Både stridigheter och lite enighet efter FIA-FOTA-möte som fortsätter lördag

Lite halvkaos bland nyheterna efter dagens möte i Monaco. Först möttes stallen i sin paraplyorganisation FOTA. Där ska man ha kommit överrens om att visa upp en enad front mot FIA i sina protester mot budgettak och annat.

Så fick FIA genom Max Mosley komma ombord (de var ju på Briatores yacht) och sitta i möte med de andra.

De första nyheterna rapporterade om att alla stall skulle hoppa av F1 om inte FIA gav med sig, men så lite senare började det dyka upp nyheter om att samtalen varit “konstruktiva” och inte alls var så farligt. Det verkar i alla fall klart att man fortsätter i morgon. Får se mer då om man kommer överrens om något. På nyheterna som kommer ut tycker jag det verkar som att FOTA och stallen gått ifrån att kräva att budgettaket ska slopas till att kräva en kompromiss. Nu har ju Mosley varit ute ganska hårt och försvarat det, men jag tror fortfarande att man når en lösning där taket införs under en femårstid eller något liknande.

Det snackas visst också om att det bara är Ferrari och Toyota som snackar om att inte anmäla sig inför nästa säsong.

Helt klart är i alla fall att man börjar få ont om tid..

10 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Jo, troligtvis blir det någon form av kompromiss. Det ska bli intressant att se hur många av de nya lilleputtarna som blir kvar om kompromissen innebär betydligt mer än £40M i budget.

    Men Mosley kunde givetvis inte komma till FOTA – de måste naturligtvis komma till honom! Mötet var inte på Briatores båt utan på Automobile Club de Monaco. Bernie var däremot med på båten.

    • Lisa

      Lilleputtarna kan nog inte komma UPP i £40m budget hur mycket de än anstränger sig.

      Jag vill snarare se hur många av litteputtarna som blir kvar om det blir samma reglemente för alla.

  2. Lisa

    Max snackar om att det är två (Ferrari och Toyota) som krånglar – ja. Söndra och härska, vi har sett det förut.

    Tycker det vore justare av Max göra som teamen – hålla truten medan förhandlingar pågår. Men visst, “just” och “Max” är oförenliga storheter, jag vet… :-(

  3. hmmm, detta är nästa lika spännande som ett race :)

    men vad jag inte fattar (vet)

    Vad/Vem är:

    Max Mosley
    och
    Bernie Ecclestone

    Man har naturligtvis hört båda namnen. Men vad är deras roll i F1.
    Who is the real boss?

    • Magenus

      Maxxx är ordförande i FIA. FIA är det internationella bilsportsförbundet och de har sitt finger med i regelverket för de flesta internationella bilsportstävlingar. Han är “the big boss” så att säga. Men Bernie är ägare till rättigheterna för F1. dvs. han har den ekonomiska makten över F1 och den som har pengarna i den här världen, han har makten. Typ.

      Finns säkert någon som kan förklara bättre men i korta drag är det så.

    • Erik R

      Max är FIAs diktator (förlåt ordförande). FIA bestämmer reglerna, licensierar förare och banor etc. Som kuriosa kan nämnas att han är son till Oswald Mosley – ledare för Storbrittaniens nazistparti, samt att han gillar spanking-orgier.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Moseley

      Bernie äger Formula One Management (FOM), dvs själva F1-cirkusen. Han äger de ekonomiska kontrakten med teamen, arrangörerna (banorna) samt TV-rättigheterna. Det är han som fördelar de enorma summor pengar som cirkulerar i Formel 1.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Bernie_Eccelstone

  4. Fly

    Flash , ursäkta mig men är du nån slags Admin eller liknande? Du har röd text. Flash@ Bernie vill ha en ännu större plånbok därför skyddar han Ferrari och dem andra teamen.

Leave a Reply