Brawn GP spikar Australien 1 + 2 med Jenson Button i pole position efter kval

Säsongen 2009 kunde väl knappast ha startat med spännande. Trubbel och utmaningar för det stora stallen, nykomlingen Brawn GP helt i topp. Efter dagens kvalifikation är det Jenson Button som startar först, med stallkamrat Rubens Barrichello just intill sig.

Lewis Hamilton tog sig med nöd och näppe vidare till Q2, men kom inte ens till start efter trassel med växellåda eller liknande. Heikki gjorde så gott han kunde, men bilen var bara inte snabb nog. Däremot såg den klart bättre ut nu än tidigare, men hastigheten saknas.

Ferrari slog tillbaka får man säga, även om sjunde och nionde plats in är något man ringer och väcker polarna för kanske. Tror de kört med en del extra bensin under träningen. Det här är deras riktiga fart. Nog för att klå Nakajima, men resten av Diffusor Three-stallen ligger i stort sett före.

BMW gjorde också ett ryck. De har ju tampats nere i botten med Force India under träning, men Kubica får nog vara väldigt nöjd med den fjärdetiden han satt idag. Kubica kör ju utan KERS, mendans Heidfeld kör med.

Den stora utmanaren till Jenson och Rubens? Det är väl kanske Sebastian Vettel. Om man nu ska drömma vidare i denna fairytale som Australiens Grand Prix börjat kallas. Vettel är snabb. Nu är frågan om man kan uträtta underverk också i Red Bull?

Tips inför tävling i morgon? Tja.. Jag tippar faktiskt;

Button
Vettel
Rosberg

Fler idéer?

POS    DRIVER    NATIONALITY    ENTRANT    TIME
1.    Jenson Button    Britain    Brawn GP-Mercedes    1:26.202
2.    Rubens Barrichello    Brazil    Brawn GP-Mercedes    1:26.505
3.    Sebastian Vettel    Germany    Red Bull-Renault    1:26.830
4.    Robert Kubica    Poland    BMW Sauber    1:26.914
5.    Nico Rosberg    Germany    Williams-Toyota    1:26.973
6.    Timo Glock    Germany    Toyota    1:26.975
7.    Felipe Massa    Brazil    Ferrari    1:27.033
8.    Jarno Trulli    Italy    Toyota    1:27.127
9.    Kimi Raikkonen    Finland    Ferrari    1:27.163
10.    Mark Webber    Australia    Red Bull-Renault    1:27.246
11.    Nick Heidfeld    Germany    BMW Sauber    1:25.504
12.    Fernando Alonso    Spain    Renault    1:25.605
13.    Kazuki Nakajima    Japan    Williams-Toyota    1:25.607
14.    Heikki Kovalainen    Finland    McLaren-Mercedes    1:25.726
15.    Lewis Hamilton    Britain    McLaren-Mercedes    No Time
16.    Sebastien Buemi    Switzerland    Toro Rosso-Ferrari    1:26.508
17.    Nelson Piquet    Brazil    Renault    1:26.598
18.    Giancarlo Fisichella    Italy    Force India-Mercedes    1:26.677
19.    Adrian Sutil    Germany    Force India-Mercedes    1:26.742
20.    Sebastien Bourdais    France    Toro Rosso-Ferrari    1:26.964

27 comments

Leave Comment
  1. kenneth

    vilken askungen saga *S* från sist till först…… för bra för att vara sant… men litar på att fia gör sitt jobb och förklarar bilen olaglig om några veckor…..

    visst dom har ross brawn men inte bygger han bilen själv och att dom ska kunna göra såna underverk utan tester är som sagt bra för att vara sant!!

    ganska lustigt att diffusor bilarna varit stark rakt igenom alla träningar….så jag tror fia kommer att inse sitt misstag

  2. FIA har väl redan gjort sitt jobb två gånger och förklarat bilen laglig?

    Sen är ju faktiskt bilen rikligt testad under hela 2008 års säsong då de lade ner all sin tid på 09’an istället för den värdelösa 08’an.

    Vad skulle det vara för ett misstag som FIA har gjort? Bara för att några stall är starkare än övriga? Så har det alltid varit, skillnaden den här gången är väl att de starkaste bilarna varken är silverfärgade eller helröda.

    Dessutom kom Vettel in som 3:a och Kubica som 4:a. Och de kör med “långsam” diffuser.

