Diffusor three fortsatt starka på träning. Rosberg bäst igen, Hamilton ner på nr. 18.

Man kan tjata hur mycket man vill om att det bara är träning och att det inte betyder så mycket. Det gör det helt säkert inte. Och många gånger förr har man suttit och sett träning bara för att se nästintill helt omvänd ordning under kval och tävling.

Men den här gången börjar man ju undra. Det ser inte ut som någon tillfällighet att det är samma stall i toppen också efter FP2. Dessutom just de stall som dragit på sig protester på grund av sina bakdelar på bilarna. Här är det spänning att följa. Och hur löser de andra stallen det? Någon som har med sig alternativ för diffusers? McLaren har ju testat lite olika varianter tidigare i vår.

Ferrari och Mclaren ligger än så länge långt efter, vilket ju gör det hela lite mer spännande. Jag tror de kommer vara med redan på söndag, men det hade ju varit kul om de vaknar lite senare under säsongen. Just tiderna från FP2 bör också ses i ljus av att förhållandena i Australien blir avsevärt sämre utöver dagen. Mot slutet av träningen kom eftermiddagen in över Melbourne och jag tror att temperaturen gjorde klar skillnad mot tidigare på dagen. Rosbergs tid sattes ju ganska tidigt har jag för mig.

Vettel imponerar fortfarande. Bara 19 varv innan en ursnurrning i gräset, ändå en god tid.

Några tankar efter den andra fria träningen i Australien;

  • Mjuka-däck-markeringen på däcken suger. Den är ju helt omöjlig att se. Tunn grön linje ute på kanten av däcket? Vem kom på det.. En fet vit linje på sidan skulle det varit.
  • Däcken blir helt avgörande. Det märktes bara på träningen vilken effekt det hade när temperaturen blev något svalare och bilarna började halka runt. Dessutom slitage tror jag kommer bli tydligare i år. Efter bara några rundor såg en del bilar ut att ha problem. Temperaturen i Australien kan bli ett problem. De har lagt loppet så sent som möjligt, också kvalet i morgon, och temperaturen ser ut att sjunka snabbt.
  • McLaren har problem. Dags att helt avskriva teorier om sandbagging. Jag tror de kommer tillbaka och är med och fightas redan på söndag, men Hamilton var i teamradion och berättade att bilen skakade så mycket så han knappt kunde se bromszonerna..
  • OK, bara träning.. men enda nykomling Buemi kommer få ett tufft år..

Tider och placeringar;

Pos      No      Driver      Team     Time/Retired      Gap      Laps
1     16     Nico Rosberg     Williams-Toyota     1:26.053         36
2     23     Rubens Barrichello     Brawn-Mercedes     1:26.157     0.104     38
3     9     Jarno Trulli     Toyota     1:26.350     0.297     42
4     14     Mark Webber     RBR-Renault     1:26.370     0.317     30
5     22     Jenson Button     Brawn-Mercedes     1:26.374     0.321     38
6     10     Timo Glock     Toyota     1:26.443     0.390     42
7     17     Kazuki Nakajima     Williams-Toyota     1:26.560     0.507     33
8     15     Sebastian Vettel     RBR-Renault     1:26.740     0.687     19
9     20     Adrian Sutil     Force India-Mercedes     1:27.040     0.987     29
10     3     Felipe Massa     Ferrari     1:27.064     1.011     35
11     4     Kimi Räikkönen     Ferrari     1:27.204     1.151     32
12     7     Fernando Alonso     Renault     1:27.232     1.179     28
13     21     Giancarlo Fisichella     Force India-Mercedes     1:27.282     1.229     32
14     6     Nick Heidfeld     BMW Sauber     1:27.317     1.264     34
15     5     Robert Kubica     BMW Sauber     1:27.398     1.345     36
16     11     Sebastien Bourdais     STR-Ferrari     1:27.479     1.426     36
17     2     Heikki Kovalainen     McLaren-Mercedes     1:27.802     1.749     35
18     1     Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     1:27.813     1.760     31
19     8     Nelsinho Piquet     Renault     1:27.828     1.775     35
20     12     Sebastien Buemi     STR-Ferrari     1:28.076     2.023     33

29 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Japp, nu börjar även jag tro att McLaren faktiskt ligger risigt till. Spännande med så många omkastningar i fältet. Ferrari ser ju inte heller så lysande ut. Kan skillanden på diffusorn verkligen göra så stor skillnad att den kan få fd bottenstall till att inte bara komma ikapp utan även dra förbi toppstallen? Det verkar nästan så.

