Fem förare straffas efter kvalet

Efter det händelserika kvalet med Vettels pole position på Suzuka har fem förare straffats efter episoden när Buemi skapade en gulflagg. Straffet gäller fem platser minus för Button, Barrichello, Alonso, Sutil och Buemi. Ny startgridd;

1. Sebastian Vettel, Red Bull-Renault – 1′32.160
2. Jarno Trulli, Toyota – 1′32.220
3. Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes – 1′32.396
4. Nick Heidfeld, BMW – 1′32.945
5. Kimi Raikkonen, Ferrari – 1′32.980
6. Heikki Kovalainen, McLaren-Mercedes – no time
7. Nico Rosberg, Williams-Toyota – 1′31.482
8. Robert Kubica, BMW – 1′32.341
9. Adrian Sutil, Force India-Mercedes – 1′32.466***
10. Rubens Barrichello, Brawn-Mercedes – 1′32.660***
11. Timo Glock, Toyota – no time
12. Jenson Button, Brawn-Mercedes – 1′32.962***
13. Jaime Alguersuari, Toro Rosso-Ferrari – no time
14. Giancarlo Fisichella, Ferrari – 1′31.704
15. Sebastien Buemi, Toro Rosso-Ferrari – no time***
16. Kazuki Nakajima, Williams-Toyota – 1′31.718
17. Fernando Alonso, Renault – 1′31.638***
18. Romain Grosjean, Renault – 1′32.073
19. Vitantonio Liuzzi, Force India-Mercedes – 1′32.087*
20. Mark Webber, Red Bull-Renault – no time**

*five-place penalty for a gearbox change
**will start from pit lane
***five-place penalties

Minst sagt tufft läge för Button att avgöra nu. Och lite synd om Sutil som satte en fjärde tid.. Guld för Kimi.

52 comments

Leave Comment
  1. Anonymous

    Helt andra saker, Jag tror jag vet varför dem använder haj fenan, den ska visst få mer downforce, fråga mig inte hur men läste det på Development blog på f1technical.

    lite mer: an item that was used at Valencia to increase downforce. (haj fenan).

    Men varför straffas dem? varför Button, Alonso osv osv?

    • Anonymous

      Sebastian Vettel: 658.5 kg

      Jarno Trulli: 655.5 kg

      Lewis Hamilton: 656 kg

      Adrian Sutil: 650 kg

      Rubens Barrichello: 660.5 kg

      Nick Heidfeld: 660 kg

      Jenson Button: 658.5 kg

      Kimi Räikkönen: 661 kg

      Heikki Kovalainen: 675 kg

      Sébastien Buemi: 665.4 kg

      Nico Rosberg: 684.5 kg

      Fernando Alonso: 689.5 kg

      Robert Kubica: 686 kg

      Timo Glock: N/A

      Jaime Alguersuari: 682.5 kg

      Giancarlo Fisichella: 661.5 kg

      Kazuki Nakajima: 695.7 kg

      Romain Grosjean: 691.8 kg

      Vitantonio Liuzzi: 682.5 kg

      Mark Webber: N/A

  2. kenneth

    haha va feg dom är…. det riktiga straffet är ju att tiderna stryks och då hade ju button och barichello startat 14 och 15! trodde först dom inte skulle våga ingripa och störa titelfighten!

    • Lisa

      Finns inga riktiga straff i F1. 🙂

      Tidsstrykning har man inte använt sen 2006, (om jag minns rätt). Det straffet är t.om borta ut reglementet. Nuförtiden dömer man alltid x platsers nerflyttning.

      Du får försöka hänga med!

      • kenneth

        haha hur mycket har du gråtit då? dom straffade din lilla älskling!

        han borde ju få starta sist…gråter o har i att han blivit blåst på Q3 och sen så ljuger han ju han släppte ju inte av nått tydligen

        skrattade ganska bra när jag såg att han också fått straff =)) kan han aldrig sluta gnälla?

        • Anonymous

          På live-timing såg man att Alonso börjat på ett snabbt varv men i S2 o S3 hade han faktiskt lättat rejält på gasen. Han förbättrade inte sin tid medan de andra förbättrade sina rejält.

          Var får du allt ifrån. Jag såg en intervjuv med honom just efter Q2 och han bara log och ryckte på axlarna som vanligt under intervjun (…sånt är livet…). Positivare person får man leta efter.

