Vridmoment på en Formel 1-bil

Det kommer fler e-post, så jag tänkte jag följer upp tidigare inlägg (det om resor, vilket resulterade i en massa bra tips genom kommentarerna, stort tack till alla!) med ett nytt. Denna gång är det Fredrik som mailat mig och skriver;

Tänkte höra med dig om du vet vilket vridmoment en f1 motor har.
har försökt hitta info om det men inte lyckats.Det är inte något speciellt
märke utan bara en fingervisning.

Själv har jag ingen aning och ingen tid att sitta och googla efter det. Men någon där ute i läsarkretsen är säkert mer inne i det tekniska och mer kunnig om motorer än jag (vilket inte är så svårt, Yamaha DT-50n ligger en bit bak i tiden..).

13 comments

Leave Comment
  1. Jocce

    Har hört att det inte är så speciellt mycket det handlar om, runt 300Nm.
    Har någon bättre siffror vore det intressant läsning inför loppet 😉

  2. Sebastian

    Från trickywiki (vridmoment = torque):

    The power a Formula One engine produces is generated by operating at a very high rotational speed, up to 20,000 revolutions per minute (RPM). This contrasts with road car engines of a similar size which operate safely at typically less than 7,000 rpm. However, the torque (turning force at a given speed) of a Formula One engine is not much higher than a conventional petrol engine. For example, the 2006 2.4 litre Toyota RVX-06 V8 engine produces 552 kW (740 bhp, 751 PS) at 19,000 rpm and outputs 274 N·m (202 lb·ft) of torque giving the engine a 14.3 bar (1.43 MPa) mean effective pressure. This is comparable with the 14.3 bar maximum MEP of the 2003 BMW E46 M3 CSL, the best production car in this respect.

  3. Sebastian

    Lite mer info

    Engine Standard Formula One Formula One
    Year 1986 1987 1989
    Size 1.5 litre 1.5 litre 1.5 litre
    Cylinders 4 6 6
    Aspiration normal turbo turbo
    Maximum Boost – 58 psi 36.3 psi
    Maximum Fuel – 200 litres 150 litres
    Fuel 91 RON 102 RON 102 RON
    Horsepower @ rpm 92 @ 6000 994 @ 12000 610 @ 12500
    Torque (lb-ft @ rpm) 89 @ 4500 490 @ 9750 280 @ 10000

  4. Tomas

    har också en fråga som jag tänk på länge kanske lite dum men ändå, hur kommer det sig att det alldrig förekommer tjuvstarter i F1, har alldrig sett nån dom åren jag följt formel 1 iaf, någon som vet nåt om det, vore tacksam

  5. TOBIAS

    Tjuvstart = med svartflagg = diskning så det är nog inte så konstigt att det inte förekommer lika mycket nu för tiden.

    • Erik R

      Tjuvstart räknas som en “incident” (paragraf 16.1) så det är inte diskning, utan drive-through eller 10 sekunder stop-and-go som blir straffet (paragraf 16.3).

      Det stämmer att det var mycket länge sen någon tjuvstartade. Det enda jag kan komma på på rak arm är att Häkkinen var väldigt nära en tjuvstart en gång när bilen tog ett skutt på några decimeter precis innan ljusen släcktes. Han klarade sig dock eftersom han fick stopp på bilen i tid och inte passerade linjen.

      Mest kreativ lösning i sammanhanget var Renault på traction-control tiden som lär ha haft ett system som utnyttjade att fotocellerna som kontrollerar tjuvstarter släcks några hundradelar före startögonblicket. Bilen ska ha haft sensorer som triggade på detta och drog igång launch control. Om det är sant vet jag inte.

Leave a Reply