Fernando Alonso och Ferrari vinner Bahrains Grand Prix!

Fernando-Alonso-Ferrari

Vilken kanonstart på säsongen för Ferrari, och vilken debut i stallet för Fernando Alonso. Första segern i hamn, och en 1-2a för Ferrari med Felipe Massa på andraplats. Det hela dock efter en god del tur efter att en del från Sebastian Vettels avgasrör strejkade och la av.

För öppningsloppet tillhörde Sebastian Vettel. Pole position och en riktigt bra start. Efter det verkade han ha full koll på läget,

Men så plötsligt tappade bilen kraft efter problem med avgassystemet och Alonso, Massa och Hamilton kunde enkelt ta sig förbi.

Massa kunde väl egentligen aldrig hota Alonso, som plockade en placering efter en god start.

Jenson Button kunde heller aldrig hota stallkollega Lewis Hamilton, och en sjunde plats för en regerande världsmästare är ju inte direkt full pott.

Störst spänning var det väl annars runt Mercedes. Klart stabil insats av Rosberg. Börjar tro att han kanske tar Schumi i sammandraget trots allt. Schumacher på platsen just bakom, men utan att direkt imponera. Man såg väl inte så mycket av honom under loppet heller.

Synd för Sutil och Hülkenberg som fick problem tidigt och snurrade. Ingen av dem kom riktigt tillbaka in i racet efter det. Force India imponerar dock och Liuzzi tog en finfin nionde plats.

Kubica något av besvikelse. Jag hade absolut trott på bättre än en elfte plats för Renault idag. Han drogs med i trubbel i första kurvan och kom heller inte in i racet efter det.

Tuff start för Virgin och Hispania med alla bilar ute, däremot mycket fin insats av Lotus att till att börja med komma i mål med båda bilar.

Annars lagom med dramatik och spänning.. Men som förväntat tog det sig lite mot slutet när däcken började slitas ner. Själv hade jag nog trott att det skulle bli ännu tydligare och att förare skulle få problem med att få bensinen att räcka, men inget av det syntes till som jag såg.

Resultat;

Pos  Driver        Team                       Time
 1.  Alonso        Ferrari                    1h39:20.396
 2.  Massa         Ferrari                    +    16.099
 3.  Hamilton      McLaren-Mercedes           +    23.182
 4.  Vettel        Red Bull-Renault           +    38.713
 5.  Rosberg       Mercedes                   +    40.263
 6.  Schumacher    Mercedes                   +    44.180
 7.  Button        McLaren-Mercedes           +    45.260
 8.  Webber        Red Bull-Renault           +    46.308
 9.  Liuzzi        Force India-Mercedes       +    53.089
10.  Barrichello   Williams-Cosworth          +  1:02.400
11.  Kubica        Renault                    +  1:09.093
12.  Sutil         Force India-Mercedes       +  1:22.958
13.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari         +  1:32.656
14.  Hulkenberg    Williams-Cosworth          +     1 lap
15.  Kovalainen    Lotus-Cosworth             +     1 lap
16.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari         +    3 laps
17.  Trulli        Lotus-Cosworth             +    3 laps

Fastest lap: Alonso, 1:58.287

Not classified/retirements:

Driver        Team                         On lap
De la Rosa    Sauber-Ferrari               30
Senna         HRT-Cosworth                 18
Glock         Virgin-Cosworth              17
Petrov        Renault                      14
Kobayashi     Sauber-Ferrari               12
Di Grassi     Virgin-Cosworth              3
Chandhok      HRT-Cosworth                 2

Mer i media (EX, AB, ams, DN, SvD, SVT, VG.no, SR, AB, EX, db.no, AB, AB,).

56 comments

Leave Comment
  1. Daniel

    Riktigt tråkigt för Vettel. Undrar vad som hände med bilen?
    Roligt för Ferrari! Tråkigt att så många av dom nya bilarna åkte ut.

    • Lisa

      Hade du väntat dig nåt annat? Tvärtom tjänade jag mig en hacka på betandwin genom att satsa på att bägge Virginbilarna skulle åka ut. Lotus däremot har mer tillförlitlighet.

      Men litet hedersomnämnande faktiskt till Bruno Senna. Han höll bilen på banan så länge bilen höll. Och den är mer än var man kan säga om Chandhok och di Grassi.

