Marcus Ericsson sätter Sebastien Loeb och de andra i GP2 på plats

Jag har ju skrivit lite om Marcus Ericsson tidigare här på bloggen efter att han tog hem japanska Formel 3. Nu har han testat för lite olika stall i GP2 och satte direkt de andra ordentligt på plats genom att sätta snabbaste tid.

Regnfuktig bana i Jerez gjorde att de första passen blev ojämna, men på torrt underlag under eftermiddagen var det ingen som slog Ericsson. Sebastien Loeb som också testade satte sista tid..

Marcus har visst Kenny Bräck som mentor läste jag i DN, där Kenny berättar mer om testerna och planer framöver. Marcus har en hemsida här som inte är särskilt uppdaterad. Officiella GP2-hemsidan har dock en nyhet om dagens tester.

14e bästa tid sattes av Bruno Senna som man ser ofta i media om dagarna när han snackar om hur nära det är en plats i F1 till nästa säsong. Får väl se vad som dyker upp, men det är ju några nya stall som ska in i startfältet.

Tider;

Pos Driver                  Team                  Time
1. Marcus Ericsson         ART                   1m25.970s
2. Dani Clos               Racing Engineering    1m26.105s
3. Fabio Leimer            Ocean                 1m26.193s
4. Jerome D’Ambrosio       Racing Engineering    1m26.483s
5. Luiz Razia              Barwa Addax           1m26.546s
6. Marco Bonanomi          Coloni                1m26.607s
7. Oliver Turvey           iSport                1m26.648s
8. Davide Valsecchi        Super Nova            1m26.651s
9. Alexander Rossi         DAMS                  1m26.740s
10. Roldan Rodriguez        Arden                 1m26.846s
11. Chris van der Drift     Piquet                1m26.858s
12. James Jakes             Super Nova            1m26.956s
13. Will Bratt              Coloni                1m27.137s
14. Bruno Senna             iSport                1m27.173s
15. Rodolfo Gonzalez        Ocean                 1m27.186s
16. Edoardo Mortara         Arden                 1m27.311s
17. Michael Herck           DPR                   1m27.327s
18. Filip Salaquarda        Trident               1m27.421s
19. Max Chilton             Barwa Addax           1m27.438s
20. Francesco Castellacci   Durango               1m27.615s
21. Fabio Onidi             Trident               1m27.698s
22. Jan Charouz             ART                   1m27.845s
23. Jon Lancaster           DAMS                  1m27.893s
24. Vladimir Arabadhziev    Piquet                1m28.059s
25. Sebastien Loeb          DPR                   1m28.114s

Mer i media (AB,).

29 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Snyggt jobbat! 😀

    PS Vad ska Loeb i F1 att göra? Vad kan han som inte Älgen kan göra minst lika bra?

    I F1 menar jag, i WRC räknar jag med att Älgen skulle få på pälsen ordentligt… 😛

    • Lisa

      Jag menar i vilket annan sport skickar man folk till OS för att de är väääldigt duktiga för att inte ha tränat alls? Man brukar väl skicka dem som tränat mest och är bäst?

      Eller tar in i en fotbollspelare i landslaget för att han är jätteduktig på handboll? :-/

      (usch jag börjar bli knäpp, svarar på mina egna kommentarer…)

  2. Johnny

    Perfekt för Marcus med en Gp2 styrning.
    Han är helt klart den mest lovande i Sverige just nu, en vinnare i allt han kör.
    Ge honom två år i Gp2 så har han tagit hem den serien och då kan nog inget hindra honom från en plats i högsta ligan.
    För övrigt är det ju inte vilket stall som helst han testkörde för kolla bara vilka som har kört för dom tidigare år.
    Nico Rosberg, Lewis Hamilton och Romain Grosjean.

  3. Anton

    Flera av toppnamnen på den listan, Clos och Rodriguez för att nämna några är ju redan bekanta med GP2. Att vara snabbare än dem skickar väldigt goda signaler.

    Att Loeb får testa ser jag mer som en jippogrej. Att få lite mer publicitet kring GP2. Och om man läser resultaten så är det Loebs anseende som tagit “skada” av att ha genomfört provkörningen.

    Men som Lisa mycket riktigt påpekat. WRC och banracing är två vitt skilda sporter.

    • Erik R

      Jag förstår att Loeb är intresserad av F1. Han har ju vunnit så många Rally-titlar att det nog känns ganska meningslöst att försöka ta en till. Då vore det givetvis kul att se om han kan lyckas i någonting annat också.

      Talangen att köra bil fort ganska generell. Förare som t.ex Kenny Bräck och Mattias Ektröm är jättesnabba vilken bil de än sätter sig i. T.ex har jag för mig att Bräck satte snabbaste kvaltid när han gjorde ett inhopp i Rallycross-EM i somras, trots att han aldrig kört rallycross förut.

      Loeb är en otrolig rallyförare. Om den förmågan går att översätta till F1 återstår att se. Får han en plats är blir det ju knappast så att han hoppar in utan någon träning. Han får ju hela mellansäsongen på sig att testa och slipa sina F1 färdigheter.

      Jag tycker det skulle vara kul att se Loeb i F1, men jag har inga förväntningar på att han skulle lyckas särskillt bra.

