Felipe Massa tar viktig pole position i Singapore

Efter en riktigt spännande kvalificering står det klart att Massa i sin Ferrari lyckades knipa den viktiga förstaplatsen inför morgondagens lopp (Sv. media: AB, EX, SvD, DN, SVT). Banan är tight och omkörningar kommer bli svårt. Men direkt bakom sig har han Lewis Hamilton som visat att han är grym på att jaga.. Riktigt synd för Renault och Alonso, som körde riktigt bra på träning, men fick motorproblem och hann inte sätta en enda tid i Q3 innan det var dags att bryta.

Liten ljusglimt från BMW dock, men Kubica fyra och Nick sexa. Var ett tag sen man såg att båda hängde med så här bra. Kanske en bana som passar BMW. Kovalainen in mellan dem båda har etablerat sig som en riktig andreförare med

idel placeringar några hack bakom Hamilton.

Annars tycker jag Williams har sett ganska bra ut i Singapore. De hände också med bra i kvalet, men slutade nere i mitten av fältet på nionde och tionde plats. Men som med BMW, ett bra tag sen man såg båda Williams vara med så länge och så långt fram. Sist av alla startar Fisichella som hoppade över ännu flera kurbs under kvalet och slutade i muren..

Mest spännande i dagen kval var väl andra omgången där Hamilton var nära nära att ryka ut. En tiondeplats imponerade knappast.

Men hur blir det med infart till depån? Hur blir det med utfart från depån? Hur blir det med kurva nr. 10? Hur många säkerhetsbilar kommer ut? Kör någon i toppen med lite bensin? Kommer den där regnstormen som några tidningar (DN, AB) skriver om in?

Placeringar;

POS    DRIVER    NATIONALITY    ENTRANT    TIME
1.    Felipe Massa    Brazil    Ferrari    1:44.801
2.    Lewis Hamilton    Britain    McLaren-Mercedes    1:45.465
3.    Kimi Raikkonen    Finland    Ferrari    1:45.617
4.    Robert Kubica    Poland    BMW Sauber    1:45.779
5.    Heikki Kovalainen    Finland    McLaren-Mercedes    1:45.873
6.    Nick Heidfeld    Germany    BMW Sauber    1:45.964
7.    Sebastian Vettel    Germany    Toro Rosso-Ferrari    1:46.244
8.    Timo Glock    Germany    Toyota    1:46.328
9.    Nico Rosberg    Germany    Williams-Toyota    1:46.611
10.    Kazuki Nakajima    Japan    Williams-Toyota    1:47.547
11.    Jarno Trulli    Italy    Toyota    1:45.038
12.    Jenson Button    Britain    Honda    1:45.133
13.    Mark Webber    Australia    Red Bull-Renault    1:45.212
14.    David Coulthard    Britain    Red Bull-Renault    1:45.298
15.    Fernando Alonso    Spain    Renault    No Time
16.    Nelson Piquet    Brazil    Renault    1:46.037
17.    Sebastien Bourdais    France    Toro Rosso-Ferrari    1:46.389
18.    Rubens Barrichello    Brazil    Honda    1:46.583
19.    Adrian Sutil    Germany    Force India-Ferrari    1:47.940
20.    Giancarlo Fisichella    Italy    Force India-Ferrari    No Time

25 comments

Leave Comment
  1. Var nog ett av de roligare kvalen jag sett på länge. Kvällskörning ser så jefla grymt ut och jag längtar till morgondagen. Synd om Alonso som sagt. Och Fisichella.

  2. På tal om Depån så fick Heidfeld ta en bestraffning på tre platser för att han hindrade Barichello på väg in i depån. Vet inte om man kan lasta Heidfeld för det. Uppenbarligen en lurig punkt.

    Undrar vem som sätter sig först i (näst?) sista kurvan förresten? Hamilton var ju sjukligt nära och Vettel såg ut att vara på god väg han också.

  3. oj, intressant och observant. minus tre platser för quick-nick alltså. minus tre föresten? var kommer det ifrån, är det inte alltid fem eller tio? synd om bmw i alla fall..