    • Hulken

      Det var inte avgasröret som pajjade för Vettel, utan han fick motorproblem…samma leverantör som förra säsongen, Renault, samma problem, ändå väljer man att behålla dom. Mycket märkligt..??

  2. Joakim

    Tråkigaste F1 på länge.
    Tur att Lotus och VR fanns med så vi fick se lite omkörningar.
    Hoppas att det kommer bli bättre action framöver.

    • Lisa

      Tror nog du får börja kolla på nån annnan sport. Curling eller NASCAR eller folkrally eller nåt.

      Omkörningar är inte prioritet 1 A i F1. Inte nu, inte då och inte någonsin.

      • mmedc

        Fel. Det har länge funnits en diskussion om hur F1 ska bli mer publikvänligt. I diskussionen brukar det ingå förslag om reglerändringar som ska skapa fler omkörningar.

        För övrigt finns statistik som visar att det var “bättre förr”.

        Enligt Clip The Apex utfördes det fler omkörningar per lopp 1983 (40,5), jämfört med förra året (12,5).

    • och hoppas på lite omkörningar.. hade lite tro på det där med att förbjuda tankning under depåstopp, men det verkar inte gett resultat ännu så länge..

      • Fredde

        Tveksam till att det kommer bli så mycket kamp på banorna i år, med tanke på den nya vikten, kommer man inte ta risken att köra slut på däck och bromsar om man ligger på poängplats, och den risken blir nog väldigt lätt verklighet om man trycker på lite för mycket i lite för många varv. Men det var och andra sidan 35gr varmt idag och det är faktiskt inte så många gp´n som är så varma. men vi får väl se.

        men risken är stor att det kan bli ett av dom tråkigaste gp åren på länge.

  3. Wilhelm

    Håller med, riktigt tråkig tävling. Blev roligare vid slutet, men då var ju tävlingen nästan över. 🙁

  4. kenny

    Riktigt tråkigt race måste jag säga… de enda omkörningarna man fick se var som sagt de nedre teamen. får hoppas det blir bättre kommande race, för det här var lika spännande som golf ungefär

    • Anders

      Riktigt trist när alla åker på ett pärlband… Svårt att säga ännu hur mycket som kan skyllas på banan och hur mycket som är bilarnas fel.

      Kul dock om det var Lotus eller Virgin som körde på varvtider som var cirkus 3 sek långsammare än tätbilarna… tänkte mig nog mer att det skulle vara mer än 5 s per varv i skillnad.

      Den här arbetsgruppen för omkörningar i F1 får nog gnugga geniknölarna rejält om det inte blir massiv förbättring till Australien.

      • banan här är ju bland de längsta, undrar hur det påverkar när de blir kortare. monaco kan bli något speciellt tänker jag. men undrar om det inte behövs mer slitage på däcken så att det blir fler stopp eller större förändringar under loppet.

    • Lisa

      Jomen det är väl bara att börja titta på golf då, istf att gnälla? F1 är som det är.

      Jag tycker t.ex curling är dödstråkigt – så jag tittar inte på det. Tycker man F1 är dödstråkigt så är det väl ingen son tvingar en att titta, eller hur? Gå ut och ta en promend i soslkenet istället.

      • Anton

        Visst, F1 är som det är, men när alla åker som på ett snöre efter varandra blir det inte särskilt spännande, oavsett om det är F1, folkrace eller vilken annan motorsport som helst.
        Att det lagts mycket tid och pengar för att göra sporten mer omkörningsvänlig, uppenbart utan ett lyckat resultat, är väl skäl nog för att folk ska få vädra sina åsikter?

        Du menar att F1 är som det är, och alltid har varit så. Fine, men borde man inte försöka jobba framåt mot en mer omkörningsvänlig och spännande sportgren istället för att ligga kvar i sina gamla spår och bara rycka på axlarna och säga “Äsch, detta kan vi inte göra något åt. Nu skiter vi i detta.”? Det är DÅ publiken och sponsorerna sviker till följd av att F1 tappar status.

        Ingen tvingar en att titta, givetvis inte. Men man ska inte heller förvänta sig att folk håller intresset uppe om utvecklingen för sporten stannar av.

