Fernando i Ferrari vinner på Monza, sätt betyg på Italiens Grand Prix här!

Ferrari logo

Fernando Alonso har visat fin fart hela helgen och avslutade med en seger på Monza. Jenson Button fick till en kanonstart, men Alonso hade inga problem att ligga tätt bakom ända till Button gjorde sitt depåstopp. Ett snabbt varv och Ferrari-stopp senare var det Alonso i tät.

Massa på tredje säkrade en kalasdag för Ferrari på hemmabanan. I övrigt var det väl om man ska vara helt ärlig inte något särskilt underhållande Grand Prix.. Jag började i alla fall slösurfa nyheter halvvägs in..

Men man vaknade ju till mot slutet där Vettel och Webber gjorde upp om poängen i Red Bull. Otroligt nog körde Vettel hela loppet på sina mjuka däck, och säkrade sig en lucka på över 20 sekunder på Webber mot slutet. Depåstoppet blev spännande, men Vettel fick inga problem med att komma ut före Webber, Rosberg och de andra.

Helt ok dag också för Red Bull alltså.

Hamilton försvann redan på första varvet, vilket i och för sig gör VM-tabellen ännu mer spännande.

Resultat;

 

Pos  Driver        Team                       Time
 1.  Alonso        Ferrari                    1h16:24.572
 2.  Button        McLaren-Mercedes           +     2.938
 3.  Massa         Ferrari                    +     4.223
 4.  Vettel        Red Bull-Renault           +    28.193
 5.  Rosberg       Mercedes                   +    29.942
 6.  Webber        Red Bull-Renault           +    31.276
 7.  Hulkenberg    Williams-Cosworth          +    32.812
 8.  Kubica        Renault                    +    34.028
 9.  Schumacher    Mercedes                   +    44.948
10.  Barrichello   Williams-Cosworth          +  1:04.200
11.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari         +   1:05.00
12.  Liuzzi        Force India-Mercedes       +  1:06.100
13.  Petrov        Renault                    +  1:18.900
14.  De la Rosa    Sauber-Ferrari             +     1 lap
15.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari         +     1 lap
16.  Sutil         Force India-Mercedes       +     1 lap
17.  Glock         Virgin-Cosworth            +    2 laps
18.  Kovalainen    Lotus-Cosworth             +    2 laps
19.  Di Grassi     Virgin-Cosworth            +    2 laps
20.  Yamamoto      HRT-Cosworth               +    2 laps

 

Sätt betyg!

Mer i media (AB, AB,).

46 comments

Leave Comment
  1. flaska

    8/10
    bra fight från start till finish!
    var rädd att det skulle strula sig i pitstop, men dom gick bra.
    synd att Hamilton inte var kvar för fighten.
    Webber borde vara längra fram i fält
    och sist undrar jag vad Vettel’s motor hade för fel, eller vad problemet var.

    Grattis Ferrari

    • Daniel

      Antar att det va nån form av teamorder, sen knöt vettel näven och körde allt va tyget håller och det gick ju ganska bra!!

    • ja stämmer, vad handlade det där om?? märklig episod. men om det var stallorder så borde de ju “fått problem” med att skruva på ett däck eller något när vettel kom in..

      • Antonio

        Helt rätt. Bara för att Alonso vann. Men i ärlightens namn inte bara därför. Utan även för att Hamilton sket i brallan första varvet och gjorde bort sig gläder mig något oerhört.

        Ett par vänner till mig var på plats och såg loppet. Det utbröt ett otroligt jubel på den läktaren när Hamilton bröt. Tror inte han är så populär där heller.

        Walk of shame…

        • Lisa C

          Nåja Antonio, det finns vissa andra förare som också fått gå the walk of shame på Monza och blivit kallad både bastardo och värre saker.

          Så om publiken jublar när Hamilton bryter ska nog snarare ses som att “en kraschad konkurrent är en bra konkurrent” än att Hamilton ska ta det personligt.

          2006 hette konkurrenten nåt helt annat och fick precis samma behandling… 😉

        • Antonio

          Jo, jag känner till det där från 2006.

