Enhetsmotorer för Formel 1 är här

Lite i skuggan av nyheterna om Honda igår så har FIA fattat beslut om enhetsmotorer (DN har snappat upp det). Det blev till slut en slags kompromiss (så slipper Alonso sluta eller Ferrari dra sig ur). Cosworth får uppdraget att tillverka dem, men det blir valfritt för stallen att använda dem eller inte. Från och med säsongen 2010 är det som gäller, så ganska snabba ryck.

Stallen som är intresserade får betala runt 20 miljoner kronor i förskott och sen fylla på med runt 70 miljoner per år för att få motorer och växellåda. En bra bit ifrån de nära miljardbeloppen man har idag alltså.. Mest intressant är ju just det med valmöjligheten stallen har, den är inte riktigt helt fri eftersom

de i praktiken har tre val; köpa paketet från Cosworth, bygga sin egen motor efter specificationer från Cosworth, eller fortsätta med dagens motor med gällande utvecklingsförbud. Har ännu inte sett så mycket av reaktioner från stallen, men ska bli mycket intressant att följa. sidepodcast gräver lite djupare i vad beslutet betyder för stallen.

Satt och sökte efter mer om Cosworth och hittade den här grymma sprängskissen som sägs visa en av deras motorer på en tysk F1-blogg;

Cosworth själva har ingen direkt information ute, men de har en avdelning på sin hemsida som handlar om F1 och motorhistoria. För den som är väldigt intresserad kan jag tipsa om den engelska sidan om företaget på wiki. Den svenska är kortkort. FIA släppte under fredagen ett pressmeddelande via sin hemsida här. Här kommer det i print;

Gentlemen

Further to my letter of 18 November (copy attached for convenience), we have completed the
tendering process and are now in exclusive negotiations with Cosworth together with Xtrac and
Ricardo Transmissions (XR) to supply a complete Formula One power train starting in 2010. The
engine will be a current Formula One engine while the transmission will be state-of-the-art
Formula One and a joint effort by two companies which already supply transmissions to most of
the grid.

The cost to each team taking up this option will be an up-front payment of £1.68M (€1.97M) and
then £5.49M (€6.42M) per season for each of the three years of the supply contract (2010, 2011,
2012). This price is based on four teams signing up and includes full technical support at all
races and official tests, plus 30,000 km of testing. The annual cost will reduce if more teams take
up the option, for example to £4.99M (€5.84M) per team with eight teams. It will further reduce if
less than 30,000 km of testing is required. Neither engine nor transmission will be badged.

As suggested in my letter of 18 November, teams participating in the 2010 Championship would
then have three options:

  •  the above;
  •  the right to build an engine themselves, identical to the above, having been supplied with all the necessary technical information;
  • the right to continue to use their existing engine, with the current ban on development and requirement for engine parity still in place (noting that the engine supplied will become the reference engine for output and other performance indicators and no engine will be permitted to exceed those indicators).

Teams opting for one of the latter two options would nevertheless use the XR transmission.

In combination with the programme of cost reductions for the chassis, race weekend and team
home base outlined in my letter of 18 November, these arrangements have a number of
advantages. These include:

  •  enabling the independent teams to survive in the current difficult economic climate;
  •  facilitating the replacement of a manufacturer team if (as seems likely) we suffer additional losses;
  •  stabilising Formula One while new road-relevant technologies are introduced together with a state-of-the-art high tech engine, which could be in Formula One as early as 2013 should the car industry by then be in a position to fund its development;
  •  avoiding any change to the Formula One spectacle and keeping the technology at current levels.

These arrangements are on the basis that at least four teams enter into contracts to use the
power train described above, and do so no later than close of business (5pm CET) on Thursday
11 December 2008.  In the event of fewer than four teams signing up, the FIA may still proceed
but the price on offer will vary. The supply contracts will be with Cosworth but in the first instance
teams are requested to make their intentions known to my office.

Yours sincerely

Max Mosley

18 comments

Leave Comment
  1. Stefan Alsenmyr

    Ja Cosworth är ju inte duvungar vad det gäller racing och F1-motorer precis. Det är bla de som gör alla motorer till historiska F1-bilar om jag inte minns fel.

