Ferrari F60 är här!


Ferrraris F2009, som föresten verkar heta F60 är här! Ferrari har byggt upp en egen hemsida för presentationen som du hittar på f60.ferrariworld.com. Lägg märke till de omtalade nya sponsorerna, som indiska Tata. Klockan nio släpptes bilder på Ferraris hemsida och senare i eftermiddag tar Massa den ut för en liten uppvisning. Mer info och bilder!

Första reaktion? Som sagt.. wow att slicks är tillbaka. Här är förra årets presentation av F2008. De bilderna är lite ljusare och lite snällare. Årets bil känns mer aggressiv och mörk, eller är det bara jag? Ser man bara lite snabbt på förra årets bilder så blir det ganska klart vilka skillnader som gäller. Bakvingen är en sak, men massor av små vingar och grejer är borta. Klart mer renare och snyggare bil. Trots bakvingen, som man redan börjat vänja sig vid, det här har ju kallats de fulaste bilarna någonsin i Formel 1 av Robert Kubica och många andra..

De har dessutom släppt en egen sida där man kan ta en virituell tur runt bilen på ferrari09-http.weebo.it/Ferrari_ready_eng/vt.html. Funkar så där när många är online, men klart värt att kolla upp lite senare!

Technical specs för den lite extra intresserade är enligt Ferraris hemsida;
CHASSIS
– Carbon-fibre and honeycomb composite structure
– Ferrari longitudinal gearbox Limited-slip differential
– Semiautomatic sequential electronically controlled gearbox – quick shift
– Numbers of gears 7 + Reverse
– Brembo ventilated carbon-fibre disc brakes
– Indepentent suspension, push-rod activated torsion springs front and rear
– Weight (with water, lubricant and driver) 605 kg
– BBS Wheels (front and rear) 13″ Kinetic energy recovery system by Ferrari in cooperation with Magneti Marelli

ENGINE
– Type 056
– Number of cylinders 8
– Cilinder block in cast aluminium V 90O
– Number of valves 32
– Pneumatic distribution
– Total displacement 2398 cm3
– Piston bore 98 mm
– Weight > 95 kg
– Magneti Marelli digital electronic injection
– Magneti Marelli static electronic ignition
– Fuel Shell V-Power ULG-66L/2
– Lubrificant Shell

Läste en intressant kort analys borta på utmärkta development blog på f1technical som tar upp nosens utformning och anpassning till de nya reglerna. Tidigare har nospartiet på Ferrarin varit ganska trubbig och rund, men nu är den mycket mer spetsigt utformad.

Och så här skriver planetf1 om varför Ferrari bytt namn från F2009 till F60;

The Italian outfit has for many years named their cars after the season in which they will be used, such as last year’s F2008. This year, though, the car has been dubbed the F60.

So why F60?
Well the car’s name is in referenece to the number of Championships in which Ferrari have participated. They are the only team to have competed in all 60 years of the F1 World Championship.
The Scuderia have won 15 World titles since joining the sport, three more than main rivals McLaren.

EDIT: Snokade just upp den här bilden som de fogat ihop borta på sidepodcast som visar skillnaden mellan årets och förra årets utmanare. Ganska stora skillnader dessutom.. vingarna har vi ju snackat om, de är givna. Men vilken skillnad det är på de små vingarna. Börjar tro lite på årets bilar..  och ska väl inte tjata, men är det bara jag som går igång på slicksen på 2009-varianten?

30 comments

Leave Comment
  1. sitter och uppdaterar men har problem med hastigheten verkar det som.. plus att det är många som är inne. en bild ännu bara. första reaktion? wow att slicks är tillbaka!

  2. Sebastian

    Ser grym ut! De har verkligen jobbat för att vingarna ska harmoniera med resten av kroppen. Snyggt jobb med de svarta delarna av bottenplattan bakom luftintagen.

    Intressant att de bytt bromsar till Brembo igen. Att byta tillbaka till Brembo är ju vara ett stort erkännande av hur stort problemet faktiskt var. Med rätt bromsar så tror jag Kimi hade varit med och slagits om mästerskapet.

  3. håller med! den svarta färgen i grunden där på botten ser kanon ut. det att så många vingar skulle tas bort var ju helt klart ett steg i rätt riktning. men det med bak och frontvinge var jag lite orolig för. nu ser man att det inte är ngåot att tänka på. redan van, tror årets bilar kan bli ganska grymma!

