Valentino Rossi till Formel 1 och Ferrari 2011? Eller till rally?

Ok, skrev just i en kommentar att det inte skulle bli mer rally här på bloggen.. men så kom det här in. Och det är mycket mer F1 egentligen. Valentino Rossi har ju testkört lite för Ferrari, mest för PR gissar jag, och för att han tycker det är kul, och för att han vunnit MC-VM och sånt där. Men han har alltid följts av spekulationer om en övergång (även om Loeb sett bättre ut där ute). Nu skriver tyska motorsport-total att Rossi uttalat sig i italiensk media och ytterligare spätt på ryktena. Han säger så här i en intervju;

“2011 får jag bestämma mig mellan alla orealistiska alternativ, då skulle Formel 1 vara det mest spännande”

och så här om en övergång till rally;

“Jag har massor av tid för rally. Men när man fyller 35 står man  nog inför sin allra sista chans i Formel 1. Senare kommer det helt säkert inte vara möjligt”.

Här är den tyska artikeln. Har snokat lite på italienska sidan till Corriere dello Sport på nätet men inte hittat något, även om den fungerar ganska bra i översättningsverktyget som Google har. Svaren kommer visst efter en fråga om vad han tänker hitta på när hans nuvarande kontrakt med Yamaha i motorcykel går ut 2011.

Rossi och Alonso i Ferrari 2011? Taskigare stall kunde man ju tänka sig.. Annars kanske Rossi kunde gå till Red Bull så kan de ta in Sebastien Loeb också, det hade ju varit ett tufft stall att hålla ögonen på.. Eller varför inte Rossi och Kimi i rally, då hade man ju kunnat börja följa det. Fast de kanske inte kör med stall på samma sätt.. oavsett, nog med rally för den här gången som sagt..

11 comments

Leave Comment
  1. Magenus

    Nog har de stall. Men de är väl ganska fabriksstyrda om jag inte är helt fel ute.
    Stallorder är iaf. helt tillåtet i rally.

  2. F-1 är inte det ett ekonomirally??. Teamen vinner inte på banan uta oftast i depån. De som tankar snabbast vinner i den annars så urtrista sporten F-1.
    Tacka vet jag WRC rally, där de inte behöver tanka på specialsträckorna, utan förarna får den tid det tar att köra sträckan från start till mål. Byta däck på en s.s. gör de bara om ett eller fler däck går sönder.

    //Inge Vidare

  3. ekonomi spelar utan tvekan en lite för stor roll.. men kanske inte så där väldigt mycket mer än i många andra motorsporter. fråga toyota som har försökt att pumpa in pengar för att få ut resultat ett bra tag nu..
    om depån så är det väl just de som de försöker lösa med nya regler inför nästa säsong, allt handlar om hur man gör omkörningar lättare för tillfället. ett förslag som alltid diskuteras är ju att ta bort tankning och depåstopp. så har det ju varit och är i flera klasser.

  4. Jag skulle vilja vända på frågan. Är inte Rally bara en massa stillastående? Kör 300 km i sträck istället med följebilar eller någon annan slags depålösning. Visst vinner snabbaste föraren oftare i Rally än F1 men om man inte tävlar mot varandra i realtid så är det helt enkelt inte fullt så kul.

  5. Lisa

    Tja,det vore kanske nåt att införa i F1? Rallyregler! Varje förare kör sitt lopp ensam på banan – inga tankningar, inga depåstopp, inga däcksbyten, inga omkörningar, ingenting. Kan gärna pågå över en hel helg. Snabbast tid vinner. 😛

    Nä jag skojar. Det skulle nog bli rätt trist. Fast jag gillar rally, det har sin charm men det går inte att jämföra med F1.

    Men akta så Bernie inte av en händelse får se ett rally på TV, vem vet vilka idéer han kan få då med tanke på vad hans olympiadtittande ställde till med?

    @ Magenus är du absolut säker på att snabbaste föraren oftare vinner i rally? Inget ont om Loeb, tvärtom tycker jag att han är fantastiskt bra! men är det inte så att ett stort fabriksteam med stora resurser är en förutsättning för att vinna i rally likaväl som i F1? Sätt Loeb i en motsvarande Force India-kvalitet rallybil så får vi se hur många rallyn han vinner.

  6. @ Lisa. Jag uttryckte mig lite kantigt. Snabbaste föraren i snabbaste bilen försökte jag säga. Fast det är inte heller riktigt sant. Äsch jag hoppas ni förstår vad jag menar. Man blir sällan liggande bakom Trulli på en Specialsträcka i Monte Carlo.

  7. det funkar ju bra i skidor, de där individuella loppen där de startar med 30 sekunders intervall är ju bland det bästa.. men nog inget för motorsport nej.. undrar när södergren är tillbaka förresten..

  8. Lisa

    @ Magenus OK då förstår jag bättre! Och Loeb slår ju sin teamkompis Sordo så det visslar om det så visst vinner den snabbaste. Oftast iaf.

    Inga Trullis i rally, bara en och annan ko…(stackars ko!)

  9. @Daniel. Det är sant att de individuella loppen är roligare än massstarterna. Vet inte riktigt varför det är så. Kanske för att ingen ligger och snålåker bakom Södergren för att rycka ifrån honom sista kilometern. Södergren är friskförklarad och räknar med att tävla i La Clusaz 6-7/12.

  10. Affe

    Ang depåstopp så är ju det en stor del av charmen med F1, se på STCC där dem nu skall gå till 2*20 min utan depåstopp ifrån sina 40 min-race med depåstopp, i STCC:s fall kan det nog vara bra, då förarna är lite för heta och knuffar varandra av banan lite för ofta. Men i F1 så är ju depåstoppet en av grundstenarna för att det skall bli bra underhållning och inte bra pärlbandskörning.

    Ang Kimi och Rossi i rally så hade jag inte vågat vara i närheten av rallyspåret om Kimi körde rally, han har missat alldeles för många kurvor i sin tid från F1.

    Vad jag dock gillar är Loebs kommentar under en intevju i en av WRC tävlingarna i år:

    “Förut så körde jag snabbt och vann, men så fick jag lära mig vänsterbromsa av *** (nån svensk gammal förare) och då kunde jag köra ännu snabbare.”

    Det roliga är att alla finska rallyförare vad jag har lärt mig, kan konsten att vänsterbromsa sedan tidigt i sin karriär.

    //Affe

Leave a Reply