  3. Lasse

    Hejja Vettel!
    Och var tusan kom de där vita sputen ifrån???
    Riktigt roligt!
    Att det nu gapas om Diffusor Diffusor Diffusor och att några röda / silver-stall ropar fusk ska man nog ta med en nypa salt.
    Hur var det för några år sedan när två röda körde sitt eget race.

  4. kenneth

    haha magenus, när skulle dom haft möjlighet att testa den förra året?! somna om…dessa tre stallen är bara snabba för att dom har “fuskar” med diffusorn!

    och just brawn är den som sträckt längst på reglerna…som sagt från sist till först är för bra för att vara sant!

    och för att domarna inte förbjöd bilarna i australien var för att bernie förbjudit dom att ge dom straff för att slippa fler skandaler!

    näe om 2-3 veckor så skippas rättvisa! en sak om dom är snabba med laglig bil men att “fuska” sig till att vara snabb är fel….

    regeln säger att diffusorn får vara så stor….näe vi tolkar regeln att den får vara så här stor sen kör vi *S*

    men hoppas dom njuter för deras lilla stund i rampljuset…. med vanlig diffusor så är dom tbx som rundningsmärken =)

  5. Erik R

    @Kennet: Du är verkligen ute och cyklar när du pratar om “fusk”. Hur kan det vara fusk att använda en komponent som granskats och godkänts? Fusk är om man smusslar in komponenter som inte godkänts. Om sen överklagandet skulle gå igenom och FIA skulle förklara diffusorn som ogiltig så är det fortfarande inte fusk, utan bara olika tolkningar av reglerna.

    Reglerna säger ingenting om hur stor diffusorn får vara. Ordet diffusor nämns inte ens i de tekniska reglerna:

    “3.12.7 No bodywork which is visible from beneath the car and which lies
    between the rear wheel centre line and a
    point 350mm rearward of it may be more than 175mm above the reference plane.
    Any intersection of the
    surfaces in this area with a lateral or longitudinal vertical plane should
    form one continuous line which is
    visible from beneath the car. A single break in the surface is permitted
    solely to allow the minimum
    required access for the device referred to in Article 5.15.”

  6. Anonymous

    Diffusorn verkar ju inte helt avgörande om du tittar på alla teamen, antingen har BrawnGP helt enkelt satt ihop en jäkligt schysst bil eller så kör de bilen 6-10 varv lättare än de andra bilarna. Är det först nästa år vi får reda på hur mycket bränsle de har i tanken? Och bara 0,4s mellan plats 3 och 10, inte illa…

  7. Sebastian

    Diffusorn verkar ju inte helt avgörande om du tittar på alla teamen, antingen har BrawnGP helt enkelt satt ihop en jäkligt schysst bil eller så kör de bilen 6-10 varv lättare än de andra bilarna. Är det först nästa år vi får reda på hur mycket bränsle de har i tanken? Och bara 0,4s mellan plats 3 och 10, inte illa…

  8. Stefan Alsenmyr

    Himla roligt kval detta! Var det 8 eller 10 bilar inom en halv sekund i Q2? Njut så länge det varar. Till nästa säsong har alla kopierat av varandra igen så alla bilar blir lika. Såg ni att Virgin smugit sig in på den så annars rent vit/gula BrawnGP bilen?

    KERS verkar man blåsa på så fort det går under varvet. Undras om det kommer att göra någon skillnad i förlängningen? Inga KERS bilar högt upp i kvalet i alla fall.

    Anmärkningsvärt att McLarens form var så dålig som den visade sig vara. Undras om det har något med att göra att Alonso varit borta i två år nu… 😉

    Red Bull verkar ha fin form och än en gång visar Kubica hur man vrider runt en bil på en bana.

    Men framför allt var det himla roligt med BrawnGP och för Jenson och Rubens. Bilen såg verkligen ut att gå som ett strykjärn och Jenson själv sa att den går bättre upptankad än tom.

  9. Wag the dog

    Ferrarifan som jag är kan jag inte annat än utbrista – VETTEL! 🙂
    Ingen logik alls eller hur!?

