Avtal i hamn, Italiens Grand Prix stannar på Monza fram till 2016!

monza-vintage

Jag visste inte att kontraktet för Monza höll på att gå ut, men idag skriver BBC att Bernie skrivit under nytt kontrakt för Italiens Grand Prix. Fyra nya år från 2012 är säkrade, så minst fram till 2016 förblir Italiens Grand Prix på klassiska Monza.

Italiens Grand Prix är också en klassiker, tillsammans med Storbritanniens Grand Prix är dem de enda som funnits med varje år sedan starten 1950. Och bara 1980 har själva Italiens GP gått på en annan bana, då på Imola. Själva banan är ju inte väldigt spännande, det går mest fort här, men den har en spännande historia och oslagbar atmosfär. Jag har skrivit om den några gånger, som det där sköna länktipset på hela förra årets lopp genom onboard-kamera och ett eget inlägg med länktips till bilder på gamla Monza som fortfarande finns kvar till vissa delar.

Det betyder samtidigt att det från och med 2013 återigen blir två lopp i Italien, ett på Monza och så det nya Roms Grand Prix. Vet inte riktigt vad det betyder, blir Europas Grand Prix flyttat till Italien, eller stannar det kvar i Spanien där det väl är nu?

9 comments

Leave Comment
      • xzqw

        Men då får man hoppas att Roms gp inte blir lika tråkigt som Europas gp annars kvittar det vilken bana dom kör på om bägge är skit.

        • Lisa

          Precis, det kan väl kvitta om det är ett trist stadsbanelopp i Valencia eller ett trist stadsbanelopp i Rom? Problemet är ju att stadsbanorna inte är några riktiga banor.

        • Meister

          Om Roms Grand Prix visar sig vara tråkigt så ser jag nog hellre att vi byter ett tråkigt Valencia mot ett lika tråkigt Rom (ett + – 0 läge), än att vi byter bort en bra bana som bjuder på rolig racing mot en tråkig.

        • Lisa

          Jag ser hellre att man byter bort Rom mot t.ex Portimao. Stadsbanor har vi redan mer än nog av. Singapore är min sju inte speciellt upphetsande den heller. Portimao är dessutom en icke-Tilkebana. Kunde väl vara kul som omväxling? 😉

          (men de stackars portugiserna har natuligtvis inte pengar nog för att tillfredsställa Bernie, så det kan vi nog se oss om i månen efter…)

  1. Erik R

    Det är lite märkligt det där med stadsbanor. Ta t.ex Indycar som nyligen körde i Sao Paolo på en ny stadbana. Det blev snudd på katastrof då den var så ojämn att den var okörbar och det krävdes ett intensivt slipande natten till racet för att rädda racet.

    Hur kan det löna sig att bygga en stadsbana när man redan har en av världens finaste vanliga banor i samma stad? Interlagos ligger dessutom ganska centralt och nära flygplatsen, så vitt jag förstår. Märkligt!

Leave a Reply