Adrian Sutil åker på -3 platser efter att ha hindrat Webber på kval

Som väntat får Sutil och Force India straff efter att ha hindrat Mark Webber under kvalet. Däremot är straffet något svagre än jag trodde, tre platser ner. Nu startar Sutil just bakom Webber. Hade ju varit ödets ironi om de kör ihop i första kurvan..

Det är ju alltid svårt att veta vad man egentligen tycker. Lite av problemet är ju att alla, inklusive Mark Webber, sätter allt på ett kort. Går det inte just det varvet så åker man ut. Sutil berättade ju själv att han saktade ner för att ta sats inför sitt varv och så hann Webber ikapp honom. Framför Sutil låg Alonso som gjorde det samma..

Här ett ganska bra klipp som finns i HQ att se på sista varvet från kvalet, tysk TV;

Mer om kvalet och Toyota på EX, AB, SvD, SVT.

9 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Japp, Alonso gjorde precis detsamma och det var därför han bara med ett nödrop klarade sig i till Q3.

    Hela problemet är – enligt min uppfatting – att dagens kvalificeringsformat är urlöjligt.

  2. M

    Vilket kval format tycker du då att det ska vara?
    Det kvittar hur kvalet ser ut det är alltid någon som tycker att kval formatet är dåligt, om du inte har märkt det så är det för att vi är olika människor och tycker olika.
    Det är nog bra det annars hade världen varit bra tråkig om alla skulle tycka lika.

    • Lisa

      Kan jag hålla med om att vi alla tycker olika, och det är väl bra. 🙂

      Jag tycker inte om det nuvarande kvalificeringssystemet därför att det är orättvist, vi ser ideliga staff för blockeringar, (vilket naturligtvis blockeraren i fråga inte gjort med flit) och förare liksom Mark W i dag därför inte får ett rättvis chans i det kommande loppet.

      Dessutom tycker jag det är uruselt rent TV-mässigt. Vill man ha någonsomhelst chans att hänga med vad som verkligen händer på banan är live timing det enda.

      Jag tyckte om det gamla ettvarvsystemet – det var inte heller 100% rättvist, men iaf bättre än dagens. Annars gärna en entimmes free-for-all som man har i motoGP, och som man hade i F1 förr.

      • Erik R

        Min idé är att kombinera det bästa av nuvarande system med det bästa av envarvskvalet. Dvs först ett pass på typ 30 min med alla bilar. Sen ett envarvskval med de 10 snabbaste. Den snabbaste i Q1 får välja startposition först i andra omgången, sen tvåan etc.

        Då blir det inte lika slumpartat vid regn som med ettvarvskvalet, och det blir mer att vinna på att vara snabbast i Q1.

        • Johan R

          Superbike körde så (åtminstone för några år sen): först fritt fram för alla, sen “superpole” ettvarvskval med de tio bästa.

          Jag saknar också ettvarvskvalet (envarvskval?), tyckte det var spännande att se på, och mestadels så rättvist som det kan bli. Sen blev det konstig startordning ibland när det regnade på kvalet, men de loppen som föjde var ju några av de bästa de åren, eftersom alla snabba förare hamnade bakom de långsammare och var tvungna att köra om.

          Fast, att jag uppskattade ettvarvskvalet kanske mest berodde på att Coulthard var så osannolikt dålig på det 🙂

      • Olag

        Tycker Mark W och alla som blir “hindrade” får skylla sig själva..
        Dom har tid på sig att sätta snabbaste varvet..Att man envisas om att göra det i sista sekunden får man skylla sig själva om man blir hindrad.

  3. Erik R

    Det är orättvist att jämt hålla på och bestraffa förare från de långsammare stallen under kvalet. De har lika stor rätt som andra bilar att förbereda och genomföra sina kvalvarv. Det är en medveten risk att satsa på ett enda kvalvarv i sista sekunden, och då får man skylla sig själv om man råkar på trafik.

  4. Lisa

    Klart alla vill gå ut så sent som möjligt eftersom banan blir bättre och bättre allteftersom tiden går och konkurrensen är stenhård. Några tusendelar kan vara skillnaden mellan vinna och försvinna.

    Dessutom visade väl Ferrari i Malaysia med all tydlig önskvärdhet vad som kan hända om man gör sitt kvalvarv tidigt och tror att det räcker för avancemang. Kimi klarade sig med ett nödrop in i Q2, Massa hade inte samma tur.

Leave a Reply