Ferrari följer upp nederlag i domstol med att hacka på de andra stallen..

Ferrari är lite märkliga nu för tiden. Nu är det dags för en sån där lite tjurig artikel på deras hemsida igen. För några dagar sedan publicerade de en artikel som visade på hur starka man var och vad man har vunnit genom historien.

Idag, efter nederlag i domstol i Paris, är man ute med en artikel där man helt enkelt hackar på de andra nya stallen som anmält intresse för Formel 1. Rubriken Formula 1 or Formula GP3? är ju knappast en ödmjuk invitation till de andra intressenterna och väl på gränsen till snobbig..

Här är artikeln;

Maranello, 20th May – They couldn’t almost believe their eyes, the men at women working at Ferrari, when they read the papers this morning and found the names of the teams, declaring that they have the intention to race in Formula 1 in the next year. Looking at the list, which leaked yesterday from Paris, you can’t find a very famous name, one of those one has to spend 400 Euros per person for a place on the grandstand at a GP (plus the expenses for the journey and the stay..). Wirth Research, Lola, USF1, Epsilon Euskadi, RML, Formtech, Campos, iSport: these are the names of the teams, which should compete in the two-tier Formula 1 wanted by Mosley. Can a World Championship with teams like them – with due respect – can have the same value as today’s Formula 1, where Ferrari, the big car manufacturers and teams, who created the history of this sport, compete? Wouldn’t it be more appropriate to call it Formula GP3?

Det man kan fråga sig är om vi faktiskt är vittne till ett anrikt stall inom Formel 1 som bränner av sitt sista krut innan man lämnar sporten.

Mer i media (AB, AB, DN, SVT).

17 comments

Leave Comment
    • Lisa

      Spelar väl ingen roll, egentligen – Renault kommer heller inte att stå på gridden (Alonso har kontrakt där även nästa år) och dessutom han har redan sagt att han inte vill tävla i GP3, så…

  1. TOBIAS

    Mosleys intention är ju endast att få ut biltillverkarna och inget annat. Men han glömmer ju lite att det var dem som startade sporten och han ska väl vara glad att dem finns. Mosleys påhitt har gått överstyr för länge sedan.

    • M

      Mclaren och Ferrari ligger i samma dåliga sits och kanske nått mer stort stall, eftersom man har så pass många medarbetare som jobbar i teamet och deras kostnader räknas in i det beloppet och även tester osv.
      Sen så straffar det biltillverkarna mest om det nya budgettaket skulle gå in, dom små stallen som Force India, Williams och Brawn gynnar det mer eftersom dom har mindre personal och att dom är privat ägda stall som inte har lika stor kassa som dom stora stallen har och även vad det gäller det tekniska sidan osv.

      Men förarnas löner och motorhome räknas inte in i budgettaket sen så var det något mer också men minns inte riktigt vad, så det är därför som det blir så svårt för vissa stora team att bara acceptera det nya taket så snabbt.
      Att Mclaren inte vågar säga emot har sina förklarningar dels domen som dom har mot sig och att dom inte vill äventyra något som kan göra att dom straffas, som man säger dom måste slicka FIA i röven ett tag till.

  2. fredrik f

    det här kommer sluta illa, inte bara för ferrari, F1 är på väg mot slutet, om alla parter börjar lyssna så kanske vi har F1 om 5 år, även om bilfabrikanterna försvinner så kommer FIA fortsätta, frågan är om publiken vill se en budjet serie i längden, R.I.P F1

  3. om det är så, förstår jag vad de är ute efter.

    De bottnar i pengar, som alltid.

    Men jag förstår varför de inte går med på detta.

  4. Stefan Alsenmyr

    Kanske lite barnsligt av dem men de har ju faktiskt rätt. Med sådana team blir det ett GP3. Inte ett F1. Framför allt om det blir ett faktum med “två klasser”.

  5. Fly

    Ojojoj! Hoppas på något sätt att Ferrari vinner! Sedan får vi hoppas att många i FIA ledningen får avgå. Bernie kommer vara vansinig på Maxxx för hur många TV tittare dem florar. Kommer vara en mager plånbok för Bernie. Hoppas han gör så maxxx får gå av. Kanse han Bode bli högsta i allt och reglerna blir ” kända bilmärken eller kända företag bara”.

  6. Magenus

    Fy fan vad trött jag blir. Jag har helt tappat sugen på F1 just nu. Monaco på gång och det enda man pratar om är det här bråket. Hoppas att stallen och FIA inser hur pass mycket detta skadar sporten.

  7. Peter

    Om jag inte minns helt fel så var det en del F1 bilar som inte klarade att kvala in på 80-90 talet. Det är något vi kommer se mer av om detta förslag går igenom tror jag.

  8. Wilhelm

    Vet någon vad ett F1 stalls budget ligger på idag? Och vet någon vad de stora stallens (som Ferrari och McLaren) budget låg på förra året?

  9. Wilhelm

    Är det någon som vet vad ett F1 stalls budget ligger på idag och vad de storra stallens (som McLaren och Ferrari) budget låg på förra året?

  10. Gunnar

    Budgettaket kommer som det ser ut nu alltså att ligga på 40m £ (eller 44,5m $). Enligt http://www.f1fanatic.co.uk/2008/09/22/toyota-has-biggest-f1-budget-4456m/ låg de olika stallens budget 2008 på:

    2008 F1 team resources
    Including sponsorship, supplier deals, prize money, team owner contributions, tyre provision and supply of customer engines where appropriate.

    Toyota: $445.6m
    McLaren: $433.3m
    Ferrari: $414.9m
    Honda: $398.1m
    Renault: $393.8m
    BMW Sauber: $366.8m
    Red Bull Racing: $164.7m
    Williams: $160.6m
    Toro Rosso: $128.2m
    Force India: $121.85m
    Super Aguri: $45.6m

    Total: $3,073.45m

  11. Sebastian

    Team som Ferrari ligger på 300-400MEUR, Team som Torro Rosso på runt 250MEUR. Med budget cap så skulle det i praktiken sänkas till runt 100MEUR första året för de stora teamen (=sparka hälften av alla anställda i Maranello), men mer och mer kommer att ingå i budget cap.

    “FIA have decided to exclude engine costs for 2010 (only)”

    FOTA har haft som mål att kunna erbjuda motoravtal för en säsong på 5MEUR, men idag ligger kostnaden på kanske så mycket som 50MEUR. FIAs standard Cosworthmotoravtal kostar runt 6MEUR per säsong.

    “As set out in the Regulations, the cap for future years will be decided by the FIA.”

    Detta är en av de saker som FOTA inte gillar. Tänk om de nya teamen inte får in pengar… då sänker FIA budgettaket igen…

Leave a Reply