    Att det är valfritt tycker jag är helt rätt. Det ska vara “billigare” (jag kan inte gärna skriva billigt) att gå in i Formel 1 men det ska vara möjligt att optimera och lägga mer pengar om man vill (till en gräns). Man måste locka in fler privatstall med lite vilda idéer.

    Jag anser att man ska lägga krutet på att strypa kostnader och inte fåniga regeländringar varje halvår. Lägg ett kostnadstak för bövelen på vad en F1-satsning får kosta per år. Premiera galna ideér på hur en bil tas runt en bana på snabbaste sätt till ett lågt pris. Straffa inte dem med tekniskt fritänkande. I sken av Hondas urdragande finns inte så mycket annat att säga.

  2. stämmer, det är ju frivilligt, men inom vissa ramar ändå. och håller nog med om att det är ett steg i en tråkig riktning. däremot stödjer jag att det tas nya grepp och görs något. fria tyglar öppnar för alltför stora pengar inblandade. men fler restriktioner tänker jag är en lösning, så upp till stallen att förhålla sig till det. som inom testkilometer, och som finns för motorer idag. hur man än vrider och vänder på det så är det ett steg mot enhetsmotorer och det skulle döda en stor del av sporten känns det som.

  3. Bolle

    Magenus: Jag älskar F1. Men det skulle inte göra mej så himla mycket om det ersattes av nåt annat, mer spännande. Inte tvång att köpa Cosworth men tvång att köra likadan motor, alternativt en gammal. Hur skoj är det om man älskar utveckling och jobbar med motorer?

    Daniel: Ju mer man försökt begränsa F1 desto vildare har budgetarna blivit. Och det har alltid gjorts med intentionen att hålla kostnaderna nere. Om det nu inte funkar? Varför fortsätter de att göra likadant?

  4. Sebastian

    Egentligen kör de helt fel spår. Med standardiserade gränssnitt och en intern marknadsplats där man måste sälja delar till fastställda kostnader så skulle man kunna släppa utvecklingen fri igen. Då kan man klara riktigt bra i ett mindre team som en duktig inköpare och systemintegratör. Kostnaden skulle bli kontrollerbar och om man vill utveckla en diesel, elmotor eller en motor som går på osannolikhet så är det bara att tuta och köra. Man kanske knappt ens skulle behöva reglera aerodynamiken. Homogeniseringen skulle ske automatiskt och innovationer skulle få snabbare spridning. Då hade F1 blivit motorsportens ledstjärna igen.

  5. Janne

    Tycker att detta förstör sporten. F1 är till för att utveckla ny teknik, driftsäkrare och smidigare motorer. Ta bort alla regler vad gäller utveckling men däremot sätta upp ekonomiska gränser så att mindre oberoende team kan ta in sig på F1. Det vore najs.

  6. Wag the dog

    Cosworth? Herregud – la inte dom av pga av att de inte kunde leverera motorer som var konkurrenskraftiga? Och nu skall dom bli “kunglig hovleverantör”?!

    Nä, tack för mig i så fall. Jag kan inte se F1 på TV nästa år så detta kanske är det bästa…

    Cosworth, Max “March” Mosley och Bernie “Brabham” Ecclestone.

    Yippie – 70-talet är tillbaka!

  7. Lisa

    Jaha, låt oss nu se vem som vill köpa denhär motorn och dessutom har hela FEM dagar på sig att bestämma sig?

    Renault, Ferrari, McLaren, Toyota, BMW är out of the question, de har egna motorer och ingen kan väl tänka sig Ferrari-Cosworth eller Renault-Cosworth?

    Force India har just skrivit kontrakt med McLaren-Mercedes.

    Williams vill knappast släppa sin Toyotamotor, vad jag förstår fungerar det samarbetet alldeles utmärkt.

    Återstår Red Bull & Toro Rosso & ev Honda-IKEA, (fast de lär inte hinna), HÖGST tre team alltså.

    Och vad är det lilla Maxxx säger i sitt söta brev? “Om mindre än fyra team är intresserade blir det dyrare…” Aha! Hur var det nu, var inte grundidén med en FIA-motor att göra det ekonomiskt lättare för de små teamen att konkurrera?

