Button snabbast på FP1 i Shanghai, Sebastian Buemi i sjuk krasch (video)

Buemi

Det hände en del under första fria träningen, Alonsos motor började brinna och Buemis hjulupphängning gick i bitar så att han förlorade båda framdäcken. Kraschen ser helt otrolig ut, nedanför är några videos.

Här är resultaten;

 

1. Button         McLaren-Mercedes       1:36.677           15
 2. Rosberg        Mercedes               1:36.748  +0.071   17
 3. Hamilton       McLaren-Mercedes       1:36.775  +0.098   19
 4. Vettel         Red Bull-Renault       1:37.509  +0.832   14
 5. Kubica         Renault                1:37.601  +0.924   20
 6. Petrov         Renault                1:37.716  +1.039   17
 7. Schumacher     Mercedes               1:37.745  +1.068   25
 8. Webber         Red Bull-Renault       1:37.980  +1.303   17
 9. Sutil          Force India-Mercedes   1:38.008  +1.331   13
10. Massa          Ferrari                1:38.098  +1.421   19
11. Alguersuari    Toro Rosso-Ferrari     1:38.161  +1.484   19
12. Kobayashi      Sauber-Ferrari         1:38.375  +1.698   21
13. de la Rosa     Sauber-Ferrari         1:38.421  +1.744   19
14. Hulkenberg     Williams-Cosworth      1:38.569  +1.892   20
15. di Resta       Force India-Mercedes   1:38.618  +1.941   26
16. Barrichello    Williams-Cosworth      1:38.678  +2.001   17
17. Buemi          Toro Rosso-Ferrari     1:39.939  +3.262    5
18. Trulli         Lotus-Cosworth         1:41.531  +4.854   22
19. Kovalainen     Lotus-Cosworth         1:41.779  +5.102   23
20. Glock          Virgin-Cosworth        1:41.830  +5.153   20
21. di Grassi      Virgin-Cosworth        1:42.181  +5.504   27
22. Senna          HRT-Cosworth           1:43.875  +7.198   23
23. Chandhok       HRT-Cosworth           1:43.949  +7.272   20
24. Alonso         Ferrari                no time             6

Och så här såg Buemis krasch ut. En av de konstigaste på många år i F1;

Mer i media (SVT, SvD, DN, EX, AB, VG, DB, AB,).

24 comments

Leave Comment
  1. Antonio

    (O)lustigt när Buemi försöker styra emot då han närmar sig räcket trots att bägge framdäcken är borta. Han måste ju ha sett att dem är borta men följer sin instinkt.

    Alonso kör tydligen med F-duct på sin bil. Någon som snappat upp en bild på den? Jag såg ingen.

    • Erik R

      Instinkten att styra sitter djupt. Jag har sett det i liknande kracher (tja det finns nog egentligen ingen som liknar den här) där båda framhjulen lossnat. T.ex vid Buttons hårda krach i Monaco i början av karriären.

        • Antonio

          Tack Lisa C! Kan du lite kort förklara för mig som om jag vore 3 år var den luften går sedan och varför det är en bra lösning? Har inte riktigt fattat det och efterlyst det tidigare här utan resultat.

        • Såhär har jag förstått F-Duct (ta det med en stor nypa salt):

          Aerodynamik är fruktansvärt komplext och olinjärt. Mycket handlar om vilken typ av virvlar som bildas och var. F-ducten blåser ut luft som på något sätt ändrar turbulensen runt bakvingen. Detta gör att bakvingen slutar fungera på samma sätt som lyftkraften hos ett flygplan som kör för långsamt försvinner plötsligt. Detta kallas att “stalla”. Då försvinner även drag från bakvingen och därmed får man ökad topphastighet.

          I cockpit finns ett hål som föraren kan täppa till med knät eller armen. Detta leder en annan luftström som orsakar en annan typ av turbulens hos F-ducten så att den börjar eller slutar att fungera. På rakorna täpper föraren till hålet, bakvingen slutar verka och toppfarten blir hög.

          Det mest brillianta med lösningen är att den kan slås av och på utan mekaniska ventiler eller liknande, vilket hade varit otillåtet.

