingen av bilar, tidsplan … Ett exempel: Kör med ett däck, det är inte roligt. Och ibland farliga, som i Rally Storbritannien, där vi lanserade i särskilda däck med marken när det var is. Denna typ av sak inte ha roligt också.

TILLBAKA TILL F1. TEST MED RED BULL IMPONERAD. OM SANTA CLAUS ERBJUDER EN RATT, SKULLE DU KUNNA IFRÅGASÄTTA DITT KONTRAKT ATT KÖRA I F1?
I dag inte. Jag har ett kontrakt att köra rallyt med Citroen 2009. Men ett test program under 2009 och körs i 2010, ja, jag tar det.

DU SA ATT VARA FÖR GAMMAL FÖR F1.
De är den grupp ägare i F1 som tycker jag är för gammal. I mina ögon är jag inte. Detta är inte ett hinder för mig. Om jag har möjlighet att bevisa att jag kan gå snabbt med ett testprogram, varför inte? Jag kommer inte att avvärja ett bud, definitivt.

TROR DU KÖRA UPP TILL VILKEN ÅLDER?
Jag vet inte. Jag ser mig själv stoppa rally för att gå till något annat igen. Jag måste flyga, men jag måste hitta något kul, utan att ta alltför många risker. Jag tänker inte flyga mellan träd i hela mitt liv.

HAR DU TÄNKT PÅ DIN POST-FLYGANDE KARRIÄR?
Jag kan inte se mig själv göra någonting. Varför inte ta en liten restaurang i den södra delen av landet? Något måste göras, vi kan inte vara på semester varje dag.

Den intressanta biten är ju helt klart på slutet där han reflekterar över sin ålder och att han därför möts av skepsis. Men jag tror nog han har rätt. Med den talangen som han har visat upp så.. Dessutom verkar motivationen sitta där den ska. Jag har några tidigare artiklar från senaste testerna, en intervju här där han berättar om upplevelsen av bilen, och en video från det första testet med lite förberedelser inför Silverstone här.

Kom igen Red Bull! Aaaa kom igen då!! Eller varför inte lyfta in honom en säsong eller två i Toro Rosso?

10 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Onekligen häftig tanke, börjar se ett mönster här

    Sebastian Vettel, Red Bull
    Sebastien Loeb, Red Bull
    Sebastien Bourdais, STR
    Sebastien Buemi, STR

    Fatta vad man kan spara när alla förarna i princip heter samma sak. Frågan är vilken stavning som hamnar på visitkortet. Vill påminna om att det bara är Sebastian som har vunnit ett lopp…

  2. Stefan

    Daniel kom på och vart lite nyfiken om kamran i f1 som tar typ 1000bilder i sukunden vet du något om den? kan du stoppa upp en artikel om den då?

  3. bra ide stefan, menar du onboard-kameran?
    vet att jag letat efter info om dem tidigare.
    tror det var i samband med att den där filmen om 50 år av onboardkameran kom som jag skrev om på;
    http://f1bloggen.se/2007/11/21/eh-tomten-se-hit-en-gang-till-50-years-of-formula-1-on-board-skulle-man-inte-saga-nej-till/
    har fortfarande den dvdn på inköpslistan..
    men kamerateknologi är grymt spännande inom f1. ska försöka ta en omgång och komma tillbaka lite senare i ämnet!

  4. Lisa

    Vaddå, F1 blir ju mer och mer standardiserat, standardmotorer, standard-ECU standard hit och dit. Det är väl självklart att FIA förr eller senare måste införa en standardförare vid namn Sebastia/en också!

    Lika bra du ställer dig i kö, Sebastian… 😉

  5. Sebastian

    Trust me, jag har redan anmält intresse. Ska bara till en upphandling och sen lite uttalanden från avdankade exförare antar jag 😀

  6. Wag the dog

    Sebastian – jag backar dig! Kanske vi kan ha en svensk förare i F1 inom kort.

    Sebastian!

    Har du börjat designa hjälmen?

  7. Sebastian

    Shit, hjälmen… det är så mycket att tänka på. Alla förslag tas tacksamt emot! Och undrar om jag får nytta av Sutilknappen.

Leave a Reply