          Och skulle Hamilton styra en Ferrari om några år (hemska tanke) skulle han självklart åtnjuta kärlek från tifosin.

          Men nu var det så i år, och jag njöt något fruktansvärt av det. 🙂

  2. Daniel

    5/10… Rätt halvslaget race, bra gjort av alonso!!… Men den som imponera mest va allt vettel, köra ett helt race med mjuka däck, de är starkt gjort. Massa verkar ha fått fart åå grejorna igen, kul….

  3. Joakim

    Hej F1-blogen…. skulle ni kunna vara sjyssta att inte spoila racet med era titlar? Jag når bloggen via RSS läsare, de första som dyker upp är titeln här =( förstört många race för mig hittils, och även nu idag denna gången säkert för fler.

    Skulle ni kunna ändra titlarna på racehelgerna till exempelvis “Resultat från helgens race i Monza! – En tight kamp”… eller något…

    Uppskattas! MVH Joakim

  4. Erik R

    Vem som helst som inte är Viasat-kommentator inser lätt att det inte var någon teamorder i Red Bull. Hade det varit så hade ju knappast teamet valt den extrema strategin som såg till att Vettel kom före Webber. Det var också definitivt äkta desperation i rösten när Vettel rapporterade om att motorn höll på att dö. Nej det var nån form av tillfälligt fel som korrigerade sig själv, eller nåt som teamet eller Vettel kunde justera under loppet.

    • Wag the dog

      Eddie Jordan på BBC tyckte det var en solklar teamorder. Ja, inte vet jag men jag tycker det är dags att slopa regeln i alla fall.

      • Erik R

        Eddie Jordan vet inte allt. Som sagt – om det var stallorder, varför skulle Red Bull ha fixat så Vettel kunde köra förbi Webber igen om det var stallorder? Hade de låtit Vettel göra sitt stopp ungefär samtidigt med de andra hade han hamnat bakom Webber.

        Red Bull kunde i efterhand konstatera att en av bromsarna på Vettels bil hängde sig ett tag, vilket slöade ner bilen. Det släppte efter några varv och då var det full fart igen.

  5. HENKE R26

    Inte det mest spännande lopp som man sett tyvärr. Dock bjöds det på fight där framme men tror att Ferrari hade sin strategi klar när Alonso tappade till Jenson att bara bli bakom och bevaka och gå in efter honom. Det funkade fint ju. Sen det där med RedBull verkade mycket skumt. Tror att det va ett försök till stallorder, för Vettel ropade väl att motorn tappade kraft? Sen kom den igång igen….märkligt som sagt. Men det är bara vad jag tror. Det visade ju sig att dom mjuka däcken för Vettel höll mycket bra och det tror jag inte RedBull hade räknat med. I takt med att varven rullade undan var det ju bara att låta Vettel köra.

    • Erik R

      Red Bull kunde när som helst ha plockat in Vettel i depån de sista 25 varven och placerat honom efter Webber. Istället väntade de iskallt till sista varvet när han precis hade fått tillräcklig marginal för att passera. Red Bull gjorde verkligen allt för att maximera Vettels placering i loppet.

      Vettels problem har fått sin förklaring (broms som hängde sig); det är inga konstigheter där.

        • Erik R

          Förklara gärna varför Red Bull såg till att Vettel hamnade före Webber, när de enkelt kunde ha plockat in honom i depå tidigare och placerat honom efter Webber. Delade de ut teamorder (med fantastiskt skådespeleri från Vettel) för att sedan ångra sig?

  6. Antonio

    Hmm… Undrar var dom där tre nissarna som sågat Alonso senaste tiden här på bloggen tagit vägen? Dom skrev bl a att han var en sopa och fuskare samt att han inte skulle ha en chans att vinna på Monza.

    Alonso tog Pole, snabbaste varv och vann racet. Går inte att göra så mycket mer.

    Hoppas vi nu kan ha en mognare nivå på det här forumet inför säsongsavslutningen.

