Är McLaren långsamma i år?

Här kommer en video som börjat cirkulera. Den visar Kimi och Heikki som båda testar starter samtidigt. Så är frågan, är McLaren långsamma och har problem med sin bil i år, eller inte? Det ser ju också ut som att i just den här videon så startar Ferrarin tidigare, men det är inget tvivel om att Ferrari får en jäkla fart..

Det har ju till och med snackats om att McLaren skulle köra lite “sandbagging” eller vad det heter, dvs att dölja sin riktiga fart för att överraska till Australien. Låter ju lite märkligt, men vem vet.. Och så är det ju klart att i just den här videon vet vi ju ingenting om inställningar eller liknande.

22 comments

Leave Comment
  1. phixx

    Omöjligt att säga med den här videon som grund men det verkar ju helt klart som att McLaren har problem med hastigheten när man ser testtider och jag tror inte för en sekund att man medveten skulle mörka. Vad skulle det tjäna till?

  2. Sebastian

    Har ni inte tänkt på att Kimi vägrar säga hur många kilo han har gått ner. Han mörkar att han inte väger något längre — ergo skillnaden i startacceleration…

  3. först läste jag att kimi inlett ett våldsamt ambitiöst program och slutat dricka alkohol och allt för att gå ner i vikt, hade väl ett inlägg om det där.
    men nu senaste dagarna har jag sett uttalande från honom där han inte alls verkar bry sig. cool som vanligt sa han att han inte har någon aning om sin vikt, och att han är nöjd med sin vikt. något i den stilen.
    iceman var det.

  4. phixx

    Är tämligen säker på att Kimi vet exakt hur mycket han väger. 🙂 Läste någonstans att Heidfelt gått ner till 58 kg, samma vikt som tydligen Massa ska ligga på med.

  5. TOBIAS

    Den här säsongen blir nog riktigt rolig. Jag tror inte något stall vet vart de har varandra men att Mc Laren har problem det ser man på tiderna. Varken Hamilton eller Kova har varit direkt snabba och att det börjat modda bilen kan ju tyda på att de är desperata.

    Kul med Brawns team, tänk om de skräller och tar en vinst eller hamnar på pallen några gånger?

    Ja snart får vi se 🙂

  6. Lisa

    Sandbagging my ass – “modda” är mer korrekt som Tobias säger.

    Macca har betett sig väldigt underligt i försäsongen, inte alls som man är van att se dem, så det är klart att det är nåt som är fundamentalt fel, och felet sitter i bakändan (ja på bilen alltså :-))

    De började med att köra en 2009-bakvinge första dagen i Portimao men den åkte undan illa kvickt, sen har de kört med 2008 ända fram till denna vecka och då har de testat flera olika 2009-varianter, alla med samma skrala resultat. Nytt golv har inte heller hjälpt. Haug har visst sagt så mycket som att “vi är inte där vi vill vara” och det är väl ett understatement om något. Därmed icke sagt att de kommer att vara usla hela säsongen. De har alla resurser att komma i kapp. Vi får väl se om den sjuttitolfte (slutgiltiga? :-P) vingen hjälper nåt…

    Och Brawn fortsätter att vara skrämmande snabba, Massa säger att han inte kunnat köra på deras tid i dag (enda tiden under 1.19) ens under Q2 förhållanden… Har de bara kört med reglementsenlig vikt (och jag kan inte se nån anledning till att de INTE gjort det) så blir de farliga i Australien. Går som en klocka gör eländet också, jag börjar bli sur över att de där “Alonso till Honda” – ryktena var osanna…

    @ Wag – Nick H är 1.64, t.om kortare än Sato.

  7. Fredrik

    Hej!
    Jag har lite för mycket fritid (läs: arbetslös) och hittade en artikel på Aftonbladet:
    http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motorsport/article4350912.ab

    Så jag sammanställde en liten lista om förarnas vikt/längd förhållande utifrån den informationen. Några av förarnas längder fick jag googla men hoppas att det stämmer.

    Namn Längd Vikt BMI
    Robert Kubica 185 cm, 69 kg (20,16)
    Nick Heidfeld 164 cm, 58 kg (21, 56)
    Felipe Massa 166 cm, 59 kg (21,41)
    Kimi Räikonen 170 cm, 68 kg (23,52)
    Nico Rosberg 178 cm, 69 kg (21,77)
    Fernando Alonso 168 cm, 65 kg (23,03)

    Kubica är ju på gränsen till undernärd medans Kimi verkar vara riktigt välmående! Nu säger väl i och för sig BMI-skalan inte så mycket om topptränade elitidrottsmän. Nåväl, håll till godo med dagens dos av onödigt vetande!

  8. Sebastian

    @fredrik Schysst info, då förstår man varför de gillar smala modeller. Jag har nog inte vägt så lite sen jag var tolv år typ!

    @lisa Sato på trälåda kanske… :p

  9. Lisa

    @ Fredrik -stämmer inte riktigt, Alonso är 1.71 och Kimi är 1.75, han är lika lång som jag.:-)Eftersom de inom F1 allrådande engelsmännen använder ett så trubbigt instrument som inches kan det nog bli litet fel i längduppgifterna ibland.

    @ Sebastian Sato på trälåda blir ju lika lång som Button (1.83) ! 😛

  10. Fredrik

    @ Lisa: Ja, det har säkert blivit fel lite när jag räknat om inch till centimeter. Men det är som engelsmännen säger själva. “England is going metric inch by inch” 😉

  11. M

    Honda kör nog med en mycket lätt bil och det är inte på ett varv man vinner ett lopp.
    Ferrari är mycket starkare under en lång stint än vad Honda och Reanult är även Bmw, RedBull är lite sämre under en lång stint.

  12. Lisa

    Nä M, det skrämmande/roliga/förvånande (pick your choice) i alltihop är att Brawn är precis lika starka över en lång stint som över en kort, och det betyder iaf hittills – mycket starkare än Ferrari. Om inte bilen körts underviktig eller nåt så kommer de att bli att räkna med i Australien.

    Annars kan jag inte riktigt förstå att Macca alltid ska räknas till de “starka” – ser man tillbaka några år ser man att så inte alls har varit fallet för deras del, de har alltid varit litet upp och ner. 2006 vann de inte ett enda lopp, t.ex. För att inte tala om 2004, då slutade femma i WCC. Macca är bra på att blanda usla år med toppår – så det är väl dags för ett uselt år i år kanske.. 🙂

Leave a Reply