    Om diffusorn numera anses laglig så lär ju de övriga stallen inte ha något annat val än att hänga på. Blir dock väldigt svårt med begränsningarna i testning. Det är ju inte bara att byta ut nuvarande diffusor; det handlar om att bygga om hela bakändan med allt det innebär för balans etc.

    Nåja, vi får se om det ser likadant ut efter träningen imorgon.

  2. Phixx

    Snackas ju att det ger upp till 0.5 sekunder per varv. Diffusorbilarna såg otroligt mycket mer lättkörda ut än övriga bilar och en lättkörd bil ger ju så får ju föraren större tillit till bilen och vågar därför satsa på ett helt annat sätt. Vi får väl se vad som händer. 🙂

  3. enda undantaget är väl egentligen toyotan som jag tyckte såg skakig ut. tror trulli sa det i teamradio också. men återigen, nu är frågan vad som händer, och hur de andra stallen reagerar. såg snabbt någon stans att renault funderar på en stor ombyggning av bil på grund av detta.. som sagt.. vi får vänta och se vad som händer. men jag har inget emot de där tre stallen i toppen av kvalet i morgon!

  4. Lisa

    Ja käre…

    Håller med övriga om att det inte “bara” är träning, utan att resultaten betyder nåt. Icke-KERS-fritolkad-diffuserdesign verkar vara modellen om man ska vara snabb i år. Rosbergs Williams var väl den enda bil som såg ut att gå på räls mest hela tiden. Och BMW verkar ha jätteproblem, de som var så ivriga att driva igenom KERS redan i år.

    Håller också med om att däcken kommer att bli avgörande, förarna har ju klagat på deras kvalitet ungefär från dag 1 de infördes och det verkar inte ha blivit ett dugg bättre. En del såg skrämmande slitna ut efter bara ett par varv. Den fjantiga gröna märkningen skulle jag gärna vilja ta ett snack med Bridgestone om, den är helt omöjlig att se.

    Var det förresten nån som såg på onboardbilderna om nån KERS-förare verkligen tryckte in KERS-knappen på därför lämplig raksträcka? Jag gjorde det inte…

    Nu tar jag siesta, godnatt!

  5. Erik R

    Det är ju lite lustigt att just däcken ställer till med så mycket problem. Alla slicks-förespråkare hävdade ju att de skulle göra bilarna mycket lättare att hantera, ge fler omkörningar, ja i princip skulle ALLT bli bättre med slicks.

    Jag har hela tiden trott att det mest skulle ställa till problem, eftersom det blir barnsjukdomar på själva däckskonstruktionen, teamen måste ställa om från däck de är vana vid sedan många år till helt nya förutsättningar etc. I slutändan när team och tillverkare får koll på däcken (kanske nästa säsong) tror jag inte det har någon som helst betydelse för själva racingen om det är slicks eller mönstrade däck.

    Vi får för allt i världen hoppas att slicksen inte blir lätta att hantera. Däck som är svåra att få att fungera optimalt är ju den viktigaste ingrediensen för att skapa riktigt intressanta lopp; det kan vara den avgörande skillnaden mellan procession och spektakulär fight. Det såg vi t.ex förra året och 2005.

  6. Erik R

    …angående KERS: Det kanske visar sig att det där med diffusor inte är den avgörande komponenten, utan snarare att vissa stall ägnat sig åt att bygga KERS och andra åt att bygga en bra bil… 🙂

  7. kenneth

    till erik r! du tycker det inte är uppenbart när 3 av dom sämsta stallen från i fjol har alla bilar i topp 7? och att det är just dom 3 omdiskuterade bilarna =)

    näe det är ju uppenbart dom drar fördel av diffusor

  8. Björn

    Jag tycker det roliga med att man rört om i regelverket, är just det vi ser nu. Försprång och ekonomiska fördelar är utjämnade och vi kommer antagligen se en rolig och intressant resultatlista efter Australiens GP. Detta lär väl hålla i sig ett par lopp innan vi ser vad en överlägsen budget och näst intill obegränsade resurser kan leda till.

  9. Adde

    Force India har ingen KERS och är före top bilarna. De är inte bland “difusor bilar” eller? Jag tror ine att träningstider säger mycket.

  10. Lisa

    @ Erik R – angående KERS: ja OK, men det känns inte riktigt bra att de team som följt FIAs direktiv och argument såsom att KERS är bra för miljön och till nytta för bilindustrin (argumenten är enligt min mening inte särskilt hållbara men det är en annan sak) och försökt utveckla idén med KERS ska behöva sota för det prestationsmässigt på banan.