      • Olag

        Är det inte så att Citroën ska sluta med rally nästa år..
        Så jag förstår att Loeb letar ny hobby att göra. Precis som skomakaren pröva på Mc.

      • Lisa

        Nja, talangen att köra fort är nog generell, men jag minns hur Mattias E fnös när han fick frågan om Mika Häkkinens prestationer i DTM: “han är nybörjare, han gör alldeles för många misstag…”

        Jag tror vi underskattar vilka proffs på sina respektive bilgrenar vi faktiskt har när vi tror att det ska gå att hoppa från gren till gren bara för man har talang att köra fort. MS sa faktiskt nåt liknande när kära bror Ralf började köra DTM. Själv var han klok nog att sadla om till MC, men där fick han tävla i lokala tyska superbikeserien, ingen skulle drömma om att inbjuda honom till MotoGP – där tävlar proffsen, inga övervintrade F1-förare. (Dessutom slutade hela äventyret med att han bröt nacken, men det är en annan historia…)

        Jag tycker det devalverar hela värdet på F1 och de andra förarnas prestationer, killar som kört kart sen de gick i blöja och sen jobbat sig upp genom de lägre serierna, när man kastar in en plojförare som Loeb. Detta är inte Race Of Champions, detta är F1!

        Och jag menar alls inget emot Loeb personligen, tvärtom är han en av mina absoluta favvosar, det är själva grejen jag inte gillar. Man anmäler inte Isinbajeva till VM i höjdhopp bara för att hon är världsbäst på stavhopp….

  4. Erik R

    Strålande Marcus! Det här är precis vad som behövs – att vara snabbast direkt.

    Ska man som Svensk ha någon som helst chans att ta sig till F1 räcker det inte att göra hyfsade resultat, man måste vara på topp direkt.

    Hoppas verkligen det räcker till en styrning i ett BRA team i GP2.

  5. Jörgen "Bowe" Bevonius

    Eftersom kanske inte alla läser Mackan blogg i Aftonbladet så klistrar jag in delar av mitt inlägg därifrån. Ni som inte har hittat bloggen så finns den här:
    http://blogg.aftonbladet.se/30404

    Marcus, Marcus, Marcus… Hmmm… FATTAR DU VAD DU HAR GJORT???

    Bruno Senna åkte till testet för att som han själv sa “sätta en referenstid för de övriga förarna”. Honom slog du med 1.2 sekunder…

    Sebastien Loeb som var där som test efter att näst intill blivit bekräftad att få köra F1 i Dubai i år. Honom slog du med 2.1 sekunder…

    Där var 9 förare som tidigare kört en eller flera säsonger tidigare i GP2. Du slog dem alla!

    Jag är så grymt imponerad så att det finns inte ord! YES! YES! YES!

    Jag hoppas att resten av världen, inte minst sponsorerna, fattar hur stort det här är!

    ETT JÄTTESTORT GRATTIS OCH ETT LIKA STORT LYCKA TILL MED MACAU!
    /Bowe

  6. Dennis

    Så jäkla imponerad av denna kumlapojk.
    Måste vara en av dom största racing talangerna vi nånsin har haft här i sverige. Kommer inte Marcus fram till F1 blir jag grymt besviken.

  7. Björn

    Talangfull? Utan tvekan! Men utan ekonomiskuppbackning står även den bäste utan styrning, speciellt om man inte kommer från motortokiga länder som tex Tyskland eller Italien. Hoppas nu att Svenska (och utländska) sponsorer får upp ögonen och vill investera i den största svenska talangen på länge…

    • Lisa

      Ja, men de ursäkterna duger inte.

      Kubica kom från ett mycket fattigare och mycket mindre F1-benägert mindre land än vårt och ändå lyckades han. Hur kommer det sig?

        • Lisa

          Ja han tävlade väl i kart i Italien? Precis som Kimi, Alonso och många andra. (Kubica & Alonso lärde sig italienska på kuppen (Kimi? …ehhh…)

  8. Verkligen kul med en svensk i internationel racing som man kan vara stolt över både som förare och person. Känns som ny tändningen svensk racing behöver. Jätte bra gjort håll tungan rätt i mun nu Marcus.

    Mvh

    Dennis

  9. Per

    Har ni hört om Brack Talent Development? Om inte gå till http://www.kennybrack.com. Även om han valt stå i bakgrunden är Bräck som satt ihop, tränar och leder satsningen på Marcus sen 2005. Kul att nån tar i för svensk motorsport. Tydligen garanteras rätt budget matchat mot rätt resultat på banan.
    Kenny vet hur man vinner. Bobby Rahal sa en gång att ‘everything Kenny touches turns to gold’. Det betyder med automatik att Marcus är rätt kille för uppgiften. I keep my fingers crossed.

      • Per

        Ja, Eje finns också med. Kenny och Eje var ju ett par redan i F3000 när Kenny själv körde. Ett vinnar team på den tiden också!

  10. Vinter

    kolla wikipedia på Marcus…!!!!!!????

    …2009-2010: GP2 Series
    See also: GP2 Series and GP2 Asia Series
    Ericsson will drive in the 2009-10 GP2 Asia Series season for the ART Grand Prix team.[4]
    (4) källa Autosport

Leave a Reply