Vad om alla bilar bryter Australiens Grand Prix?

kovalainen-lotus-on-fire

Det här är kul! Lite sån diskusjon som dyker upp inför varje säsongsöppning eftersom det alltid är osäkert hur bilarna kommer fungera i ett race. Men i år är de tekniska ändringarna och regeländringarna större än på länge. Plus att de träningsdagarna som stallen haft visade på att många hade problem att ta sig runt ens ett helt varv av och till.. Dessutom får ju bilarna nu bara ha 100 kilo bränsle ombord till hela loppet, och Australiens Grand Prix är ett av de mest krävande loppen, som Caterham pekat på i sin preview.

autosport.com refererar till Christian Horner som tror att upp mot ca. hälften av bilarna kanske inte kommer i mål.

I motorsport.com blir det ännu mer intressant. Här lyfter Roberto Dalla möjligheten att ingen bil lyckas ta sig i mål för egen maskin. Och det som är kul här är att Dalla är från Magneti Marelli, som levererar tekniska system till F1. Efter de korta testdagarna stallen haft behövs 2-3 månader till enligt Dalla för att få ordning på hela motorsystemet och annat.

De sista åren har vi ju blivit bortskämda med lopp där ytterst få tvingats bryta loppen. Men det var inte länge sedan det var ganska vanligt. autosport skriver;

The most recent super-high attrition race was the 1996 Monaco Grand Prix, where race-winner Olivier Panis was one of only four cars to take the chequered flag.

However, seven cars were classified as three others had completed the mandatory minimum race distance before being involved in incidents.

The all-time record holder for fewest finishers though is the 1966 Monaco Grand Prix.

Winner Jackie Stewart was one of only four cars classified – although fourth-placed Bob Bondurant was five laps down.

Om bara några få dagar får vi svaret! Bilden visar för övrigt Kovalainens Lotus som brinner upp i Singapores Grand Prix 2010. Dramatisk illustration ok..

Leave a Reply