Felipe Massa kvar som vinnare av Belgiens Grand Prix, Lewis Hamilton kvar med -25 sekunder

FIA har just meddelat att McLarens överklagan på sekundstraffet Lewis fick på Spa inte går igenom (AB, DN). Därmed står Massa kvar som vinnare. Domslutet står kvar som ytterst tveksamt. Och tabellen står kvar som extremt jämn mellan dem båda.

24 comments

Leave Comment
  1. mer på f1.com ja.. det brukar det göra.. eller på fia. försöker samla ihop länkar till svensk media när de skriver om f1. än så länge bara ab och dn som har något om det här av de stora tidningarna..

  2. Meister

    Även den här gången har AB fel i sin artikel, loppet på Spa gick väl för tre veckor sedan och inte två som AB skriver? 😛

    Inte så mycket att gnälla över egentligen, men ska det vara så svårt att dubbelkolla saker innan de publicerar det?

  3. Att de ens försökte.. stackars McLaren vad ska de ta till för åtgärder nu då. När det inte går att köra lika fult längre eller överklaga självklara straff.

  4. MR. Medeltid

    Ja, att de ens försökte. Klart Ron visste att FIA(t) skulle döma till FIAT:s fördel hela tiden. Är någon förvånad? Huvudsaken är dock att de markerat sitt missnöje och visat för hela världen än en gång hur pass korrupt FIA(t) är.

    MaXXX har ju i veckan uttalat sig om att han gärna vill se alla stall köra med Ferrarimotorer inom de närmsta åren. Bra, sådana initiativ gillar vi!!!

    Det är dags för de andra stallen att göra slag i saken och dumpa Bernie och MaXXX en gång för alla och starta en egen serie där de själva bestämmer reglerna och där FIAT skulle förbjudas att delta. Alla skulle vinna på det. Vi som vill se hederlig ordentlig racing utan mutade domare får se det och de som gillar FIAT kan titta på två bilar som åker runt för sig själva en söndagseftermiddag. Ett koncept jag skulle köpa alla gånger.

    Rättegångskostnader är det väl inga problem att betala. Jag tror knappast de kånkar för det lilla. Som jag skrev i början förväntade väl sig inte ens McLaren att detta skulle gå igenom, så kag tror knappast att de har någon uppförsbacke till Singapore, snarare tvärt om.

  5. Meister

    Nja, det där med att alla ska köra med Ferrarimotorer var mer ett exempel på hur det skulle kunna se ut med standardmotorer. Gissar att de skulle ta den motortillverkare som har mest att erbjuda. Det var ju så McLaren fick ECU-kontraktet så varför skulle ett motorkontrakt vara annorlunda?

    Själv tycker jag att det vore idiotiskt att införa standardmotorer i F1. Hur många fabriksstall skulle då vara kvar? Antagligen inga. Vi skulle istället få noll kontinuitet med massa privatstall som kommer och går för varje år.

  6. phixx

    @Daniel: Det känns det meningslöst att använda AB som källa då de i 75% av fallen lyckas med något fel.

    @Mr. Medeltid: Vore trevligt om du kom med något som har substans någon gång istället för att sprida konspirations teorier och saker du mer eller mindre hittat på. Som Meister skrev så var Ferrari motorer bara ett exempel. Det sitter ju en ECU-box tillverkad av McLaren i alla stalls bilar.

    @Meister: Håller med, standardmotorer skulle göra sporten otroligt tråkig. Utvecklingen av bilarna är ju halva sporten. 🙂

  7. MR. Medeltid

    Mitt exempel med Ferrari är lite tillspetsat för att visa på vem som kommer att gynnas i slutändan oavsett vem som får bygga motorerna. Nu fick McLaren leverera ECU:n och för det ska de straffas, helt logiskt.

    Om det inte framgick var uttalandet om enhetsmotorerna en aning ironiskt. Det är redan alldeles för reglerat och löjligt. Om man vill ha en serie med enhetsmotorer kan man väl kolla på GP2 eller något? F1 håller på och balla ur totalt. Att slippa fabrikstallen är något jag verkligen välkomnar. De förstör sportens själ, återbringa de privata småstallen(tyvärr en utopisk tanke)! Att gå så långt som att införa enhetsmotorer för att slippa fabrikstallen är jag dock inte beredd att gå. Det skulle kosta mer än det smakar.

    En annan sak jag kan tillägga är att jag inte hittar på något, allt är hämtat från verkligheten.

  8. Nämen oj är han tillbaka nu… MR Medeltid.

    Tycker det skulle vara stört fint med Ferrari motorer i Varje bil, Ferraris motorer kammat hem mer än 50% av säsongens vinster…
    Skämt åsido alla stall ska få ha egna motorer och Custom cars vore enligt mig ett av de bättre medlen för att få mer liv i sporten.
    Tycker att FIA hela tiden ändrar på saker i F1 för att få det jämnare etc. men vad kostar det inte för stallen att hålla på och utveckla bilen efter alla dessa regeländringar som sker för varje år? – Och FIA gnäller att det kostar för mycket pengar och vill ha kostnadstak etc. BULLSHIT!

  9. Phixx

    “Nu fick McLaren leverera ECU:n och för det ska de straffas, helt logiskt.” Ge oss något annat än dina eviga teorier som inte har något som helst fotfäste. Har du några som helst belägg för det du säger? Nej.. just det..

  10. Lisa

    Helt rätt. Jag struntar blankt i vilka som är involverade, att kunna överklaga ett drive-thru- straff framstår för mig som absurt.

