Våldsam krasch i Indy 500

indycar-logo

Den här är inte 100 % ny längre, och inte 100 % Formel 1 (snarare noll) men när det är lågsäsong mellan två Grand Prix duger den utmärkt. Se det som ett exempel på hur bra säkerheten blivit i dagens racingbilar. Här Mike Conway i Indy 500;

4 comments

Leave Comment
  1. Johan R

    Killen i den andra bilen hade rätt mycket tur när Conways bil landade ovanpå. Kameran strök visst med…

    • Affe

      Håller med, inte för att jag fattar det här med ovalbana riktigt men det känns ju som att F1 är bra mycket bättre underhållning från mitt sätt att se det.

      Lite för mycket aerodynamik som håller fast bilen och för lite mekaniskt grepp, skulle gissa på det är därför som vi får dessa spektakulära olyckor i Indy 500 – serien där över på andra sidan pölen.

      • Erik R

        Ovalracing är lite speciellt. Vissa gillar det stenhårt, andra inte alls. Verkar inte finnas nåt mellanting. Själv älskar jag ovalracing med Indy 500 som den lysande kronjuvelen.

        Just den här krachen orsakades av att Hunter-Reay fick soppatorsk på sista varvet när alla kämpade som värst om placeringar. Conway hade inte en chans att väja. Det hela påminner en hel del om Kenny Bräcks fruktansvärda krach i Texas och det är ett under att Conway kom undan med en kotfraktur och ett brutet ben.

        Hunter-Reay fick också uppsöka sjukhus, men inte pga den här krachen utan för att han på nåt märkligt sätt skadade tummen under ett detpåstopp långt tidigare i racet.

        När man ser reprisen från Castronueves känns det ett under att det aldrig tycks ske olyckor i stil med Massa’s krach förra året. Förarna plöjer genom ett hav av studsande vrakdelar i kanske 200-250km/h. Jag har dock aldrig hört talas om någon som blivit allvarligt skadad av vrakdelar i Indycar.

Leave a Reply