Alla stall är med 2010 – också Aston Martin (förhoppningsvis)

Som väntat, plus bonusen att Toyota också är med och inte hoppade av, har alla stall anmält sig inför säsongen 2010. Detta efter att det verkar som att man kommit överrens med Max att höja taket i budgetarna och införa restriktionerna över två år.

Dessutom har Prodrive anmält sig. Det är ju en massa snack, också här på bloggen, om att de kommer köra som Aston Martin. Man får ju hoppas på det. Som grädde på moset snackas det om en klassisk uppställning i Gulf-färger. Snacka om att hoppas på det.

Prodrive är goda nyheter, Top Gear skriver så här på sin blogg;

Prodrive are likely to keep their technical partnership ties with McLaren – that they set-up when looking at an entry 18 months ago – in a similar capacity to what McLaren have with Force India now.

It’s also on the cards that the engines will be Aston-badged customer jobs, obtained from a supplier. Maybe they’ll again follow Force India’s tie-in with McLaren and get Mercedes engines?

Richards started looking seriously at an entry when the FIA announced plans for a budget cap, and although those plans are now likely to change, it’s not deterred Richards.

“The level of next year’s cost cap has risen substantially since we originally considered entering,” says Richards.

“However everyone appears committed to major reductions in future years and when one takes into account the transition proposals for new teams we are confident that we now have the opportunity to be both commercially viable and competitive.

Stallägare Dave Richards hade ju möjligheten att hoppa in till säsongen 2008, men det var väl det finansiella plus oklarheter med tillgång eller tillåtelse att köra med kundbilar som satte stopp för det då.

Stallföreningen FOTA, förutom Williams som man sparkat ut eftersom de anmälde sig tidigare, har ett uttalande på sin hemsida här. Nu så här i efterkant blir det ju nästan lite dumt, att Williams skulle ut och anmäla sig innan deadline när alla andra ändå också tänkte göra det.. och så sparka ut dem för att markera.. tja.. I uttalandet klargör man villkoren för att man anmäler sig;

All FOTA Teams have today submitted conditional entries for the 2010 FIA Formula One World Championship.

FOTA confirms all its Members’ long-term commitment to be involved in the FIA Formula One World Championship and has unanimously agreed further and significant actions to substantially reduce the costs of competing in the Championship in the next three years, creating a mechanism that will preserve the technological competition and the sporting challenge and, at the same time, facilitate the entry in the F1 Championship for new Teams. These measures are in line with what has been already decided in 2009 within FOTA, achieving important savings on engines and gearboxes.

All FOTA teams have entered the 2010 championship on the basis that:

1)    The Concorde Agreement is signed by all parties before 12th June 2009, after which all FOTA teams will commit to competing in Formula One until 2012. The renewal of the Concorde Agreement will provide security for the future of the sport by binding all parties in a formal relationship that will ensure stability via sound governance.

2)    The basis of the 2010 regulations will be the current 2009 regulations, amended in accordance with proposals that FOTA has submitted to the FIA.

All FOTA teams’ entries for the 2010 FIA Formula One World Championship have been submitted today on the understanding that (a) all FOTA teams will be permitted to compete during the 2010 Formula One Season on an identical regulatory basis and (b) that they may only be accepted as a whole.

All FOTA teams now look forward with optimism to collaborating proactively and productively with the FIA, with a view to establishing a solid foundation on which the future of a healthy and successful Formula One can be built, providing lasting stability and sound governance.

Tycker det börjar kännas som att man kan se fram emot nästa säsong redan nu!

Mer i svensk media (automotorsport, DN, SvD, EX, AB, AB).

8 comments

Leave Comment
  1. Per B

    Vi får väl se om FIA accepterar anmälan från FOTA. Till skillnad från Williams som gjort en ren accept på FIA:s villkor har FOTA gjort en kollektiv anmälan för nio stall med en rad villkor. Bl a ska en förnyelse av Concorde-överenskommelsen åstadkommas med FIA & FOM på två veckor, något som de inte klarat av under flera år… Det liknar mest av allt ett förhandlingsutspel med en skarp deadline – kanske ett sätt att komma ur kontrakten med Bernie? Om FIA inte accepterar anmälan så kan inte Bernie stämma dem för att de inte deltar i FIA:s VM t o m 2012…

  2. Sebastian

    Maxxx är mellan en hård sten och… en ännu hårdare sten…
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/75683
    Om Maxxx vinner den här fighten så kommer det inte heta pyrrhusseger längre… förlorar han så är det på snudden lika pinsamt som det lilla avslöjandet förra året… verkar som oron för vad FIA ska hitta på här näst svetsat samman teamen. Imponerande hur lite som läkt ut tidigare och hur fel alla spekulationer verkar ha varit. Hårda bud om man får tro Howett!

  3. Erik R

    Mycket smart drag av FOTA. De anmäler sig inom deadline men egentligen inte; de visar välvilja samtidigt som Max framstår som motstridig om han inte går med på villkoren.

  4. Erik R

    Jo, det här är knappast slutet på historien. Just därför är det så smart av FOTA. Media rapporterar “F1-bråket löst; Ferrari kör nästa säsong” osv, så nu kommer alla att se det som Max/FIAs fel om det uppstår fler problem. Än är det många drag kvar i det här schackpartiet.

    • Erik R

      (..fortsättning)

      Officiella F1-sajten har inte ens kommenterat anmälan än. Att alla stall anmäler sig borde ju ha varit en jätteseger för FIA, men istället är det så kontroversiellt att de inte vågar nämna det.

  5. TOBIAS

    Dags för Maxxx att avgå… de nio teamen lär bryta sig ur F1 om han inte går med, och Äckelsten lär ta med sig namnet F1 till den serien och då står FIA och främst Maxxx mosley med tomma händer…. SLUTA förstör F1 Maxx, avgå nu!

Leave a Reply