        • Wag the dog

          Tänk på tonen Kenneth. “…din lilla älskling!”
          Det är väl sånt där man höll på med som liten grabb i brist på bra argument?! 🙂

  3. läste också som du säger olag att heikki kanske tvingas byta växellåda, det blir väl fem platser minus för det också? lite spännande eftersom han i så fall lägger sig mellan barrichello och button, och därmed lyfter upp rubens en plats!

  4. kenneth

    men varför är det ingen som skriver att vilket fiasko Fisi är? nu har han fått några tävlingar och han får inte till det….

    ni var snabba o klagade på Badoer som inte hade tävlat på typ 10 år och inte kört F1 bil på 8-9 månader….

    • xzqw

      Kanske för att folk har insett hur svårkörd ferrarin är så om man jämför Fisi med badoer så var nog kanske badoers insatts inte så dålig ändå.

    • Wag the dog

      Visst är det ett fiasko. Håller med! Sen är jag förundrad över att dom tankar bilen knökfull varje gång han ska träna eller köra kval. Eller gör dom så bara för att dölja att det verkligen går sakta för honom?

      • xzqw

        På träningarna kör han säkert inte tyngre än vad Kimi gör och kvalet där kör han med nästan tom tank så han kan nog inte ställa in bilen.
        Så enda chansen för han är att man tankar bilen tung när han står så långt bak i fältet och så får han hoppas att bilarna framför gör misstag eller bryter.
        Eller så är han helt enkelt kass på köra, han verkar vara glad att bara köra ferrarin och tillhöra stallet så han bryr sig säkert inte så mycket om resultatet.

    • Fredrik

      Det här stärker bara Kimi´s aktier, och nu gäller det att Ferrari får till en riktigt bra bil till nästa år annars blir det j****gt pinsamt för ferrari och alonso, speciellt för ferrari som har betalat dyrt för att bli av med kimi.

      Go kimi Go

  5. Anonymous

    Pos Driver Team
    1. Vettel Red Bull-Renault
    2. Trulli Toyota
    3. Hamilton McLaren-Mercedes
    4. Heidfeld BMW-Sauber
    5. Raikkonen Ferrari
    6. Rosberg Williams-Toyota
    7. Kubica BMW-Sauber
    8. Sutil Force India-Mercedes *
    9. Barrichello Brawn-Mercedes *
    10. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari
    11. Button Brawn-Mercedes *
    12. Fisichella Ferrari
    13. Kovalainen McLaren-Mercedes **
    14. Buemi Toro Rosso-Ferrari *
    15. Nakajima Williams-Toyota
    16. Grosjean Renault
    17. Alonso Renault *
    18. Liuzzi Force India-Mercedes **
    19. Glock Toyota ***
    20. Webber Red Bull-Renault ***

    • aha, två ** är växellåda då. så placeringar räknas inte från där han stod.. klart, tänkte inte på det i tidigare kommentar. så kovalainen hjälper både rubens och jenson. fisichella har klättrat, börjar lukta poäng för båda ferrari det här.

  6. xzqw

    Post-qualifying car weights – Japan

    From the 2009 season, the FIA is making public the weights of the cars, with their fuel load included, following Saturday’s qualifying session.

    Below is the weight of each car following qualifying for the Japanese Grand Prix, sorted by qualifying position.

    Pos Driver Weight (kg)
    1. Vettel Red Bull-Renault 658.5
    2. Trulli Toyota 655.5
    3. Hamilton McLaren-Mercedes 656.0
    4. Sutil Force India-Mercedes 650.0
    5. Barrichello Brawn-Mercedes 660.5
    6. Heidfeld BMW-Sauber 660.0
    7. Button Brawn-Mercedes 658.5
    8. Raikkonen Ferrari 661.0
    9. Kovalainen McLaren-Mercedes 675.0
    10. Buemi Toro Rosso-Ferrari 665.4*
    11. Rosberg Williams-Toyota 684.5*
    12. Alonso Renault 689.5*
    13. Kubica BMW-Sauber 686.0*
    14. Glock Toyota –
    15. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 682.5*
    16. Fisichella Ferrari 661.5*
    17. Nakajima Williams-Toyota 695.7*
    18. Grosjean Renault 691.8*
    19. Liuzzi Force India-Mercedes 682.5*
    20. Webber Red Bull-Renault –