  10. Sebastian

    Det blir jäkligt kul att se om KERS kommer göra skillnad vid starten. Med tanke på viktskillnaderna så kommer det bli en sjukt tät start överhuvudtaget. Kubica har ju chans att ta starten med 15kg mindre vikt (dock utan KERS). Sen har vi två Ferrari med KERS mot de framför utan. Skulle vara kul om det verkligen spelade roll. Men det kan ju lika gärna sluta med en stor fet pile-up… 😮

    Pos. Driver Car weight
    1. Jenson Button 664.5kg
    2. Rubens Barrichello 666.5kg
    3. Sebastien Vettel 657kg
    4. Robert Kubica 650kg
    5. Nico Rosberg 657kg
    6. Felipe Massa 654kg
    7. Kimi Raikkonen 655.5kg
    8. Mark Webber 662kg
    9. Nick Heidfeld 691.5kg
    10. Fernando Alonso 680.7kg
    11. Kazuki Nakajima 680.5kg *
    12. Heikki Kovalainen 690.6kg
    13. Sebastien Buemi 675.5kg
    14. Nelson Piquet 694.1kg
    15. Giancarlo Fisichella 689kg
    16. Adrian Sutil 684.5kg
    17. Sebastien Bourdais 662.5kg
    18. Lewis Hamilton 655kg
    19. Jarno Trulli 660kg
    20. Timo Glock 670kg

  11. Lisa

    Brawn är helt överlägsna, tyngst och snabbast av de tio bästa. Nick & Alonso räknas inte eftersom de är uppflyttade pga Toyota.

    Incidentfritt är det en kassaskåpssäker 1-2 för Brawn. Nu tror jag inte det blir incidentfritt, minst en SC är mitt tips.

    Fick jag bestämma skulle jag skänka KERS-systemet till Myrorna, det verkar stjälpa mer än det hjälper, bara två KERS-bilar bland de tio bästa (pre-Toyota)

  12. Sebastian

    KERS kräver tydligen ganska långa raksträckor. Om det inte blir påtagliga förbättringar under loppet så är mitt tips att KERS försvinner ur flera bilar efter det här loppet… 🙁 åtminstone på banor utan långa raksträckor.

  13. Hej.
    Protesten mot (BRAWN GP , TOYOTA och WILLIAMS) Helt rätt av renualt , ferrari och red bull asså dem har gjort luft flödet lite fuskit men jag tror det är något med brawn teamet okej ross brawn han var ju stall chef för Ferrari och det. Han tog ju över Hondas förra stall men att kunna göra en bil bäst genom 1 månad mindre än Ferrari och testat är jag chockad för Ferrari get skit mycket men ändå och så gör dem typ 1.26.100 eller q2 1.25.865 helt otroligt tror inte riktigt på ross brawn teamet kan göra allt det där så fort men vad vet jag ? Barro är typ 39 och jenson är inte så jävla bra som ” Robert kubica, L hamilton och Kimi men det är något med bilen skit säker.

    ASSÅ det är nåt jävla skumt med den bilen okej inte mutor men ändå kanse FIA inte har kollat bilen noga men jag tycker det är fel om (WILLIAMS, BRAWN GP och TOYOTA ) kommer undan med den där bak asså luft flödet dem har ingen mer rätt än Ferrari och dem att fuska.

  14. olag

    Det var intressant hur Kimi använde sin KERS-knapp. Han tryckte på den i utgången av kurvorna.
    Jag trodde att den skulle vara bäst på raksträckan.

  15. Lisa

    Trodde jag med, men vad jag förstår duttar de på KERS-knappen i utgången av varenda kurva – om man inte tänker sig att köra om och sparar krutet. I alla fall hittills. Kanske den strategin kan ändras allteftersom. Hamilton & Alonso från PK fredag:

    “LH: I don’t think it’s rocket science. It’s the same for all of us, we use it as much as we can and we have 400 kilojoules, around six and a half seconds, I guess, to use over a lap, so you generally try to use two seconds or a second a time out of every corner if you can use it but you have to spread it out throughout the lap.

    FA: Same. Obviously for optimum lap time normally we follow the instructions of our team, our engineers which is to use a little bit of KERS every place they tell you. But we still have the capacity or the possibility of using all the KERS in one place but that will be maybe more in a race situation if you are fighting with someone, if you really want to attack in one manoeuvre, try to overtake him.

    Maybe you save all the 400 kilojoules for one time but this is something that we will discover in the race for the first time because in testing it’s different and it will be the first time that we race with KERS obviously and it will be a new experience for everybody. ”

    Bra att FOM fått till en KERS-grafik i TV iaf, då blir det litet lättare att följa vad förarna gör.