  11. Erik R

    Jag försöker bara se rent objektivt på det hela. Även om Brawn tjänar (enligt Eje) 0.7 sekunder på diffusorn, så borde de ju fortfarande ligga en bit efter t.ex Ferrari om man jämför med prestanda från förra säsongen. Det måste vara mer än bara diffusorn det handlar om.

    Det verkar som att de team som utvecklat KERS inte har hängt med när det gäller resten av utvecklingen. Det är ju väldigt många nyheter med slicks, ny aerodynamik etc, så att försöka utveckla KERS samtidigt har blivit för mycket.

    En annan faktor är kanske att Honda förmodligen gav upp förra säsongen ganska tidigt och började satsa på årets bil istället, medan McLaren och Ferrari var tvugna att satsa allt på att vinna mästerskapet 2008. Därför har kanske Honda/Brawn haft lite mer tid på sig att få till balansen i sin nya bil.

    Undrar hur BMW kan köra med eller utan KERS. Är Kubicas bil samma som Heidfeldts, med KERS urplockad, eller har de designat två olika bilar? KERS-systemet borde ju förändra viktfördelning och balans i bilen; det verkar konstigt om man bara kan plocka i eller ur extramotor och svänghjul/batterier utan att det påverkar bilens balans.

  12. Pelle

    Tja nu tror jag inte att de designers som förut ritat suspension helt plötsligt börjat rita KERS så det är nog ingen större resurs fråga och sen har väl några team köpt “färdiga lösningar”.
    Det ligger i difusorn.
    I natt fårvi se var alla team ligger i listan.

  13. Anonymous

    Går inte att jämföra prestanda från förra säsongen för – precis som du säger – Ferrari et al var fullt upptagna med annat medan Brawn/Honda började utveckla 2009 års bil redan i början av 2008 med Super Aguri som försökskanin (!) – åtminstone om man får tro Alonso och jag ser ingen anledning till att han skulle ljuga om detta.

    Med tanke på att resten av bilen med dagens areoregs är mycket svårutvecklad, inga vingar är tilllåtna etc så är just diffuserdelen ett område man kan vinna väldigt mycket via marktryck om man får till det rätt. Och förlora väldigt mycket om man får till det fel – se McLaren.

    Jag vet inte jag, men jag är inte sådär jättehelsåld på idén att ett världmästerskap kanske kommer att avgöras av designen på en diffuser – inget annat… :-/

  14. Lisa

    Och jag är inte det minsta anonym, jag heter Lisa. WordPress tycks dumma sig minst lika mycket som KERS, Daniel… 🙂

  15. Pelle

    @Anonym:Mästerskapet kommer inte att avgöras pga diffusorn de andra teamen kommer att designa om sina och så är det utjämnat. Så har det funkat förut och kommer att funka nu.

  16. Erik R

    Alla de övriga stallen blir tvugna att designa om sina diffusorer, ja. Hade det varit förra säsongen hade de stora stallen lagt in några extra testomgångar och det kanske hade tagit ett par veckor att komma ikapp. Men i år är testning förbjudet mellan tävlingarna, så det är mycket svårare att göra stora förändringar på bilarna.

    Det är inte bara att sätta på en ny diffusor och förvänta sig en förbättring, eftersom det påverkar balansen i hela bilen. Att få balans i bilen med en radikalt annorlunda diffusor utan att kunna testa blir en enorm utmaning för ingenjörerna. Det ska bli spännande att följa.

    Om träningstiderna visar någorlunda korrekt hur stallen ligger till så tror jag att det tar lång tid att komma ikapp. Kanske hela säsongen.

  17. TOBIAS

    Eller så torskar de som har en annan diffusor nu och får gå till en liknande desgin som de övriga och därmed förlorar de poäng etc. och den är de stora stallen ikapp och förbi.

  18. Lisa

    @ Erik R – håller fullständigt med. Att gjuta en ny diffuserform och slänga in den i bilen är naturligtvis inte svårt, men att få den att fungera optimalt är en helt annan femma.

    Att det blivit så stort hullaballo kring just diffusorena i år är naturligtvis att förr fanns en miljon olika andra delar av bilen att utveckla om man saknade grepp, diffusorerna var bara en del av många för att hitta det rätta greppet så de spelade mindre roll.

