Europas Grand Prix i Valencia: jättespännande, jättetråkigt och jättespännande igen

Mycket jätte där.. men oj vilka spänningar som låg i luften innan själva racet. Så när de väl kom igång får man väl vara ärlig och säga att det var lite av ett sömnpiller.. det hände ju inget på de 40 första varven. Men ojoj, sen blev det minsann spännande igen. Och det är väl Ferrari som ska ha tack för det. Svart dag för Kimi skriver AB och det får man hålla med om. Ingen vidare fart under kval och själva tävlingen började ju som en mardröm, direkt fast bakom andra förare och ingen riktig egen fart. Så går han in i depå och smiter ut innan det gröna ljuset tänts och ett varv senare går motorn upp i rök..

Felipe Massa å sin sida höll sin ledning ifrån pole position rätt in i mål. Inte mycket att rapportera där egentligen. Enda lilla är väl att han släpptes iväg ur depån samtidigt som Sutil kom farandes på väg ut. Han klarade nu av att lägga sig in bakom Sutil, men incidenten ska undersökas inför nästa lopp. Kan bli ett straff där med lite oflyt.

Jo, oflyt var ordet. Allt fokus på Alonso den här helgen, och jag med många andra höll nog en liten extra tumme att

han skulle lyckas bra på hemmaplan. Men så kommer Nakajima och sätter stopp för de planerna i kurva tre eller något sånt efter start. Rätt in i häcken och Alonsos racehelg var över efter sekunder.

Hamilton gjorde som Massa och höll sin placering rätt igenom. Mer kul med Kubica som tog en tredjeplats, gott för mästerskapet om inte annat. Även om fighten i år nog kommer stå mellan dagens etta och tvåa.

Toyota är värda ett ord, precis som Toro Rosso. God fart under träningar och kval. Honda vet jag inte.. känns som att alla går och väntar på att få höra om Alonso går till dem eller inte. Börjar se ut som att det är vägen ut.. långsamma idag och enbart Ross Brawn räcker nog inte för att lyfta dem.. Red Bull åkte på rejält med stryk idag, vet inte riktigt varför. De har väl inte fått till inställningarna under hela helgen. Fast de borde kunnat få lite tips av Toro Rosso tycker man.

Sju år till har Bernie skrivit under för att Valencia kör race, får väl hoppas på några små ändringar här och där så framtida lopp blir lite mer spännande under själva racen. Facinerande dock att säkerhetsbilen inte tvingades ut en enda gång under loppet.

Placeringar;

POS    DRIVER    NATIONALITY    ENTRANT    LAPS    TIME/RETIRE
1.    Felipe Massa    Brazil    Ferrari    57    1h35m32.339
2.    Lewis Hamilton    Britain    McLaren-Mercedes    57    5.611
3.    Robert Kubica    Poland    BMW Sauber    57    37.353
4.    Heikki Kovalainen    Finland    McLaren-Mercedes    57    39.703
5.    Jarno Trulli    Italy    Toyota    57    50.684
6.    Sebastian Vettel    Germany    Toro Rosso-Ferrari    57    52.625
7.    Timo Glock    Germany    Toyota    57    1m07.990
8.    Nico Rosberg    Germany    Williams-Toyota    57    1m11.457
9.    Nick Heidfeld    Germany    BMW Sauber    57    1m22.177
10.    Sebastien Bourdais    France    Toro Rosso-Ferrari    57    1m29.794
11.    Nelson Piquet    Brazil    Renault    57    1m32.717
12.    Mark Webber    Australia    Red Bull-Renault    56    1 Lap
13.    Jenson Button    Britain    Honda    56    1 Lap
14.    Giancarlo Fisichella    Italy    Force India-Ferrari    56    1 Lap
15.    Kazuki Nakajima    Japan    Williams-Toyota    56    1 Lap
16.    Rubens Barrichello    Brazil    Honda    56    1 Lap
11.    David Coulthard    Britain    Red Bull-Renault    56    1 Lap

R    Kimi Raikkonen    Finland    Ferrari    45    Engine
R    Adrian Sutil    Germany    Force India-Ferrari    41    Accident
R    Fernando Alonso    Spain    Renault    0    Damage

15 comments

Leave Comment
  1. läste just det här på forza-motorsport;

    Depåincidenten under Europas Grand Prix där Felipe Massa nästan krockade med Adrian Sutil är nu utredd och Massa får en reprimand och tvingas betala nästan 94000 kronor (10.000 Euro) i böter.

  2. och så läste jag det här på f1technical;

    The pit lane incident between Ferrari’s Felipe Massa and Force India driver Adrian Sutil, which is still under investigation by the race stewards, is entirely the German’s fault in the eyes of race winner Massa. The Brazilian believes that Sutil had to let him by

    låter ju som en ganska tråkig attityd.. vart skulle sutil ta vägen? nja.. massa borde nog lagt sig bakom direkt.

  3. bipen

    Tristaste loppet på länge. Det ser så jäkla tråkigt ut området där dom kör. Bara en massa murar och stänsel. Inte en grön plätt någon stans. Fick en känsla av glimtar jag sett av champcar race för länge sedan. För första gången någonsin kunde jag pyssla med annat emellanåt än att titta på loppet.

