Epsilon Euskadi bekräftar att man ansökt om plats i F1. Tror jag.

Det är inte helt lätt att veta, man jag tror att de gjort klart att de sökt FIA om en plats på gridden nästa år. Det poppar ju upp en del stall som så här i efterhand visar sig ha sökt om att få starta nästa säsong som inte varit klart tidigare. Alex Wurz till exempel.. Och här nytt stall från Spanien.

På sin hemsida har företaget en video (spanska) ute och skriver (i vad som måste vara nån slags Google Translate-översättning);

28/05/2009 – OPTIONS REGARDING ENTRY IN FORMULA 1.

E¡tb Announcies the “posibility” of bring in F1 in 2010.

Den är ju inte helt färsk, så de kanske snackar om att de kunde tänka sig det. Lite spännande är det ju i alla fall.

autosport har en artikel som säger att det med ansökningen är officiellt.

7 comments

Leave Comment
  1. Beo

    Joan Villadelprat, mannen bakom Epsilon, har ett mycket gott rykte i F1-världen, och vet nog hur man knåpar ihop ett lågbudget f1team. Blir det ett högre budgettak är det nog tack och adjö. Villadelprat var med och förde Benetton till de två titlarna 94-95. Det var han som i praktiken var ansvarig för hela Benetton operationen (Flavio Briatore har dock alltid haft den officiella rollen, han omnämns alltid som stallchef, som om han skulle hinna med det med sitt hektiska jetsetliv).

  2. Lisa

    Epsilon ter sig som en av de mer seriösa satsningarna, till skillnad från alla F1-wannabees. De har infrastruktur, finansiering och tillräcklig know-how för att kunna göra ett anständigt jobb.

  3. Erik R

    Epsilon och Superfund nämns på officiella F1.com, men givetvis fortfarande inte ett pip om att alla de gamla stallen anmält sig.

  4. Beo

    Den senast bekräftade anmälningen, N Technology känns väldigt långt från Formel 1. Kan inte något STCC team anmäla sig?
    Seriöst, det känns som om anmälningarna från Lola (som satsat enorma resurser och mycket prestige på F1 tidigare, till ingen nytta), March och Brabham bara är ett sätt från Max Mosley att gardera sig med lite nostalgisk status ifall Ferrari och de övriga biltillverkarna säger tack och adjö…Förresten vem äger rättigheterna till Lotus namnet. Det vore ju något kanske för 2011…

  5. Anton

    Fasen vad roligt med ett spanskt F1-stall! Det här är mycket goda nyheter för spansk racing. Jag hoppas att de kommer satsa på en ung spanjor. Säkerligen kommer dem att ha en annan etablerad förare som får stå för erfarenhet och kunnande men framförallt sponsorship från utländska företag.

    Venga, venga, venga!!!

Leave a Reply