Ferrari åker på stryk i fransk domstol, Mosleys budgettak kommer

Det har just börjat dyka upp nyheter från Paris där Ferrari ju varit i fransk domstol i en sak mot FIA och det att de driver igenom ett budgettak.

Ferrari ville få stöd för att blockera förslaget, men nu verkar det alltså som att inget är i vägen för att det införs. Det betyder också att deadline för att anmäla stall till säsongen 2010 står kvar, det är väl 22-29 maj om jag minns rätt.

Det jag inte kan i historien är att Ferrari sedan tidigare ska ha haft ett slags veto mot tekniska ändringar, men att domstolen slår fast att det vetot inte längre gäller. Ska se om jag hittar lite mer om det där. En helt annan sak är ju hur FIA kört processen här, vilket jag tycker verkar mer eller mindre hårresande.. men i det sista har det ju snackats om att det börjar mjukna lite mellan fronterna, även om det verkar ytterst osäkert. Det är väl Bernie som varit ute och snackat som vanligt och sagt att han tror på en lösning. Det sista jag såg från Mosley var dock enkelt och tydligt att budgettaket skulle införas som planerat.

Så här skriver autosport;

The Maranello outfit was told by French legal authorities on Wednesday that it did not have a valid reason to block plans for a £40 million voluntary budget cap.

The move means that next week’s entry deadline for the 2010 championship will go ahead, leaving current teams a few days to resolve their opposition to the regulations.

Så… vad nu Ferrari?

12 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Ser inte bra ut… 🙁

    Men snälla, är jag dum i huvudet eller vad är det? Både Max och Bernie har sagt att two-tier systemet inte är på tapeten längre. Och budgetcappen är uppenbarligen fortfarande frivillig. Vad är det då som hindrar att Ferrari & co fortsätter som vanligt, ingen tvingar dem ju att gå under budgetcappen??? Var är det skon klämmer?

    • Lisa

      Får jag komma med en liten teori tror jag Ferraris protester har mycket mer med den absoluta makt över reglementet Max har skaffat sig, reglerna som kan ändras närsomhelst och hursomhelst (under pågående lopp, om så önskas) än med alla budgetcappar i världen.

      Och det är mycket allvarligare. IMO.

    • M

      Då kommer skillnaden mellan bilarna bli så pass stora, att dom som följer budgettaket kommer att få en enorm fördel som större utveckling på bilarna och ingen varvtals stopp på motorerna sen var det säkert något mer också.
      Det kan då skilja mellan 1-2 sek per varv gissar dom, så med andra ord så kommer dom att förlora ganska stort då och det är två olika formel 1 bilar på gridden.
      Max M verkar köra sitt eget race in i det sista och strunta i vad andra tycker, problemet var att Ferrari och mer stall tyckte att budget taket var en bra ide men inte att det var så pass mycket som dom skulle sänka sina kostnader på en så kort tid.
      Alla stora stall har så många medarbetare så måste dom följa budgettaket så måste dom sparka så pass mycket folk, annars kanske det är läge att börja titta på knatte ligan i go cart snart det är på den nivån det kommer att hamna i slutändan.

        • WAG THE DOG

          Jag fattar nada. Håller med dig Lisa. Vad gäller. Regelsystemet skall vara lika men budgettaket ligger kvar är ju vad Max säger. Då är det bara för Ferrari att kapa 75% av kostnaderna då?!
          Jag trodde att det började lossna lite…

        • Lisa

          Antingen ljuger Max och Bernie – Ferrari refererar ju fortfarande till two-tiersystemet i sina statements, eller också ligger det nån annan hund begraven nånstans.

          Annars får jag inte ihop det. :-/

        • M

          Mclaren och Ferrari ligger i samma dåliga sits och kanske nått mer stort stall, eftersom som har så pass många medarbetare som jobbar i teamet och deras kostnader räknas in i det beloppet och även tester osv.
          Sen så straffar det biltillverkarna mest om det nya budgettaket skulle gå in, dom små stallen som Force India, Williams och Brawn gynnar det mer eftersom dom har mindre personal och att dom är privat ägda stall som inte har lika stor kassa som dom stora stallen har osv.

          Men förarnas löner och motorhome räknas inte in i budgettaket sen så var det något mer också men minns inte riktigt vad, så det är därför som det blir så svårt för vissa stora team att bara acceptera det nya taket.
          Att Mclaren inte vågar säga emot har sina förklarningar dels domen som dom har mot sig och att dom inte vill äventyra något som kan göra att dom straffas, som man säger dom måste slicka FIA i röven ett tag till.

  2. REP

    Mosley och Äckelstone har styrt F1 sedan Petersons dagar.
    Det är dags att lägga ner F1 cirkusen och sedan återuppstå med annan styrelse som sköter nya F1 cirkusen under annat namn.
    Lägg ner dessa gubbarna som har tjänat enorma pengar, fortfarande vill de sluka ännu mera pengarna. Pensionera er och koppla av med lyx !
    Varför hålla på med tjafs när ni Mosley och Äckelstone är så gamla och gaggiga…..

    PS Alonso i nyss Aftonbladet är bekymrad idag och tänker köra LeMans 24 timmar nästa år… ! DS

    • Lisa

      Mja, Anna fantiserar väl litet som hon vill, som vanligt. Alonso har sagt att han kommer att närvara vid Le Mans i år, och kan tänka sig att köra nåt annat – inklusive Le Mans – nästa år. I varje fall vill han inte köra Musse Pigg-F1.

  3. TOBIAS

    Mosley kan hålla sig till sina skumma lekar med nazi utklädda tjejer och hålla sig ifrån F1.
    Allt kommer att sluta i KAOS, utbrytar serie är på ingående tror jag.

Leave a Reply