    * declared weight

  7. kenneth

    fan va härligt om Fisi kan utnyttja kers o ta sig förbi button och hindra honom många varv =)

    alltså hur kass är inte förarna som slåss om årets titel? hur många kalkoner ska button kunna göra och ändå vinna vm? visst det är ju mer spännande men jag tycker den som vinner ska göra det av egen kraft inte för att hans rivaler gör ännu mer misstag…

    • kenneth

      haha sant ju….vad är det för spänning egentligen när han misslyckas gång på gång men han leder fortfarande…känns väldigt avslaget!

      schumacher var outstanding så gott som alla hans titlar…krossade allt och alla

        • kenneth

          du som drog upp schumacher…. men button är ju ingen av toppförarna i F1 utan en “bra förare” när han har den bästa bilen!

          Vinner han titeln så är det ju inte för att han presterade bra utan på att dom andra var ännu sämre…

          Visst han vann några rejs ibörjan men då ska vi ju inte glömma att Brawn bilarna hade et grymt övertag med sin STORA och väl utarbetade diffusor!

          som spelade en stor roll även om nu flera säger att den inte gjorde det!

      • Fredrik

        ÖÖhh nja,
        Utom -94 då han fuskade till sig VM titel, och -2000 hade han mclaren tätt efter, och 2003 hade han bara 2 pinnar ner till kimi.

        Så att han krossade under alla vm-titlar var väl lite överdrift, men du hade i allafall 50% rätt.

      • Anonymous

        Schumis två sista säsonger i F1 vann Alonso, är det därför det är så mycket Alonso negativa inlägg här på bloggen.

    • Erik R

      Button var helt skoningslös i början av säsongen. Inte ett hjul fel på många race och han kunde utnyttja bilen till max när det verkligen behövdes. Där grundlades ledningen i mästerskapet. Han tog chansen när den kom, till skillnad från Barichello som lyckades lika bra när det verkligen gällde.

      (Nåja, det är några race kvar, pucken är rund, och i hockey kan allt hända…)

      Man måste alltid se på hela säsongen när det handlar om mästerskapet, inte bara de senaste racen. Misstag och prestationer som görs i början av säsongen är lika kostsamma/värdefulla som de som görs på slutet. Många tycks glömma bort det.

  8. Anton

    Alonso straffad trots sitt sportsmanship. Läste just en intervju på spanska sportsidan as.com att Alonso var på väg mot ett mycket snabbt varv, hade pers på sektor 2 men bromsade väl sent när han såg Buemis krasch. Alonso fullgjorde inte varvet och körde i depå då han trodde att varvet ändå inte skulle räknas. Trots det så straffas han med 5 platsers nedflyttning!

    De bägge Brawn-förarna och några till körde för fullt förbi och in i mål och får tillgodogöra sig sina varv.

    Det kan alltså löna sig att strunta i gulflagg. Visst, du förlorar 5 platser på gridden men kanske kan tjäna betydligt fler.

    • kenneth

      haha han gjorde säkert samma sak men försökte släta över det genom att gå i depå….men har han fortfarande hållt fullt genom gulflaggen så hjälper det ju föga att gå i depå!!

      kul dock att han leker oskyldig =)

      • Lisa

        Han behöver inte leka oskyldig, sektortiderna talar sitt tydliga språk. Han hade sämre sektortid i s3 på “Buemivarvet” än han hade på sitt förra kvalvarv, så nog släppte han av alltid.

        Som jämförelse satte Button lila i samma sektor på samma varv. Är det då korrekt att ge bägge samma straff?

        • xzqw

          Tydligen antagligen vet domarna något som inte vi vet, så kanske därför att dom straffade dom för att markera att gul flagg är gul flagg och att man ska sänka farten och inte förbättra tiden.

        • kenneth

          ja i sektor 3 ja men gulflaggen började i S2 och han gick ju i depå så klart han får en sämre tid S3 =) näe killen får gapa lite mindre

        • FINNPWRUSA

          Enligt Stewardana sade Alonso att han fick DAMM I ÖGONEN från krashen och INTE SÅG någon gul flagga… KOM IGEN! Skulle varit 5+5 plaseringar till för att ljuga (igen)…

          Nåja, bortom min personliga mening… Om du förbättrar din bästa tid under gul flagg (oberoende sektor tider) släppte du inte (tillräckligt)…

        • Magenus

          Damm låter ju faktiskt lite sådär…

          Spelar kvittar för mig. Buemi skulle aldrig satt sig i bilen idag eftersom han lyckades smälla den två gånger. Hur ska det gå imorgon när han dessutom har kompisar att försöka kör om.