  4. Peter

    Hur länge har Ferrari kontrakt med Malboro, tycker det är dags att fimpa skiten, då det är otroligt fult med bara sträck och rökning är typ 90-tal…

    Annars fräck som tusan!

  5. Viktor

    NEJ!
    Detta var varken snyggt eller kändes hi-tech. Fram- och bakvingen var ju gräsligt fula och känns mer som någonting från en katalog av Biltema än på en F1-bil. Dessutom känns färgen inte Ferrari för 5 öre!

    Hoppas att övriga bilmärken överträffar detta.

    /Viktor

  6. cow

    nej inte så vacker.. bakvingen känns oproportionerlig mot resten som e lång smal.. vet att reglerna e så i år, så resten av bilarna blir väl lika fula.. får se. känns inte F1 längre iaf iom alla restriktioner.

  7. Lisa

    Ser väl helt OK ut, tycker jag. 🙂

    Bakvingen har jag inga problem med, men framvingen är för jävla ful och klumpig. Men det är ju inget speciellt för Ferrarin, det blir lika för alla. Ser litet naket ut undertill utan bargeboards, men det vänjer man sig väl vid. Men är de där småvingarna som backspeglarna är placerade på verkligen tillåtna? Färgen tror jag inte nån behöver oroa sig för, det är bara belysningen när fotona togs.

    Förarna har fått nya fulare overaller, synd, förra årets var riktigt prydliga. Och Massa har skaffat sig skägg. Ingen lyckad utveckling.

    Och varför kan inte de virrbollarna vara konsekventa när de döper bilar? F60? :-/

  8. Grymt att slicksen är tillbaka! Det skall vara slicks på en racer. Så är det bara. Jag tycker Ferrarin är riktigt snygg. Jag såg bilder i Autosport för ett tag sedan hur man trodde attt bilarna skulle se ut i år och det var ingen vacker syn. Ferrari visste bättre. Forza Ferrari!

  9. Anonymous

    Jag har för mig att detta är sista året Ferrari ska ha streck koderna för Cigarettmärket.

    Tror att det var 2010 ingen bil får ha anknytning eller liknelser med tobak.

  10. Erik R

    De där stolparna som håller backspeglarna ser lite märkliga ut. Verkar vara ett smart sätt att kringgå reglerna om extra småvingar. Sån kreativitet gillar jag!

  11. Sebastian S

    Nu när de flesta bilar är omkonstruerade så mycket som dom är, så kommer första sväng i Melbourne bli mycket intressant…

  12. Phixx

    Ser ju ruggigt bra ut, hade otroligt låga förväntningar med tanke på bakvingen men jag måste faktiskt säga att de lyckats bra. Bara att hoppas att Kimi kommer tillbaka nu!

  13. en fråga som hänger i luften angåenden den nya ferrarin är ju det med kers. det kan verka på en del rykten som att de kommer vänta några race innan de sätter in en färdig produkt. det kunde nog gjort det hela lite spännande, om det som sagt tidigare kommer stall bakifrån som får ordning på det och kan använda det från start. tänkte återkomma lite närmare säsongsstarten med en artikel om kers och lite genomgång. om jag hittar bra artiklar. och orkar. och inte glömmer. och har tid..

  14. Sebastian

    @Daniel: Ferrari ska ju köra elektrisk KERS och de har faktiskt högspänningstriangeln framför förarhytten till vänster. De verkar ju iaf sträva efter att få till det.

  15. kimi

    kimi kommer att vara bra iår p.g.a hans goda bilkänsla och så kommer slicks att göra att bilen understyr istället för att överstyra vilket kimi har haft problem med

  16. Lisa

    Hmmm… koldioxid och viktminskning (egen eller andras) är jag inte så hemma på, men nån sorts MMIforskning kan jag nog svänga ihop, det kan ju vara väldigt mycket…

    Bäst att söka genast! 😛

  17. Lisa

    Oj oj får man köra Ferrarin om man får stipendiet??? :-O

    @ Sebastian självklart behövs det litet forskning för att smidigt integrera Sutilknappens utomordentliga funktioner med Ferraris mer tjocktummade mekaniker, att jag inte tänkte på det själv! Jag skriver ihop papperen genast… 😉

Leave a Reply