        • johanna

          I singapore (teamet som bestämde men knappast att han inte visste om det), i spygate (där han visste om att mclaren fått info från ferrari), på hockenheim (där han fick teamet att släppa förbi honom). Men det jag sötr med mest på är hur han höll på efter racet i Hockenheim när han frågade om Massa klarade andra platsen, han blev ju så orolig när han tappade fart, och hur han betedde sig på presskonferansen efteråt…

        • Antonio

          I Singapore var han inte med på de mötena då fusket planerades och hans uppgift är att köra så fort som möjligt. Det var Piquets desperata idé och det var Piquet som satte bilen i väggen. Inte Alonso.

          I spygate var det han som avslöjade fusket. Det var inte han som utförde det. Då antar jag att du har problem med alla inom McLaren och Ferrari då oxå med samma argumentation?

          I hockenheim sa han att det var löjligt, “This is ridicoulus” då Massa var beredd att offra bägge bilarna för en position. Jag är övertygad om att teamet hade en policy INNAN loppet om den uppkomna situationen skulle inträffa. Så jäkla onödigt bara att Massa behövdes påminnas om det. Vettel hade hog hunnit ikapp dem och kunnat röra till det om inte Massa “missat en växel”. Teamorder är inget unikt inom Ferrari.

          Kan du förklara mer exakt hur han fuskade på Hockenheim? För jag förstår fortfarande inte hur du menar. Jag förstår att du inte gillar Alonso. Men att du kallar honom för något han inte är tycker jag är jävligt illa.

          Tycker du Hamilton är en fuskare? Eller Schumacher? Eller Barrichello, Massa, Kimi? I stort sett alla inom toppen av F1 har varit inblandade i teamorder. Om du har problem med borde du inte titta eller döma ALLA förare lika.

        • johanna

          För det första har jag inte skrivit att han är en fuskare. Jag nämde bara vad alla som kallar honom en fuskare har för argument, ber om ursäkt för att jag glömde att nämna att det var det jag menade :).
          Det jag har emot honom är hur han betedde sig efteråt (alltså efter målgång när han pratde med Stella, visst är det han?), när han frågade om Massa klarade andraplatsen. Det var som han trodde att vi är så dumma att vi skulle gå på att det inte var någon teamorder.
          I Hockenheim kan, obs KAN, man säga att han fuskade, för han bad teamet att se till att Massa släppte förbi honom. Det är fortfarande teamets beslut att man ska bryta mot reglerna, men han bad upprepade gånger att bli förbisläppt. Om du kollar på race edit filmen från tysklad som finns på f1.com så kan du se att så var fallet.
          Han säger: “I am much quicker than Felipe” och han får till svar: “We got your message, we got your message” (vilket han brukar få när han sagt samma sak ett antal ggr). Ett tag efter det fick Massa ett antal medelanden tills han fick det fina, diskreta “Fernando is faster than you. Can you confirm you understood that message?”…
          Massa uppträdde inte heller så himla proffsigt, även om jag kan förstå honom till viss del eftersom det var precis ett år sen hans olycka.

          Jag är mycket medveten om att ett flertal andra förare har fuskat och deltagit i teamorder. Jag förstår precis varför man andvänder teamorder och jag har inga problem med det, förutom att jag tycker att man ska följa reglerna som finns. Man kan argumentera om reglen behöver finnas, men så länge den finns tycker jag man ska följa den.
          Ingen av de stora förarna i f1 är något helgon, alla har gjort något som klassas som ojust, omoraliskt, osportsligt eller rent av fusk. Därför dömer jag inte Alonso efter hans uppträdande på banan, för då har det mycket med adrenalin och den där sjukt stora tävlingsinstinkt som förarna har. Däremot tycker jag inte om hans uppträdande efteråt.
          Hoppas du förstår vad jag menar 🙂

  7. Thom

    Kommer sakna Europas alla forrmel1-lopp! Monza var som vanligt mycket underhållande att följa från fredag till söndag.

    För mästerskapens skull var den en grym placering för Alonso och Ferrari, men även Button som jag tyckte övertygade under hela helgens gång. Starkt!

    8/10 från mig.

