Filippi vinner säsongsavslutningen i GP2, Zuber undrar om S.C.-föraren var full

Formel 2 har ju som mål att etablera sig som närmaste serie under Formel 1, men än så länge är det väl GP2 som står för den mesta spänningen och de roligaste loppen att se. Nu har det varit säsongsavslutning för 2009 i Portugal, och som vanligt innehöll loppet det mesta av krascher och omkörningar.

Andy Zuber stod på pole position, men efter en startkrasch med ryssen Petrov längre bak i fältet kom säkerhetsbilen ut. När den sen skulle in i depå körde den tydligen så långsamt att Zuber tvingades köra förbi, och drog fyra andra bilar med sig. Några rundor senare fick alla fem förare, inklusive vinnaren av serien Nico Hülkenberg, drive through-straff. Ingen seger för Zuber, som i schweiziska motorline.cc undrar om föraren av säkerhetsbilen var full när han skulle in i depå.. Så här säger han till hemsidan;

„Der Safety-Car-Fahrer war wohl betrunken. Der ist so unglaublich langsam in die Box gefahren, mit vielleicht 50 oder 60 km/h. Ich bin schon die letzen drei, vier Kurven nur gerollt, aber aus der letzten, blinden, die im Rennen mit 250 geht, muss man ja schon raus beschleunigen. Dabei habe ich dann gesehen, dass ich das Safety-Car überhole. Aber was soll ich denn machen? Wenn ich dort als Führender in die Eisen gehe, alle anderen aber weiter beschleunigen, dann gibt es den größten Massencrash aller Zeiten, dann wird es wirklich gefährlich, wenn die Leute von hinten mit vollem Speed in uns rein krachen.“

Lite av luften gick väl kanske ur F2 efter den där osannolika olyckan där Henry Surtees träffades av ett däck och avled.

Här är omkörningen, kraschen och highlights från sista GP2-loppet för säsongen;

2 comments

Leave Comment
  1. Jörgen "Bowe" Bevonius

    Ja, jag var i alla fall helt förbluffad över domslutet. Att förste man, mastern, bli bestraffad för att ha passerat Safety Car köper jag helt och hållet, det är ju hans uppgift att sätta tempot för övriga. Att däremot de 4 förarna som följer också blir bestraffade är otroligt. Vad skulle de ha gjort när de såg att SC inte passerat in i depågatan? Tvärbromsat? OM de hade gjort det så hade de orsakat den största kraschen i F2 historien! Vad jag vänder mig emot är att de inte hade något val vad gäller farthållningen, den är helt och hållet upp till mastern.

  2. Erik R

    Det verkar som att Zuber sitter i egna tankar och planerar hur han ska rycka i omstarten istället för att hålla koll på var SC faktiskt är någonstans. OK, han gör helt rätt som fortsätter att gasa, annars hade det blivit masskrach, men ett riktigt rookie-misstag att dra upp farten för tidigt.

    Helt fel att bestraffa de övriga fyra.

Leave a Reply