  4. Lisa

    “Roligare?” Det var det mest sorgliga kval jag sett i år. Måste dendär #¤¤%#¤ Renaulten gå sönder NU när den är snabb, för en gångs skull? Kunde väl hellre ha pajat när den ändå var långsam som en snigel. Fy så frustrerande. Alonsos kroppsspråk när han klev ur sa allt. 🙁

    Men Massa satte ett jättesnyggt varv, alltid nåt.

    Nick hade inte precis nånstans att ta vägen eftersom han befann sig på väg in i depån…Men regler är väl regler kan jag tro även om hela depåinfarts/utfartskonstruktionen är helt fnoskig. :-/ Var väl därför han “bara” fick tre platsers nedflyttning istf fem. Fånigt i allafall.

  5. Lisa

    @ Daniel: Domarna kan flytta ner hur många eller hur få platser de vill beroende på “brottets” art, men praxis för blockering i kvalificering är fem.

  6. Meister

    Jag tror också att domarna ser den knasiga depåingången som en mildrande omständighet och därför bara gav Nick tre platser. Nu väntar jag bara på att någon ska komma och gnälla över att en McLaren minsann hade fått 10 placeringar för samma incident..

    Det ser för övrigt ut som om banan fortfarande är väldigt hal trots alla testvarv de kört, vågar knappt tänka på hur hal den skulle kunna vara efter ett regnoväder!

  7. Olag

    Barri fick standar böter för att genat in i depån när nick hindra han. Då har FIA fått in 200000kr än så länge…En bra helg för Maxxx 🙂

  8. Kul kval och Hamilton var riktigt nära att missa Q3. Hade Alonsos trimmade Clio inte havererat så hade han kanske missat det.

    Och jag måste säga att jag tycker det är tragiskt att Heidfeldt ska bli nerflyttad 3 platser bara för det som hände. Precis som alla tidigare incidenter så är det lite vrickat att man ska bli bestraffad för sådana saker man inte kan rå för. Jag är definitivt för att förarna ska delas upp i grupper och ha timeslots när de kvalar så att dessa situationer inte kan uppstå.

    Hoppas bara inte att FIA går in och förstör loppet som de gjorde i Valencia och gjorde det mer gynnsamt att starta från Pole. Och hoppas det inte regnar, börjar bli lite tradigt med regn vartenda lopp.

    Ja frågan är vem som sitter först i muren imorgon…

  9. John Player

    Med all respekt för Janne och Ejes erfarenhet och kunnande inom F1, men när ska underskattade Massa någonsin få kommentatorernas credit för det han åstadkommer på banan? Oavsett om Kimi gång på gång sätter bilen i murar, snurrar eller visar brist på koncentrationsförmåga i avgörande ögonblick är det ändå kring honom all deras uppmärksamhet snurrar(väldigt tydligt i dagens kvalificering). Face it Janne och Eje, Massa är numer Ferraris bäste förare oavsett om det gäller kval, lopp eller förmåga att få bilen att gå fort oavsett yttre förutsättningar!

  10. john player, tror du är inne på något helt riktigt där. men ärligt talat, massa är svår att få tag på. det är enkelt att gilla de flesta, men massa gör bara inget väsen av sig, på eller utanför banan. och hans stil.. tja.. vilken stil? så plockar han massor av poäng, men helt i skym undan på något sätt. för mig blir han den mest anonyma mästaren på många år om han tar hem det. och det tror jag han gör. men som sagt, svår att få grepp på.

  11. och till tobias; vem som först sitter i muren.. det kommer bli en riktigt kamp in i första kurvan. hamilton på plats två vet att han måste om.. och det snabbt.. har inte koll på vilken sida av banan som de startar från, men här är det ju halt överallt gissar jag.. det blir uah..

  12. Lisa

    Skulle förvåna mig mycket om alla kommer igenom första kurvan helskinnande, men det blir nog nån i gröten som åker dit först. Hamilton kommer inte att riskera något, det är bättre med åtta poäng än med noll.

    Sen kommer nog Fisi att sitta i muren förr eller senare, han har ju tränat hela helgen så han har vanan inne! 🙂

  13. Janne dömde ju ut Kimi innan han ens hade kommit runt banan på sin sista runda. Något jag tycker är rätt så typiskt för de svenska kommentatorerna. De är inte speciellt snabba heller och följer allt för ofta fel person.