        • Anton

          Finnpruwsa eller vad du nu heter. Du tror inte att Alonso menade att han bara såg en massa damm? Faktum är ju att han bromsade när han väl såg vad som hänt och styrde i depå till skillnad från de andra som fick samma straff.

          Och Kenneth, den nivån du håller på dina inlägg får du gärna hålla för dig själv. Rätt tröttsamt att läsa dina mindre begåvade rader. Du får gärna ogilla Alonso, det bryr jag mig inte om. Men håll dina fantasier i schack när du skriver här.

        • kenneth

          anton, sanningen suger ibland va =)

          faktumet är att han insåg att han skulle bli bestraffad och trodde inte domarna skulle ge honom straff om han gick i depå och inte fullföljde sitt varv =)

          han får inte straff om han är oskyldig

        • Lisa

          Finn…(osv) var i hela halva friden har du fått ifrån att Alonso sagt att han fått damm i ögonen? Och till stewards, till råga på allt? Stewards uttalar sig ALDRIG till pressen om vad förare x,y eller z sagt. De publicerar sitt domslut, punkt. Har inte sett ett dugg om damm i samband med Alonso nånstans.

          Jösses, NÅN måtta på tokerierna får det ändå vara… :-/

  9. Sebastian

    Asfalten på Suzuka ska ha väldigt bra grepp men samtidigt vara väldigt slät (hatten av för japaner och perfektion) är det någon som har en uppfattning om det kommer att slita mer eller mindre på Hamiltons däck? Hans McLaren brukar ju slita ganska hårt om man jämför med t.ex. Brawn eller Ferrari.

    Blir sjukt kul att se Kimi mot Hamilton i starten om nuvarande grid gäller.

    BTW på suzuka som krånglar man inte till det…

    http://www.suzukacircuit.co.jp/

    • Magenus

      Asfalten är helt nylagd om jag inte har missförstått det. Jag tycker att det här snacket om att Hami slösar däck är ganska överdrivet. Vet inte om hans däck har varit sämre än någon annans under denna säsongen. Eller har jag fel?

      • xzqw

        Det var bara halva banan som det var ny asfalt på, minns inte riktigt om det var första halvan eller sista halvan men tror nästan det var första halvan som var ny.

  10. cia

    Från autosport.com

    Final grid to be published on Sunday

    A definitive grid for the Japanese Grand Prix will be issued prior to the race on Sunday morning.

    Title rivals Rubens Barrichello and Jenson Button, Force India’s Adrian Sutil and Renault’s Fernando Alonso have all been given five-place penalties for failing to slow sufficiently under yellow flags for Sebastien Buemi’s accident in Q2. The Toro Rosso driver was also penalised for dragging his damaged car back to the pits.

    Although provisional grids have been circulated, a firm decision on the starting order has yet to be made, as the positions will depend on the order in which penalties are applied – with the regulations stating that “grid position penalties will be applied to the drivers in question in the order the offences were committed.”

    Mark Webber and Timo Glock will have to start from the pitlane having changed chassis after today’s accidents, while Tonio Liuzzi had already received a five-place penalty prior to qualifying due to a gearbox change.

  11. Erik R

    Jag hoppas att Toyota inte låter Glock starta imorgon. Även om benskadan inte är så farlig tyckte jag det såg ut som att han helt enkelt missade banan helt på väg ut ur chikanen. Det måste vara sjukdomen som gör att han inte klarar att koncentrera sig ordentligt. Det skulle kunna bli riktigt farligt om han ska sätta sig i bilen och köra imorgon.

    Men, Toyota har väldigt hård press på sig att ha båda bilarna med på hemmaplan. Det finns risk att det kommer att åsidosätta säkerheten för Glock och alla de andra förarna.

  12. Filip

    Jag tyckte det såg ut som att styrningen gick sönder på Glocks bil. Han svängde med ratten 90 grader men bilen gick ju rakt fram.

  13. DAVID

    läste på forza att det är 60% chans att det kommer
    att regna under racet då vet vi att redbull är pigga
    vettel och webber i regnet alltså på suzuka det är
    nästan bättre än julafton

Leave a Reply