    Maxxx talar hela tiden emot sig själv, på nåt vis. Hysteriska regeländringar stup i kvarten bidrar definitivt inte till att hålla utvecklingskostnaderna nere. Det ska sparas, och samtidigt ska det utvecklas “road-relevant technologies”. Jag får inte ihop det.

    Men tråkigare blir det nog inte, i alla fall inte än. Däremot hotar ju Maxxx med standardmotor till 2013. Om F1 överhuvudtaget existerar då, jag börjar tvivla på den saken. 🙁

  8. Bolle

    Max Mosley är en politiker. Han vet inte vad han pratar om och tar aldrig fulla konsekvenserna av vad han bestämmer. Så han kör på och med samma slags beslut och budgetarna skenar ännu mera. Som vanligt. Hade inte supersäljaren Bernie funnits och dragit in stålers hade nog F1 varit dött nu.

    Sen tror jag inte ekonomiska tak hjälper. Det bäddar bara för kryphål och omvägar. Mike Costin kläckte för typ 30 år sen idén att begränsa bränslemängden. Antingen med enhetspumpar eller en given mängd bränsle per race. Lysande enkelt och ändå öppet för idébaserad utveckling istället för resursbaserad som den är nu. Plus att vi skulle få se mycket mera olika sorters bilar och mera taktik under racen, dvs mera underhållning.

  9. Sebastian

    @Lisa. Håller med. De är svårt att se att de ska få ihop fyra kunder. Det behövs nya team i kulisserna och det är ju inte så troligt.

    @Bolle. Ja varför detaljreglerar de så mycket. Frågan är vem som kan ta över efter Maxxx och få ordning på regelmoraset. Vad det gäller ekonomiska tak så är det bara en modell som gäller och det är folkraceprincipen. Om du tvingas sälja dina komponenter till i förhand fastställda priser så lönar det sig inte att lura systemet.

  10. Wag the dog

    “Om F1 överhuvudtaget existerar då, jag börjar tvivla på den saken.”

    Japp – just nu tvivlar jag mycket.

  11. Bolle

    Folkrace-principen är lysande i sin enkelhet och oomkullrunkelighet. Dock hämmar den utveckling vilket på en amatörnivå kan var bra. Men i F1 skulle det bara bli som nu. Fast utan all den sex-appeal som enorma högar med pengar och prestige för med sej.

  12. Erik R

    F1 kommer garanterat att existera om några år. Eller rättare sagt, det kommer att existera någonting som kallas F1. Varumärket kan nog Bernie fortsätta att sälja. Att sen serien blir en enhetsklass som endast körs i asien och mellanöstern är ju en annan sak… 🙁

    Utan rejäl utveckling är det bara en tidsfråga innan fler biltillverkare hoppar av. Det spelar ingen roll vad de säger just nu. De kan utan att tveka säga att de stannar för all framtid en dag och att de hoppar av nästa dag.

  13. TOBIAS

    Williams var väl de senaste att använda Cosworth motorerna och under den säsongen “som jag inte minns när den var” så var det väl massvis med motorras. Tror knappast att 4 team kommer att signa på och Honda lär knappast göra det eftersom teamet inte är sålt ännu.

    Jag tror inte heller att en billigare motor som det “tydligen ska bli”, kommer att kunna konkurrera med de motorer som finns idag. Kommer det samtidigt att erbjudas KERS till kvantitetspriser?

    Något som hindrar privata stall att komma in i F1 är självklart regeln om att man måste bygga sin bil själv. Om man kan tillhandahålla “billiga” motorer så borde man även kunna göra detsamma med chassin och då även kunna få in fler stall i F1. Limit ligger väl idag på 12 stall.

    Att sedan resa Jorden runt för att tävla är väl också något som kostar skjortan. Tycker det är synd att nu Tyskland till exempel inte har råd att arrangera F1 och i och med det så blir det säkert en ny fin bana i mellanöstern som får chansen. Fler lopp i Europa vore mycket trevligare och säkert billigare för stallen.

  14. Wag the dog

    @Mr 3000

    Kan du förklara? Jag fattar inte riktigt vad som kommer ut i andra änden av ett sånt uttalande?
    Vad skulle ske istället?

    Jag hackar inte utan vill bara ha en förklaring. 🙂

Leave a Reply