  14. Stefan Alsenmyr

    Jag hoppas verkligen att banan kan bjuda upp till lite racing i em. Jag var positiv till denna bana efter alla förhandstittar och skriverier men efter att ha sett kvalet, som jag inte var överdrivet imponerad av (och nu menar jag potentiell racingkaraktär), befarar jag det värsta men hoppas på det bästa. De många översiktsbilderna i produktionen gav också lite obehagliga Valencia-vibbar. En dålig TV-produktion kan sabba det bästa av race. Visst är det allt lite spektakulärt med ett nattrace i en stad och allt men det är trots allt bara ca 100000 åskådare på plats som i princip bara ser sin lilla 100-meterssträcka och upplever det spektakulära. Det är ca 500000000 åskådare framför tv-apparaterna som ser banans alla avkrokar och hela racet.

    Det är skillnad på ett amerikanskt stadslopp (som man tyvärr inte ser mer då ChampCar är nerlagt) eftersom de beter sig som amatörer jämfört med F1 och följaktligen är utgången alltid osäker med flera märkliga händelser på vägen.

    Men nu lämnar jag det och ser fram emot en F1-söndagseftermiddag med ett fantastiskt lopp. Det kan ju i alla fall inte bli sämre än Valencia…

  15. Nick West

    Det drar in en del mörka moln nu… Hoppas regnet kommer snart, så att det hinner torka upp innan loppet. En normal åskskur brukar vara över på 20min, och någon större storm är inte på väg.

    Paraplyer är förbjudna. Ett stort framsteg, även om det blir lite blött. Beger mig snart ner till banan…:)

    Igår tog det ca 1 timme att ta sig ut från området, och då var det “bara” 70.000 där, bävar för det ikväll!

  16. wow, rapportering direkt från banan är ju inte fel. paraplyer förbjudna? låter lite tveksamt i de tropiska områdena.. men får verkligen hoppas det inte drar in en skur under loppet. fast kanske en liten en bara..

  17. Nick West

    Klant Kimi och Klant Massa! Ni förtjänade inte mer idag! Glad att jag inte köpte era hutlöst dyra kläder (500kr för en vanlig t-shirt).

    Piquet parkerade 10m framför mig. Det luktade dyrt!:)

    Alonso är värd allt han får, detta var hans helg!

  18. Fred

    @ Daniel Molin. Det var inte Massas fel. Han kör när lampan visar grönt, och det gjorde den. Ferrari är de verkliga klantskallarna. Stackars Massa.

    Håller för övrigt fullständigt med om att Massa inte får den cred han förtjänar. Janne och Eje blir helt till sig när Kimi sätter snabbaste varv i loppen, men när Massa är 6 tiondelar före tvåan i kvalet blir det bara: Jaha, Massa är riktigt snabb.. MEN NU SKA VI SE VAD KIMI KAN GÖRA! åh nej, det gick inte denna gången heller.. som alltid.

    Massa är snabb både i vått och torrt, på stadsbana som på vanlig bana, och Kimi hänger inte med honom i år. Finns inga ursäkter längre.

  19. “Massa är snabb både i [b]vått[/b] och torrt, på stadsbana som på vanlig bana, och Kimi hänger inte med honom i år. Finns inga ursäkter längre.”

    Haha, jo verkligen – han är ju typ rainman…. I år kan jag ju bara tänka på träningen på Monza när Massa snurrade 5 gånger och på Silverstone snurrade han 7 (?) gånger när det blev blött… Massa är en riktigt dålig förare och skulle aldrig kunna göra om vad t.ex Vettel gjorde för ett mindre stall. Massa kan tacka FIA att han ligger så bra till.

    Angående loppet så tog Pique en för laget. Helt klart att det var uppgjort med tanke på Alonsos tidiga depåstopp.

    Generellt är det en jävla skitbana med låga hastigheter och inga omkörningsmöjligheter – verkar som om sporten gör allt för att loppen ska avgöras i depån.

Leave a Reply