    I år är de praktiskt taget den enda delen av bilen som är utvecklingsbar när det gäller grepp, all areodynamisk hjälp a la vingar etc är förbjudna.

    Var och en kan räkna ut konsekvenserna.

  19. Stefan Alsenmyr

    Exakt Lisa. De stora är livrädda för att ha missat nåt i reglementet och inte hinna med och plocka poäng (och pengar) förrän en bit in på säsongen. Om Fia har godkänt de här diffusorerna under vinterns tester och konstruktionsgenomgångar (som ett av stallen hävdar) tror jag det är osannolikt att de kommer att förbjudas nu.

    Jag måste säga att på ett sätt är den här säsongen mer spännande än någonsin. För låt oss erkänna att under föregående säsonger var alla bilar i princip karbonkopior av varandra. Utvecklingen hade kommit så långt att datorerna hade räknat fram att det var så bilen skulle se ut. Plus idogt sneglande på varandra…

    Nu har alla fått en lunta med nya regler att tolka och bygga en bil efter så därför ser vi vilt skilda lösningar – och det är fantastiskt roligt. Se till exempel nospartiet som jag tror skiljer mest mellan bilarna. Force India och Red Bull påminner nästan om en klassisk Jordan från 90-talet med en väldigt hög och smal nos medan Brawn har en väldigt bred och neråtböjd nos med små fenor längs hela längdriktningen. Något annat team har en “anknäbb”.

    Ett annat exempel är den så omtalade diffusorn. Vissa team har löst det på ett sätt. Andra på ett annat.

    Det är precis det här som gör F1 till lite mer än andra enhetsmotorsportklasser och som jag vill att det ska fortsätta med in i framtiden. Ge teamen skapligt lösa instruktioner på hur bilen får se ut men begränsa budgeten så ska vi få se vem som kan hitta på det finurligaste sättet att få fyra hjul runt en bana på snabbast sätt!

  20. Sebastian

    Jag undrar om inte skillnaden i tid till stor del beror på att det mekaniska greppet varit ganska lågt under dagens träning. Låg temperatur i banan, lite gummi i asfalten. Då innebär bättre aero-grepp stora fördelar, vilket skulle kunna förklara skillnaderna mot testerna här om veckan. Båda dessa faktorer kommer att ändras under helgen, men frågan är hur mycket? Hur blir det med andra stadslopp? Och till sist, hur överlägsna lär inte de här bilarna vara om det regnar?

  21. Erik R

    Jag hoppas verkligen att kreativ regeltolkning lönar sig, särskillt nu när utrymmet för kreativitet blir mindre och mindre för varje år, och man börjar bli verkligt orolig att F1 i praktiken är på väg att bli en enhetsklass.

  22. kenneth

    hur kan man kalla det kreativt att göra en diffusor större än vad reglerna säger? läste nått om 175mm och dessa 3 stall har större…

    alltså FUSKAR dom då deras inte följer reglerna!…..va fan man får bara ha V8 men jag tänker kreativt o slänger dit 2 cylindrar till….får mitt stall vara med o köra då?

    näe det är bernie som gett order om att inte ge nått straff för han vill inte ha nå mer skandaler!

  23. Erik R

    @Kenneth: Det är ytterst kreativt att lyckas göra en godkänd diffusor som är större än vad de flesta andra stall tror reglerna anger. Fusk kan det bara vara om de skulle använda komponenter som inte godkänts vid teknisk inspektion.

    Nej, det handlar bara om olika sätt att tolka reglerna. Förmodligen handlar det om sånt som definitionen på exakt vad som utgör själva diffusorn eller definitionen av var och hur mätningen ska utföras.

    En parallell är -98 (-99?) när Ferrari blev diskade i näst sista loppet pga att någon teknisk detalj på bromsarna var för stor. Ferrari överklagade och lyckades övertyga rätten om en alternativ tolkning av hur själva mätningen skulle gå till (och Häkkinen fick vinna mästerskapet två gånger samma år…)

  24. Anonymous

    Synd bara att denna generösa regeltolkning inte kom Renault till godo när det gällde en sån enkel och genialisk idé som massadämparen, då ingrep FIA utan pardon trots att den gång efter annan blev godkänd av all världens racestewards… (ja jag är fortfarande sur, det var en bedrövlig historia)

    Hursomhelst, nu ser vi fram mot nattens och morgonens övningar, det ska bli jättespännande! 🙂

  25. Lisa

    OK, verkar som om jag får byta namn till “anonym” – WordPress verkat inte vilja ge sig med mindre…

Leave a Reply