  16. Sebastian

    @LISA Bara så att jag inte gör bort mig på morgonkvisten. Exakt var ska man gå in på BBC för att komma till HQ Live-sändningen?

  17. Lisa

    Jag måste säga att BBCs sida är otroligt vimsig, jag hittade knappt livesändningen över huvudtaget i början. Tusen länkar till allt möjligt, men inte till det man vill ha. Och att spara en länk till en gammal livesändning går inte, FP1 länken funkade inte för FP2.

    Men nu gör jag såhär, vet inte om det finns andra alternativ men metoden har har varit framgångsrik hittills. 🙂

    In på huvudsidan

    http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/motorsport/formula_one/default.stm

    Sen klickar jag direkt PÅ översta bilden som finns där, INTE på länken “watch live” som finns strax ovanför, den har inte funkat för mig. Då kommer livesändningen igång (förhoppningsvis) i en hyggligt stor spelare och sen kan man välja watch in high quality på själva spelaren.

    Och glöm inte att ställa om klockan alternativt gå upp klockan sju. 😉

  18. Andreas: Jag förstår inte riktigt vad du vill säga, men se det så här. När alla andra stallen fösökte plocka poäng i 2008 års mästerskap genom att utveckla sin bil för den säsongen så satt mestadelen av de 700 anställda i Hondastallet och utvecklade sin bil för kommande (läs 2009 års) säsong. Då är det kanske inte så konstigt att de har hittat en bättre setup än många andra?

  19. Sebastian

    @Lisa Stort tack, det var det jag misstänkte efter att ha klickat runt i deras iPlayer. Jobbigt att missa starten för att man inte hittar rätt länk… och jag ställer om mobilen OCH går upp klockan sju… man får inte vara dum 😀

  20. Wag the dog

    “Sen klickar jag direkt PÅ översta bilden som finns där, INTE på länken “watch live” som finns strax ovanför, den har inte funkat för mig. Då kommer livesändningen igång (förhoppningsvis) i en hyggligt stor spelare och sen kan man välja watch in high quality på själva spelaren.

    Och glöm inte att ställa om klockan alternativt gå upp klockan sju.”

    Hmm – behövde man nån annan proxyinställning? Jag får det inte att funka. 🙁

  21. Sebastian

    @Wag the Dog Du måste ha en englandsbaserad proxy. BBC kollar din IP-adress. Sök på “UK Proxy Server” så kommer det en bra betaltjänst som funkar.

  22. Lisa

    @ Sebastian – efter att ha kollar litet snabbt, det verkar vara samma ström. Kanske mindre klickande och annat tjafs att nå den via IPlayer?

    @ Wag, det funkar inte förrän den nya live streamen läggs ut, som jag ser det just nu 21.00 lördag kör de bara repriser av kvalificeringen på BBCs hemsida.

    Runt sju i morgon bitti (vår NYA tid, de lär ha ett build-up program på en timme eller så där borta) kommer den nya streamen.

    Eller hade du nåt annat problem?

    Kanske Sebastians tips om iPlayer i så fall funkar bättre? :-/

    och totalt OT:

    I natt till FP3 hade BBC Anthony Davidson som bisittare och han var helt fantastisk. Jag satt som ett tänt ljus. Inte nog med att han som varande aktiv (nåja!) F1-förare visste exakt vad han talade om och kunde tolka de (ibland) kryptiska meddelandena som skickas över teamens radio, han verkar dessutom vara en naturbegåvning när det gäller kommentering. Lugn, saklig, informativ och intressant men ändå entusiastisk. Otroligt mycket bättre än den gapige Brundle.

    Mer Davidson BBC, jag ska bilda hans fanclub om han inte redan har en! 🙂

  23. helt enig med lisa på den! jag är med i fancluben.
    inte bara saklig och kunnig, men också generös av att dela med sig av det han visste och den erfarenhet han hade. och väldigt to the point. kändes lite som att få en titt bakom kulisserna.
    klart överraskande och oväntat. har inte haft något intryck alls av honom tidigare.

    så ska det ju sägas att det är imponerande hur bbc satsar på f1.. ok att det blir lite väl mycket hopp fram och tillbaka, men jäklar vad coolt det är att de har folk precis över allt..

Leave a Reply