  8. FINNPWRUSA

    7… lite av allt, men för lite racing (på banan)…. och varför väljer jag ALLTID fel kapten!? Pendlar mellan Alonso och Hamilton…. =o(

  9. Daniel

    Nån som vet vilken motor alonso kör på nu, 7/8…?..Hamilton?… Vettel o webber? Jag har för mig att alonso är inne på sin 7 motor, och de kommer inte gynna honom i slutändan

    • Lisa C

      Både Alonso & Massa satte in motor 8 på Monza. Men det behöver inte betyda så mycket, eftersom motor 7 bara gått ett lopp (Spa) och motor 8 likaså (Monza) Bägge dessa kan alltså användas vidare och det kan tänkas att man även har tidigare insatta motorer som fortfarande är användbara. Så ingen kris, även om det naturligtvis vore säkrare att fortfarande ha en helt fräsch att tillgå. Vilket Hamilton, Button & Vettel har, de är inne på sin sjunde, Webber har bara använt sex.

      • Daniel

        Tack Lisa!!…webber kan ha en fördel i slutändan när säcken ska knytas upp. Varför är Renault motorer svagare än Ferrari o Mercedes?…. Har hört att Renaults fördel ska vara att de dricker mindre än Ferrari Mercedes….kan de stämma?

        • Lisa C

          Vet inte riktigt, men även om Renaults motorer är litet svagare när det gäller topspeed så verkar de mer körbara i kurvor. Kort sagt – jag tror Lotus är intelligenta när de nu har bytt Cosworth mot Renault.

          Webber har en liten motorfördel eftersom han haft fler DNF än resten av gänget. DNF betyder naturligvis mindre slitage på motorn än om man kommit i mål.

        • Sebastian

          Webber har 1 DNF, Vettel och Hamilton 2 DNF. Men bara för att man använt åtta motorer så har man inte nödvändigtvis en nackdel. Så länge man inte behöver använda samma motor på två snabba banor. Dock körde webber med Spa-motorn i Monza. Det var imponerande att det brummade på så fint. RedBull fick hantera sina motorer sista halvan förra året och det gick ju bra.

        • Lisa C

          Sant, fast det beror förstås också på om man DNF på varv 8 (som Webber gjorde i Valencia) eller alldeles i slutet av loppen som Vettel gjort.

          Och är du verkligen säker på att det var just Spamotorn Webber använde på Monza? Ny motor hade han inte, till skillnad från de flesta andra, men exakt vilken av de gamla han använde har jag inte hört något om?

        • Lisa C

          Ja, vad tror du? 😀

          En klar tia. Alldeles frånsett att Alonso vann tror jag faktiskt det är första gången i år vi har haft en sån tät kamp om förstaplatsen mellan två förare från OLIKA team. Annars har det ju varit mest dubbelsegrar för hela slanten, alternativt stora gap till tvåan i mål. Och man ska inte heller glömma Buttons insats. Kan inte vara lätt att ha Alonso nafsande i hälarna varv efter varv på det viset, men inte minsta misstag gjorde han, körde helt prickfritt. Imponerande. Dessutom gillar jag Monza i största allmänhet.

          Enda invändningen jag har emot loppet är rent medicinskt. Jag fick ont i halsen av allt gastande när Alonso gjorde sitt depåstopp. 😛

    • FINNPWRUSA

      Ja, detta är nog en bra regel…. och det gick ju bra förra året även om vissa hade det tight…

      Renault har mindre häst krafter men mera vridmoment = lite mindre topp fart men bättre acceleration…. sen att de använder lite mindre bränsle är bonus!

      Hoppeligen har de alla motorer säsongen ut…!!??

  10. Anonymous

    Först SPA och nu detta…. Börjar bli dags för Webber att träna starter.
    Kvittar om du kvalar bra och sedan schabblar bort starten.

    • johanna

      Det är Red Bulls startsytem som är knackigt, kommer du inte ihåg när Vettel startade dåligt och alla klagade på honom och så visade det sig att det var startsystemet. Tycker dom borde se till att fixa det på Webbers bil med ;D

Leave a Reply