Torsdagens presskonferens ute

Formula1.com och flera andra sidor rapporterar nu från torsdagens presskonferens från Kanada där Hondas Jenson Button, Renaults Ginacarlo Fisichella (som tycks finnas med överallt dessa dagar), Toyotas Ralf Schumacher (som väl också synts en del på sistone) och Williams Alexander Wurz deltog.

Som F1bloggen rapporterat tidigare har Fisichella startat en racing-skola utanför Rom, vilket han fick förklara närmare och säger så här om;

A nice new project. It looks like a very, very nice project. I want to give back to people like me who love this sport, (the opportunity) to learn in that academy what they need to go higher, to improve, to learn everything about this sport, so it’s very nice. It doesn’t mean anything about my retirement! I still want to go higher in Formula One, for many years. I’ve got a good staff who can look after my academy at the moment, I’ve got all my management, so I will just be concentrating on Formula One at the moment.

I övrigt är han optimistisk inför Kanadas low downforce-bana, men menar att man fått goda resultat från tester tidigare på Paul Ricard där bilen haft bra balans.

Button förklarar att han trots allt är nöjd efter Monaco, där man misslyckades med att ta poäng. Dessutom berättar han att man inte lyckades med sin strategi (som kritiserats och diskuterats flitigt på nätet, exempelvis på linkshaven.com) eftersom man missbedömt däcken under träningen och hur länge de skulle hålla.

Tydligen planerar Honda större förbättringar till Frankrikes Grand Prix senare, och Button säger att man har flera nya detaljer på gång under året. Han hoppas på poäng i Kanada men erkänner också att man sliter något med pålitligheten till bilen för tillfället.

Alexander Wurz firar 10 år inom Formel 1 och lyckades att ta poäng under senaste Monaco-loppet, vilket enligt honom inte kom som någon överraskning;

I knew it was just a matter of time until the points were coming, because I had no problems before in terms of speed or setting up the car. All that was fine, all working very well. I was a bit unlucky in the first few races and Monaco played into my hands. I made a good race with a one-stop strategy and I finished seventh, got my first two points for Williams and that’s good of course.

Intervjuaren närmade sig också allt snack om Ralf på ett hyffsat fint sätt och ledde in frågorna på om Ralf stördes genom att vara inne i kontrakts-förhandlingar, då hans nuvarande närmar sig slutet, men Ralf verkar inte oroad och säger själv;

Well, I think there is a lot of talk due to the results I’ve had recently and I think that’s only normal but you don’t need to worry about me.

Däremot verkar han få lite mer tid över nu när brodern Michael slutat, och ingen att äta middag med under turnerandet runt världen. Tur att Michael kommer över till Kanada då;

Not necessarily, because I don’t think I have been competing with him at the track for the last five years or four anyway. But privately, yes, some lonely dinners, that’s all. But he will be here this weekend.

En reporter från tyska Bild fortsatte dock och undrade vad som är mest frusterarande för Ralf just nu, men återigen ganska intetsägande svar från Ralf;

Well, actually nothing too big. Obviously I’m not happy with the points we achieved this year, with the results I’ve achieved but I’m not too frustrated yet. There are times in motorsport when it is difficult, that’s what Formula One is all about. You have to fight through it that is all.

Och han fortsätter på fråga från Autosport om i stort sett samma sak;

I don’t know about that response or not. You should know that not everything you read is quite true, that’s the way it is. At the moment we are simply concentrating on getting some results. Neither myself nor the team has been brilliant so far and that is what we are concentrating on, nothing else has been discussed anyway.

Har en känsla av att det inte är det sista vi hört om Ralf Schumacher och hans situation och högst troligt så kommer Kanadas GP avgöra vilken riktning diskussionen tar. Ralf behöver nog kapa åt sig några poäng under Nordamerikas två lopp till att börja med..

Bild från formula1.com

Leave a Reply