        • Lisa

          Omkörningar i F1 har ALLTid varit svårt och jag – personligen – önskar faktiskt att det förblir så.

          En omkörning i F1 ska vara nåt man minns, nåt spektakulärt, nåt som visas i repris, nåt man blir imponerad av – typ ett mål i fotboll. Den dagen en omkörning i F1 blir mer som en 3-poängare i basket så tycker JAG personligen att F1 är ute på fel spår. Det finns massor av sporter att titta på om man tycker omkörningar är guds gåva till mänskligheten – motoGP, NASCAR, E4:an en fredagseftermiddag, etc etc.

          Naturligtvis SKA det gå att köra om även i F1. Men ta nu detta dagens lopp i Bahrain. VEM eller VILKA har blivit hindrade att göra sitt bästa pga av det inte går att köra om i dagens F1? VEM var snabb som f-n och fick sitt race förstört tack vare ondsinta regler som gör att det inte går att köra om? Nån?

          Nä, skulle inte tro det…

        • kenny

          jag vet inte om du tror att du har veto i att tycka till om f1 lisa(det verkar så) men jag och många andra tycker att loppet idag var tråkigt.

          nu vet jag inte om du tycker det var ett höjdarlopp bara för att alonso vann, isåfall skulle jag kalla dig partisk. själv håller jag på kovalainen som jag tycker gjorde bra ifrån sig och kom före trulli i den andra lotusen, men tycker loppet var tråkigt.

          jag skulle nog istället rekomendera dig lisa att ta en promenad istället för att lugna dig lite och kanske inse att världen är större än dig och dina åsikter.

          vi andra hoppas på ett roligare lopp i australien iaf

      • Pelle

        OjOj Lisa var det känsligt att kritisera nu när den där Alonso äntligen fick vinna för visst var det ett av de tråkigaste F1 loppen som jag i alla fall sett.
        Nä nu får FIA lista ut något nytt skönt sätt att öka spänningen.

        • xzqw

          Vilket sömnpiller det var bara första varven som det hände något resten av loppet var till för att spara materialet, bensin och däck.
          Hoppas att teamen har fått testa det dom ville nu första race helgen så att det blir mer fart till Australiens race.

          Lisa det är en stor skillnad mellan F1 och moto gp.
          F1 bil har 4 däck och moto gp är motorcykel med två däck.

        • Lisa

          Är jag ett troll bara för jag framför mina åsikter så må det vara så. 🙂

          Själv tror jag inte det här tankförbudet kommer att göra ett dugg för racingen – tvärtom nu går vi miste om strategidelen av F1. Men tankförbudet kom inte heller till för att förbättra racingen, det kom till för att spara pengar genom att teamen slipper frakta tunga tankriggar kors och tvärs över jordklotet. Det kanske man ska komma ihåg.

          Sen tror jag nog också att detta lopp var alldeles väldigt avvaktande just därför att teamen själva inte hade en aning om hur det hela skulle fungera. I takt med att de lär sig mer om däck och bränsle och blir mer varma i kläderna så kommer det nog också att satsas litet mer. Loppen i Bahrain brukar f.ö alltid vara tråkiga. Och om nån tror att alla lopp förr var sådär jätteskojiga och det bara visslade om omkörningar så tror den fel.

          MEN jag kan hålla med om att den här urlöjliga regeln om “starta på samma däck som i kvalificeringen” kan man väl ändå skrota – ju fortare desto bättre. Förstår inte alls vad den ska tjäna till.

      • Fredde

        Lisa!! har du vaknat nu efter två skitår från alonso? dom tre senaste åren har nog varit bland dom mest händelserika säsongerna på mkt länge, speciellt 2009.

        Ett lopp som idag där den mest uppseendeväckande händelsen var när Alonso körde om en vingklippt vettel, ooooooooohh den omkörningen kommer man komma ihåg, som loppets omkörning i århundrades tråkigast lopp. det säger ju allt.

        • Björn S

          Jag måste säga att jag håller med dig Lisa (även fastän jag är lite irriterad att USF1 inte kom till start, hade gärna sett dig infria dina löften).

          Årets regler känns som ett steg bakåt för F1 och gör ingenting för att marknadsföra serien som ledande inom racing. Om vi får se en lika avvaktande start på varje lopp resten av säsongen så kan detta bli en mardröm.

