Coulthard på plats 12 i DTM-premiär. Ralf nummer nio och Ekström sexa.

DTM

I tider när det inte händer mycket inom F1-cirkusen kan man ju alltid slänga ett öga på andra serier, som tyska DTM. Premiären är avklarad och David Coulthard slutade på tolfte plats i sin debut.

Ralf kör ju också DTM och slutade på en nionde plats. Uppe på sjätte är det Mattias Ekström i sin Audi (det är ju bara Audi eller Mercedes i den här serien). Gary Paffett, testförare i McLaren vann i Mercedes. Force Indias testförare Paul di Resta återfinns nere på fjärde plats. Mer på DTMs hemsida (apropå ingenting; hemsk logo med metall-bokstäver på blå bakgrund där..).

Resultat;

 

Pos  Driver             Car           Time/Gap
 1.  Gary Paffett       Mercedes  1h02m31.580s
 2.  Bruno Spengler     Mercedes      + 0.567s
 3.  Jamie Green        Mercedes      + 1.841s
 4.  Paul di Resta      Mercedes      + 2.251s
 5.  Mike Rockenfeller  Audi          + 3.201s
 6.  Mattias Ekstrom    Audi          + 3.420s
 7.  Timo Scheider      Audi         + 13.067s
 8.  Miguel Molina      Audi         + 13.503s
 9.  Ralf Schumacher    Mercedes     + 16.911s
10.  Alexandre Premat   Audi         + 28.509s
11.  Susie Stoddart     Mercedes     + 28.944s
12.  David Coulthard    Mercedes     + 35.164s
13.  Franky Cheng       Mercedes     + 36.589s
14.  Katherine Legge    Audi         + 46.817s
15.  Markus Winkelhock  Audi       + 1m14.113s
16.  Maro Engel         Mercedes   + 1m20.480s
17.  Martin Tomczyk     Audi          + 7 laps

Mer i media (AB,).

4 comments

Leave Comment
  1. Anonymous

    Fy F*n vad tråkigt det varkar vara! Bara Merc och Audi! Kul att komma 2 i konstruktörs, men ändå hamna sist! 😀

    • Erik R

      Ja, DTM är tyvärr ganska urvattnad sen Opel drog sig ur. Dessutom används en djäkla massa teamorder mot slutet av säsongen, vilket blir säriskillt trist när det i praktiken bara finns två team. Vissa bilar används mer eller mindre som torpeder eller bromsklossar och 3-4 bilar kan flytta på sig för att släppa fram mästerskapskandidaten. Det suger verkligen.

      Det är synd, för DTM-bilarna är perfekta för dagen moderna banor. Precis lagom balans mellan grepp, motorstyrka och teknik. Det finns förutsättingar för riktigt bra racing.

    • Johan Andersson

      Har följt DTM de senaste åren och det är ärligt talat lite för uppgjort när säsongen skall avslutas.
      Tråkigt också att olika banor passar mercedes bättre och vissa Audi det blir ett koppel utan omkörningar.
      Däremot så är det grym racing när de verkligen kör om det mycket plåt kontakt och en hel del omkörningar.
      Tittade på stcc premiären direkt efter och måste säga att det var betydligt mycket mer underhållning, Hubbe borde få vara med på F1 sändningarna han e klockren.

Leave a Reply