  4. Stefan Alsenmyr

    Det har sagts tidigare men det här var nog ett av de tråkigaste loppen jag sett någonsin. Tyvärr tror jag inte att det berodde på just det här loppet utan att det är banans fel och dessvärre kanske inte något man kan åtgärda. Allt var bara så avslaget. Tv-bilder atmosfär, banan, allt. Det var mycket sällan man såg mer än en bil åt gången. På kvalet kunde man tro att vi var tillbaka till enbilskval och känslan av ett kval var inte långt bort i racet. En massa översiktsbilder utan till synes en enda bil visades. I övrigt var det mest betongsuggor och galler som man fick se. En och annan lyxjakt också. Antagligen för att försöka sprida lite “Monaco känsla”, där mitt ibland fraktfartygen. Som Bipen sa så påminde det starkt om ett ChampCar race, med skillnaden att i ChampCar finns det publik närvarande och bilarna går inte som på räls, med följdeffekter…

    Jag kommer inte ihåg hur många år Valencia har skrivit på men oavsett måste de fixa det här eller så anser jag att det finns anledning för FIA att bryta kontraktet i förhand. För sportens skull. Har man bytt en av de tyska banorna och Imola mot det här!? Till och med Hungario Ring är milsvida bättre bana!

    Om Massa anser att Sutil skulle flytta på sig är han bra dryg. Sutil var ju ute i pitbanan innan Massa och var några decimeter framför Massa när brasilianaren kom ut i den samma. Däremot tråkigt att Massa fick böta. Det är ju teamet som ska straffas. Dessutom fegt att inte ta beslut under race.

    Sa jag förresten att det var ett skittråkigt race…

  5. Sebastian

    Boooooring… kanske blir bättre med KERS nästa år. Det är definitivt ngt fel på en bana där man längtar efter safety car…

    Och vad är det med Raikkonnen och misslyckade starter. Hoppas att han blir kvar en säsong till i Ferrari för det finns nog ingen som skulle ha så mycket nytta av lite omkörningsbooster som han.

  6. Tobias

    Ja skulle inte FIA förstört starten så hade loppet nog sett anorlunda ut. Och hade det bara gått att köra om hade det nog också varit roligare. Som vanligt hamnade Kimi bakom någon som inte går att köra om. Men det hade nog inte hjälpt igår eftersom hans motor gick åt pipan. Vi får väl se om Kimi kommer tillbaka på Spa där han varit kung tidigare.

  7. tts pressmeddelande som gått ut och som aftonbladet ovanför och andra skriver mer eller mindre rätt som det är skriver för övrigt så här om incidenten med kimi;

    Med bensinslangen kvar i bilen backade han tillbaka, men körde då över benet på en av sina mekaniker.

    tja.. backade tillbaka?

  8. Sebastian

    jag hörde att raikkonnen hoppade ur bilen och puttade den tillbaka. mekanikern lär då ha ålat sig genom tankriggen och kört ett varv genom motorn. han ska va glad att han lever. jorå, så va de.

  9. ha, ja det var väl något sånt.

    men det är ju inte första gången aftonblaskan skriver konstiga saker. skriver folk utan att själva sett det som hänt, och så bara skickar ut? kan ju inte stämma..

  10. För det första så kör han inte över någon mekaniker utan han dras ner av tankriggen och blir träffad av bakvingen innan han faller till marken och det som expressen skriver, att han backar tillbaka och kör över mekanikern är än mer otroligt då en F1 bil saknar just back växeln…

    Sen undrar man ju varför det finns en gul lampa också… borde inte en röd och grön räcka?

  11. Olag

    Men F1 bilar har väll back? Den första “lollipop” signalen hade bara röt och grön tror jag där oxå 😉 hmmm jag kanske skulle börja gå mer i kyrkan då jag tror mycket he he ..

    Jag tycker det är förjäklet att Massa eller rättaresagt Ferrari fick en struntsumma för incidenten. T.O.M teamet våga inte fira efter loppet när han gick i mål. Ferrari In Aid gick väll in med veto igen:(

  12. Lisa

    Tror att FIA ville stauera exempel.

    Vi har sett flera pitlane-incidents på senaste (nu senast Alonso-Vettel i Ungern) och genom att markera att såna tilltag som att släppa i väg en förare när en annan förare befinner sig i närheten kommer inte att tolereras mer tror jag faktiskt att FIA har gjort en bra grej. Annars hade det slutat med en olycka förr eller senare – och inte bara att två förare kolliderar i depågatan – men där jobbar faktiskt en hel del oskyddade människor också, och en kollision i depån kan få allvarliga konsekvenser för dem. Se bara på Kimisbränslepåfyllare.

  13. Lisa

    Och f.ö tycker jag det verkar som om både Aftonbladet och Expressen är rena dårhuset när det kommer till F1. Och eftersom de tycks klippa och klistra från varann är det ännu mer patetiskt. Får jounalisterna verkligen betalt för smörjan?

Leave a Reply