        • Lisa

          @ Fredde, jag menar inte att de senaste säsongerna varit tråkiga, jag menar att loppet i Bahrain alltid varit småtråkigt. Eller kan du påminna dig nån rafflade uppgörelse därifrån? Dessutom tror jag det märktes extra mycket därför att det var första loppet på säsongen och allas förväntningar var så höga. Normalt brukar Australien vara första, och de loppen brukar alltid vara litet roligare och på en roligare bana. Men Bernie har väl fått en drös extra oljepengar för att göra Bahrain till första. De vill väl inte vara sämre än Abu Dhabi som är sista. Önskar faktiskt de där oljegubbarna + Bernie dit pepparn växer, Australien ska vara första lopp och Brasilien sista. Punkt. Och sen att alla körde så avvaktande för att ingen egentligen hade en aning om hur nånting skulle fungera gjorde heller inte saken bättre. Plus den nya idiotslingan som gjort banan ännu tråkigare.

          Och jag tyckte jag faktiskt inte det var SÅ tråkigt. Hamilton som jobbade sig upp genom fältet. Skulle Alonso komma ifatt Vettel? Skulle Massa komma ifatt Alonso? Hur skulle däcken hålla? Hur skulle det gå för Mercedes & MS?

          @ Björn S – he he, där hade jag tur… 😉 (fast jag tyckte nog hela USF1-projektet var vansinne redan från början)

  5. Tobias

    Åh vicket sömnpiller. Första delen av racet var som att alla körde under gulflagg. Resten av racet…? Fråga inte mig, jag tog en tupplur. 😉 Fortsätter racen att se ut som detta kommer publiken att svika. Det är ju helt ointresant.

    Förbudet mot att tanka under racet är nog det mest idiotiska som någon kommit på.

  6. Swade

    Lisa mal på som vanligt när man inte har samma åsikt som henne.

    Sådan otur för mig då eftersom jag tycker racet idag bland det tråkigaste jag sett samt tycker att Alonso är den mest överskattade förarna av alla.

    Fast man skall kanske inte mata trollet? 😉

    Riktigt tråkigt, ingen racing över huvud taget.

    Vet inte vad Lisa syftar på egentligen men F1 har alltid varit racing vad allt det innebär, idag förtjänade F1 verkligen att bli kallas för världens snabbaste bilkö.

    Med gällande regler så känns det mer som ett snålrace än ett F1-lopp.

    Ånyo igen kan man konstatera att Alonso är en förare som enbart kan vinna om han har en riktigt bra bil eller har lite tur, men men sånt är livet…

    • Wag the dog

      Men kära nån. Snacka om troll. Hur många finns det egentligen som tror att allt i livet handlar om konspirationer? “Alonso kan inte vinna om han inte har den bästa bilen”, “Schumi var skit – det var bara Ferrari som köpte alla hans segrar” (menar ni dom som han tog med Benetton också?), “Button var inte värdig för Brawn fuskade” osv.
      Är det bara McLarenförare som är värdiga vinnare när dom vinner?

  7. xzqw

    Ferrari hade både riktigt bra kval o race fart i helgen inga överraskningar egentligen vad det gäller dom.

    RedBull det duger inte att bilen pajar vartannat race så dom har lite att jobba med men dom hade bra kval o race fart när bilen var kry.

    Mclaren hade bra race fart och hängde med fart mässigt Ferrari och RedBull, men kval farten saknades så dom har lite att jobba med.

    Dagens besvikelse var Mercedes dom hade ingen fart alls under helgen när det väl gällde, ingen kval eller race fart som dom har ganska mycket att jobba på till Australiens race.

  8. Jim Profit

    Håller med om att det var ett riktigt sömnpiller idag, förhoppningsvis blir det mer action i kommande lopp.

  9. jan

    schumi skrev väl på för 3 år?. Jag tror han bryter kontaktet efter detta året..för han lär inte vinna ett enda lopp..och är han inte med och tävlar om vinster så lär han tappa sugen..vad ska man tycka om ferrari?.visst de har en bra bil men inte den bästa det har redbull..fast både redbull o ferrari har problem med tillförlitligheten..håller med alla andra förutom lisa att det va ett 2 timmar långt sömnpiller.. Inför tankning snarast möjligt..alla va ju livrädda om däcken till den grad att racet blev långtråkigt..

