Michael Schumacher testar GP2-bil i Jerez, första bilderna ute nu.

Precis som rubriken säger börjar de första bilderna nerifrån spanska Jerez dyka upp. Michael Schumacher testar en GP2-bil, för att som det heter utvärdera nya komponenter. Det är väl Mercedes som bygger bilarna gissar jag, och kan därför ta Schumi till hjälp.

Dessutom värdefull träning inför nästa månads riktiga tester i säsongens F1-bilar. Några bilder

som jag hittat på gpupdate, motorsport-total och f1fanatics;

Mer i media (AB, EX,).

8 comments

Leave Comment
  1. FINNPWRUSA

    “…utvärdera nya komponenter.”

    Jag gissar de pratar om GP2 komponenter? Annars:

    Vad, vilka komponenter kan man testa i/för en annan bil? Kan de sätta en rörlig F1 fram vinge, stötdämpnings paket, motor ECU, bromsar, broms bias, etc. på GP2 bilen? Kan de använda F1 ratten och ‘bygga’ simulerade eller ‘livs riktiga’ reaktioner till instälningar och ändringar av föraren???

    Har aldrig hört om detta och är för lat för att läsa regler… ;o)

    Jag gissar det INTE är tillåtet för då skulle vi se det överallt och hela tiden… ta en GP2 bil, häng på en GP2 storlek ‘gammal’ F1 vinge, ta bas varv tider, häng på den nya F1 designen igen F1 storlek och testa… Schumi, Massa, m.fl. nya eller i behov av träning skulle få mycket nyttigare träning en simulatorer och teamen skulle få testa…

    • Lisa

      Jag tror inte datan man skulle få fram med ett sånt förfarande är till nån som helst nytta för F1:an i fråga. Bilarna är för olika. Olika däck, olika motorer, olika aeroregler… Du kan lika gärna hänga på en F1-vinge på din gamla Volvo och köra runt ett tag och samla data. Kul kanske – men rätt värdelöst, skulle jag tro. 🙂

      Därför förekommer det inte.

  2. FINNPWRUSA

    Jag tror att man kunde samla aero data med F1 lika komponenter krympta i skala på en GP2 bil!? Tillverka planerade F1 aero bitar i skala, testa på GP2 bilar… maker sense för mig… de har ju inte ens obegränsad vind tunnel tid mera så man kunde använda banan, tids skilnader, förar input, m.m…

    • Lisa

      Men titta på MS bil härovanför och se vilka enorma skillnader det är på en GP2-bils aeropaket och en F1:as. GP2an har kvar alla winglets som är förbjudna på en F1a, en helt annan, lågt ansatt, böjd bakvinge och en helt annan framvingeskonstruktion. Påminner litet om en F1a modell 2006.

      Säg att vi ska prova en hög, rak modern F1-bakvinge på den. Det enda som kommer att hända är att den tappar allt grepp i bakkärran och den enda feedback föraren kommer att ge är troligtvis en rad svordomar.

      Ska detta fungera får du bygga om hela chassit efter F1-reglementet och göra en mini-F1a av GP2an. Annars kan du som sagt lika gärna testa F1-delar på din gamla Volvo.

Leave a Reply