      • Lisa C

        Oj jag är ingen aerodynamiker och jag vet inte rent tekniskt hur det går till, men luften går via kanalen ut på bakvingen. Då kan man på nåt aerodynamiskt fiffigt sätt manipulera luftströmmen runt bakvingen så att man får mindre marktryck och mindre luftmotstånd på rakorna. Vingen blir stilla (stalls)och skär genom luften istället för att luftströmmen wobblar omkring runt den och skapar marktryck. Och då går det fortare. I kurvorna däremot behöver man marktrycket annars far man åt skogen.

        Ferraris system är inte komplett ännu säger de, men det finns en mysko bild av ett ännu mera mysko snöre (tänk att F1:or styrs med snören! :D) som kanske kan ha med regleringen av luftströmmen genom kanalen att göra. (?)

        http://images.gpupdate.net/large/150742.jpg (uppe bakom kameravingen)

        • Lisa C

          Erik R förklarade detdär bättre än jag. 🙂

          Problemet för dem som försöker bygga in en f-duct nu är att chassina är homologerade och man får inte göra hål hur som helst i dem, så ingen kan plagiera McLarens luftintag fram på nosen. Ferrari har valt att ha sitt luftintag på hajfenan. Sauber har sitt på sidepoden och kan nog då reglera det inifrån, men Ferraris måste regleras på annat sätt -> snöret?

          Litet litteratur för den hugade:

          http://scarbsf1.wordpress.com/category/f-vent/

        • Antonio

          AHAA!!! Nu förstår jag! Den där scarbsf1 hade ju bilder och då var det mycket lättare att förstå tillsammans med era förklaringar. 🙂

          Tack för svaren och länkarna. Nu håller vi tummarna för Alonso i helgen. 😉

        • Erik R

          Ett snöre eller annan mekanik för att styra en F-duct borde rimligen räknas som rörlig aerodynamik, vilket är förbjudet. Det genialiska med McLarens system är just att det går att kontrollera utan rörliga delar.

  2. Erik R

    Fy helvete vad otäckt! Hade det hänt i racet hade han kunnat smasha ett halvdussin bilar samtidigt som lösa däck flög omkring. Det ser verkligen sjukt ut.

    Tydligen har Toro Rosso gamla beprövade hjulupphängningar på lager som de kan använda resten av helgen, så de kan fortsätta köra.

  3. Erik R

    DN har en intressant kommentar till Alonsos problem:

    “Även McLaren-föraren Fernando Alonso fick ta sig till fots tillbaka till depån sedan det börjat ryka och slå upp eldsflammor ur bilen”

    🙂

  4. Kenneth

    Daniel vad har du för lista då? stämmer inte med listan på F1.com och dom andra listorna….

    ser ut som du flyttat ner schumacher till 7e =) du har Vettel på hans tid o plats?! full koll?

  5. Jag

    Är det bara jag som märkt att SVT skrivit att det vara Massa som fick motorstopp?
    Sen har de tydligen skrivit att det blir poängavdrag efter 8 motorer men det stämmer väl inte?

    • cia

      Det är väl nedflyttning med 10 platser vid start och inte poängavdrag om det inte har ändrats.
      Svenska medier …jaja
      Jag tror det är TV4 som alltid när Vetterl vunnit sagt han kör för Renault, ok han har en Renault-motor, men det är ju skillnad på team och motor.

  6. Stefan N

    Det ser ut som om frambromsarna klipper i med 100% kraft så att hjulupphängningarna ryker all världens väg….. eller har Al Quaida nåt med det här att göra ? 😉

  7. JohanL

    “The team launched an immediate investigation into the accident, deeming a failure of their newly designed front right upright as the cause.

    Added to that, Toro Rosso revealed that the wheel tethers did not hold because they were attached to the broken parts.

    Toro Rosso will revert to their old design for the rest of the Shanghai weekend. ”
    http://www.planetf1.com/news/3213/6095856/Front-right-upright-blamed-for-Buemi-crash

    Efter lite sökande på vad “upright” är så kolla följande länkar eller läs texten nedan: 🙂
    http://scarbsf1.com/RBT_Upright.jpg
    http://scarbsf1.com/upright.jpg

    “Among the most critical parts for the Minardi F1 car were the uprights, the four parts that hold together the upper and lower wishbone of the wheels. This is an important part of the car; the area where the suspension comes together. The uprights hold and support the caliper for the brakes, as well as the hubs of the wheels.” http://www.3dsystems.com/appsolutions/casestudies/atwork_minardi.asp

    Orkade inte översätta, men ni fattar väl ändå? 😉

Leave a Reply