  10. Geir

    Kjedelig løp må ha kamp i teten, enten får de inføre bensinpåfylling igjen eller tvungen 3 stopp eller lignende, dette var ikke racing,samme hvem som vant, jeg er Shumacer fan og Ferrari fan så jeg burde være fornøyd men dette var kjedelig

    • dessutom hade de ju väl tilltagna säkerhetsgränser inne i depån. de snackade om det på bbc, 55 meter eller något sånt. så vid flera tillfällen stod bilar inne och fick vänta på att någon skulle köra förbi, men fick inte skicka ut sin bil innan. så depåstoppen har ju blivit klart sämre bara än tidigare.

      jag trodde tankningsförbudet skulle ge bättre race, men det har ju inte hänt från start i alla fall. och på grund av däcken får ju förarna hålla igen nu, därför inga blixtvarv där de ger allt för att komma ikapp någon..

      men tänker att tankningsförbudet kan verka olika på olika banor, redan i australien kan det fungera bättre. eller?

  11. Erik R

    Jag tycker många här drar aldeles för stora slutsatser av ett enda lopp. Kommer ni ihåg de tråkiga loppen förra året? Nej, just ja – de har vi glömt . Det är en hel del tråkiga lopp varje säsong, oavsett vilka regler som gäller. Fotbollsfans brukar inte skrika att det är fel på reglerna varje gång det blir 0-0…

    Jag tror många av teamen tog det väldigt lugnt och inte pressade materialet till max idag. Det tar nog några lopp innan teamen har lärt sig att utnyttja de nya förutsättningarna fungerar i praktiken.

  12. Anonymous

    Jag är optimist och ser det här som ett testlopp där de lärde känna däcken och fulltankad bil.
    Även en Bridgestone-gubbe sa att de hade ingen aning om hur däcken skulle fungera.
    I de lopp-simuleringar som har gjorts vid testerna var bananorna mycket kalla jämfört med här.
    Så förhoppningsvis vågar förarna med lite tuffare tag i fortsättningen.
    Och så håller jag med Lisa, Alonso vann så det var ett bra lopp i det avseendet.

  13. en liten detalj som är värd att uppmärksammas är ju förresten den nya grafiken de kör med. glömde att skriva om det. men gillar den nya mörka tonen och att allt är satt i kursiv stil liksom. den får klart godkänt!

  14. Bonhoff

    Oturen slår till som vanligt för Vettel. Återigen problem med motorn. Han fick köra med 7 cylindrar. han var bäst både i loppet och under kvalificeringen. Nu fick Grin-Olle segern till skänks istället. Det är bara att vänta på intrigerna i Ferrari-stallet.

  15. Kenneth

    JÄSP jaha vann Alonso…somnade visst! näe fortsätter det så här så får man leta nått annat o kika på… det räcker med att man kikar på resultaten senare på kvällen…

    Alonso fick segern till skänks! den var Vettels…. tur ponken fått en riktigt bra bil nu så han slipper harva längst bak =)

  16. Ptja...

    Jag lar ju halla med Stefan, hur kanman domma ut Schumi efter forsta loppet !?

    Sjalv har jag aldrig gillat honom efter hans “start” i F1 nar han var en arrogant liten skit
    som dessutom korde jakligt fult stundtals… men man kan inte ta ifran karln att han kan kora bil.
    Att vara borta sa pass lange och anda lyckas komma 6:a tycker jag ar riktigt bra gjort.
    Forvisso distanserad med nastan 1 sekund per varv av vinnaren, men anda…
    Da ar ju Button en storre “besvikelse”.

    Kul for Alonso att ater fa sta som en vinnare efter nagra hundar, harligt for Masa att gora “come back” pa detta viset.

    Men visst var det ett somnpiller utan dess like…
    Sen forstar jag mig inte riktigt pa Lisas kommentar om att F1 ar F1 !?
    Racing ar racing – och dari ingar en kamp om positionerna.
    Visst – du har helt ratt i att ingen hindrades fran att gora sitt yttersta och att kora om framforvarande, men – OM – det nu visar sig att tankfobudsregeln (vilket kostnadsmassigt torde vara en piss i nilen…. dom lar ju anda fixa dit tonvis med utrustnig, sa vad f-n spelar fyra tankriggar mer eller mindre for roll !? ) gor att racen mer eller mindre avgors i kvalet
    sa var det en miss att infora den regeln.

