Stefan Lill-Lövis Johansson kör 24-h på Le Mans och analyserar årets F1-säsong

Stefan Johansson Ferrari 156-85

Marcus Ericsson är ju första svensk sedan Lill-Lövis för några hundra år sedan. Men Stefan Johansson har inte lagt racinghandskarna på hyllan. Tvärt om, han har just signerat för en hel säsong i WEC och kommer köra för Delta-ADR/Millennium Racing (deras långt ifrån uppdaterade hemsida finns här). Han deltar i klassen LMP2 och Autosport har en artikel om det här. Höjdpunkten så klart 24-timmars på Le Mans. Grymt kul att ha ännu en förare att följa lite extra.

Annars verkar Stefan mest hålla på med dyra klockor. En serie som heter Växjö. Inte några riktigt snygga heller (liknar lite Disneys Musse Pigg-klockor), men lite coola är de ju. Dyra klockor och racing hör liksom bra ihop. Han har en hemsida på stefanjohansson.com. Och via hemsidan hittade jag till Stefans egna analys av årets F1-säsong. Och nu börjar det ju bli riktigt kul. Artikeln finns på magasinet Centurion Magazine här. Orkar man inte läsa så kan man ju alltid sticka inom bara för att ta en titt på en av de snyggaste F1-bilderna någonsin, när Stefans Ferrari spottar eld i Monacos Grand Prix. Annars är just den analysen mer en teknisk sådan.

I en annan analys av säsongen som jag hittade på hans hemsida här, ger han sin syn på Caterham och Marcus Ericsson där han bland annat säger;

That’s right but despite what we have to assume will be a pretty bad car, at least he’s in the team with Kamui Kobayashi. That will give him a yardstick of some merit to measure himself against. The question is how long Kobayashi’s motivation will last. Having been there and done that already in F1 (2010-2012 with Sauber), the last thing he would want is to be in a terrible car.

I sin F1-karriär kom Lill-Lövis som bäst tvåa, men det vid fyra tillfällen. Säsongen -86 slutade han femma i mästerskapet då han körde för Ferrari.

Återkommer till Lill-Lövis när vi närmar oss 24-timmars på Le Mans!

Bilden visar Stefan i sin Ferrari 156/85 från träning i Rio inför säsongen -86. © LAT Photographic, i samarbete med Auto Motor & Sport.

Och kom ihåg F1bloggen på Twitter: @f1bloggen. Har en sida på Facebook också, men den har jag inte gjort något med ännu.

4 comments

Leave Comment
  1. Daniel
    Author

    och finns flera. men så är det ju en lite kul koppling mellan klockor, gärna svindyra, och f1 och racing. rolex är ju en huvudsponsor också. får komma tillbaka till en artikel om det senare känns det som.

    väntar ännu på att få se den där riktigt riktigt snygga racing-klockan.. men den finns nog där ute..

  2. Jag hoppas att Caterham har förutsättningar att prestera bättre än tidigare. Det verkar som Lill-Lövis inte har några förväntningar alls på Caterham. I år har ju många trots allt möjlighet att slå i underläge, beroende på när man får allt att fungera. Där kanske Caterham ändå har en chans med förare som Ericsson och Kobayashi.

    • Daniel
      Author

      delvis enig. han är bra hård. och misstänker att det är innan testerna – och där tycker jag det visade sig finnas hopp ändå. tillförlitligheten verkade ju finnas där. men den chansen försvinner fort, om ett lopp eller två tror jag till och med red bull fått ordning på sakerna, och då hamnar caterham där bak i kamp med marussia.

Leave a Reply