    Vad blir konsekvenserna?

    Ska vi kunna lägga till eller dra ifran 25 sek från vilken förares som helst sluttid bara teamet gnäller tillräckligt högt? ( och har tillräckligt välbetalda advokater)

    IMO – domaren(na) dömer.

    Förhoppningsvis dömer han rätt men ibland KAN det bli fel och jag vill inte gå in på huruvida det var rätt eller fel i just detta fall. Men FIA har enligt min uppfattning agerat på det enda möjliga sätt när de bemötte McLarens överklagningspajaskonster, så all heder åt dem. Drive-thrus KAN inte överklagas och de SKA inte kunna överklagas, lika litet som en fotbollsstraff (och den kan vara felaktigt dömd den också) ska kunna överklagas.

    Mr Medeltid – viket utsökt tjafs. Gå och gråt ut nånstans och kom tillbaka när du hämtat dig så du kan argumera vettigt, OK?

  11. Lisa, det var väl klart att det var rätt straff i detta fallet 😉

    Än mer solkart var det under Italiens GP där Hamilton skulle fått drive-thru för sin första prejning av Glock och sedan borde han blivit svartflaggad för hans manöver med Webber som kunde slutat riktigt illa då de till och med var ihop…

    Det kommer aldrig bli några enhetsmotorer i F1 så länge inte stallen vill det själva. Det skulle räcka med att de största stallen säger nej så lär nong FIA vika sig.

  12. Quinta

    Tråkigt att se Hamilton mista den rättmätiga segern som togs på Spa…

    Kimi borde ha vunnit men ferraris depåteam visade upp en usel tajming och försatte honom i den sitsen. Hamiltons bil var klart den snabbare av de två på slutet och Kimis utprejning är det ingen som nämner….Tacka f-n för att Hamilton fick dra sig utanför banan i chikanen.

    Lider med Kimi dock som körde av på slutvarvet. Men har svårt att se att det är ok att Massa tilldelas en seger som han låååååååångt ifrån var förtjänt av. Långt efter och var inte med i loppet knappt…

  13. Lisa

    @ Quinta Vaddå unprejning? Kimi höll sitt spår hela vägen genom chikanen och varför i hela halva friden skulle han inte ha gjort det? Vilken racerförare som helst värd namnet skulle ha gjort detsamma. Försöker man köra om i en chikan sker det på egen risk. Punkt.

    @ Tobias Jo jag tycker nog att straffet var rätt med tanke på det prejudikat som finns – Alonso/Klien i Japan 2005. (konstigt förresten att alla Macca fans som är moraliskt upprörda över elaka FIA NU inte sa ett pip DÅ) Alonso gjorde en betydligt snyggare och klarare återlämning till Klien men han åkte ändå dit.

    Enhetsmotorer? Tja det har väl knappast med denna diskussion att göra, men enligt min uppfattning skulle det vara detsamma som F1:s död. Och visst, med tanke på Max intressen ska jag gärna piska honom litet så kommer han att inse att jag har rätt. 😉

  14. Sebastian

    Hahahahaha… det går ju fan troll i de här diskussionerna. Det tragiska är att samma trötta argument (Mr. medelmåtta, Quinta) återkommer som på en dålig vinylskiva som hakat upp sig (misstänker att att den tidigare inte minns dem… fanns på åttiotalet).

    Det är bara att inse, Hamilton förlorade sin vinst för att han körde med ballarna och inte huvudet. MEN Hamilton verkade ha tappat bort ballarna någonstans på väg från banan, för sen har det bara varit en massa gnäll om “jag som är så duktig, varför straffar dem mig…”. Väx upp!

    En gloria har kommit på sne och sen kommer Vettel och blir den hetaste ungtuppen i hönsgården. Inte ens en välsvarvad amerikansk såpaförfattare skulle kunna lägga upp dramaturgin mer genialt!

    Det enda som skulle kunna göra allt ännu tätare är om både Massa och Hamilton DNF i Singapore (bländade av Hamiltons hjälmkristaller :p) och Kimi samt Kubica tar ett smarrigt steg närmre toppstriden… pretty please… 🙂

  15. Sebastian

    Apropå enhetsmotor. Lite lattjo att ena hjärnhalvan förbjuder customer cars och den andra funtar på enhetsmotor… varför inte bara köra med samma förare… skulle spara över en halv miljard kronor per år… :p

  16. Lisa

    Jamen det är ju det de försöker göra, Alonso ska köra både Honda, Renault och BMW (och kanske en sväng i Toro Rosso också) nästa år. Det blir jättebilligt! 😛

  17. Sebastian

    Hahaha!!! Undrar om han bara tävlar med den han körde snabbast i kvalificeringen, eller om det blir formationskörning med Alonso i främsta bilen och sex rattar . Sjukt bra bränsleekonomi och spännande omkörningar. Med tanke på hur han lyckas ratta sin Renault i år så lär det väl bli en baggis…

  18. Sebastian

    Det är ju genialt! Alonso springandes längst pitlane med vattenflaskan dinglande som en stomipåse… så billigt och grönt att ögonen tåras.

  19. MR. Medeltid

    Haha. Vad kul det är att se er hetsa upp er så mycket över några stackars rader med avvikande åsikter på en internetblogg. Utan mig hade ju detta varit ett inavelsforum för Ferrari-fanboys.

    Jag står fortfarande kvar vid att mina åsikter är de rätta.

Leave a Reply