    //M

  17. SuperNova

    Det var du det första loppet efter en väldigt stor regeländring… Att det skulle vara lugnt var ju ingen överraskning. Förbudet mot tankningen tycker har potential att göra racet intressantare i och med att det blir mer spänning i slutet. Samtidigt har man ju ändrat poängsystemet så när förarna väl blir vana vid bilen så tror jag att de kommer ligga på mera.

    Jättekul för Alonso och Ferrari, tråkigt för Vettel.

    Allmänt så tycker jag det är lite tråkigt med allt negativt snack här. Buh, bäh, osv osv. Verkar ju ganska jobbigt och onödigt att ta sig fram till sidan, skriva sitt namn och meddelande bara för att tala om hur tråkigt det är (syftar inte på någon speciellt utan talar allmänt).

  18. Björn

    Jag missade både kval och race pga flytt och eftersom FOM dammsuger youtube har jag svårt att hitta en bra highlight reel.

    Är det någon som har tips på bra stream?

    (Torrent etc är inte ett alternativ då jag sitter på mobil uppkoppling.)

  19. Antonio

    Vilket fantastiskt race! Som Alonso sa, Vettel skulle förr eller senare göra bort sig. Och då var det bara att köra om.

    Vad lustig han är Eje. Alonso ligger två sekunder bakom i 30 varv och det kallar han att Vettel dominerar!?

    Och plötsligt börjar Alonso gasa på lite vilket får Vettel att köra sönder sin bil. Det är som att stjäla godis från ett barn.

    Jag tyckte även jag att racet var lite småtråkigt, men tror att kommande race blir lite roligare. Har förståelse för att förararna var lite försiktiga.

    Det här är början på en ny storhetstid för Alonso. Lika bra att ni vänjer er, ni som inte gillar honom. Ha ha ha ha!!!!

    • Kenneth

      Vettel gjorde inget misstag!! bilen gick sönder…. svårt att köra av ett avgasrör som sitter dolt =)

      Alonso fick segern till skänks!

  20. Tomas

    förbannade skitbana, fullproppade bilar, ingen stämning,publik, race in the middle of nowhere, bara pengar som räknas, för mig kan dom lika gärna stryka bahrains GP!!!! nån som håller med??

  21. magnus

    Må så vara att Alonso fick segern till skänks men en del i sporten (inte bara F1 för den delen) är ju att grejerna ska hålla också. Vill inte heller döma ut Schumacher redan efter första racet på tre år. Får se hur han klarar sig en bit in på säsongen.
    Håller också med tidigare kommentarer om Ejes kommentar att Vettel dominerar när Alonso är två sekunder bakom. Den var ganska rolig.
    I vilket fall för mig som håller på Ferrari var det ett härligt resultat.

  22. FINNPWRUSA

    JAHA….. så här är vi nu…. viste dagen skulle komma….

    F1 är den ultimata bil racing serien! Allt skall vara lättast, snabbast och bäst! Stryk nummer ett och två. Tyvärr! Varför ha en minimum vikt? Varför V8? Varför ingen justerbar fjädring (hydralisk), bromsar (minskat), vingar (minskat), däck (samma för alla, smalare), traction control (borta), m.m.

    De skall spara pengar OCH göra sporten mera spännande.

    Spännande i helgen? Knappast!

    Vann bästa bilen? Jupp!

    Bästa föraren? Antagligen!?

    Bra race om två veckor? Kanppast!?

    Jag vill komentera på allt ovan men orkar inte…

    Alonso: vinner 2010
    Schumi: vinner tre race men slutar efter Nico i poäng
    Ferrari: vinner 2010
    Button: färdig, vinner ett race
    Hammie: vinner två race
    Vettel: trea efter Alonso och Masa

    Har nog en hel del fel där men runda nummer och säsongen blir lika tråkig som första racet…. =o(

    • Kenneth

      haha Alonso bästa föraren?? Vettel är nog den bästa just nu, får bara Red Bull ordning på bilen så är han oslagbar!

      Alonso och Massa är bra när dom har en bra bil…

Leave a Reply