F1.com listar antal nya motorer kvar i varje stall

f1

Officiella F1.com glimtar till med en riktigt intressant artikel om hur många motorer varje stall har kvar. Stallen har ju åtta nya motorer som de kan använda. Sen gäller det att ta in gamla från tidigare lopp, eller ta in en ny med placeringsstraff. Webber ligger bra till, leder tabellen och har flera nya motorer kvar. Så här ser listan ut;

McLaren Mercedes
1 Jenson Button 7
2 Lewis Hamilton 7

Mercedes GP
3 Michael Schumacher 7
4 Nico Rosberg 7

RBR Renault
5 Sebastian Vettel 7
6 Mark Webber 6

Ferrari
7 Felipe Massa 8
8 Fernando Alonso 8

Williams Cosworth
9 Rubens Barrichello 6
10 Nico Hulkenberg 7

Renault
11 Robert Kubica 6
12 Vitaly Pertrov 6

Force India Mercedes
14 Adrian Sutil 7
15 Vitantonio Liuzzi 7

STR Ferrari
16 Sebastien Buemi 7
17 Jaime Alguersuari 7

Lotus Cosworth
18 Jarno Trulli 7
19 Heikki Kovalainen 7

HRT Cosworth
20 Sakon Yamamoto 7
21 Bruno Senna 7

BMW Sauber Ferrari
22 Nick Heidfeld (formerly Pedro de la Rosa’s car) 9
23 Kamui Kobayashi 7

Virgin Cosworth
24 Timo Glock 7
25 Lucas Di Grassi 7

7 comments

Leave Comment
  1. kungen

    är siffrorna i antal motorer som de har använt eller kvar? för om jag ska utgå ifrån rubriken så har de flesta många nya motorer kvar att utnyttja eller så är jag helt fel ute?

    • Lisa C

      Suzuka har en fullgasprocent på 67, (att jämföra med Monza & Spa som bägge ligger på 70%) som om jag var teamboss som har nån motor kvar skulle jag slänga i den nya där. Om jag vore Domenicali skulle jag bara att hålla tummarna, blunda och be till nån racinggud…. 🙁

      Korea (så klart) & Abu Dhabi har jag inte inte hittat några uppgifter om hur de sliter på motorerna. Brasilien ligger på 65%, Singapore på 44.

      • Lisa C

        Kan förresten vara kul att jämföra med procent av maximaldistansen under säsongen som förarna kört.

        http://www.motorsport-total.com/f1/db/results/ss.php?y=2010&s=12&w=1

        Även här ligger Ferrarikillarna i topp. Massa har väl inte brutit ett enda lopp? Och Webber har verkligen lyckats spara på motorerna.

        Senna & Kobayashi borde egentligen inte ha gjort av med många motorer, de har bara kört hälften av maxdistansen. För att inte tala om de la Rosa. Fast Saubers Ferrarimotorer sa ju poff bara man tittade på dem i början av säsongen.

  2. FINNPWRUSA

    Renault verkar ju laga bra motorer då… fördel Webber, Kubica och Petrov….

    Brasilien och Abu Dhabi är väl bägge motor krävande med långa rakor…??

Leave a Reply