Ferrari hotar att sluta i Formel 1 (kan kanske göra cyklar i stället?)

Toyota har tidigare hotat med att dra sig ur Formel 1 om man skulle införa standardmotorer. Har inte skrivit något om det tidigare, men finns ju förslag ute från FIA om att man skulle införa standardmotorer för att kapa kostnader. Låter ju knäppt.. Formel 1 utan egna motorleverantörer? Men, som sagt, inget verkar klart ännu så. Nu har Ferrari varit ute med samma typ av hot. Förstår dem gott.. F1 är ju världens mest avancerade utvecklingsverkstad för motorer.. att göra sig av med det?

Men, Ferrari verkar i alla fall ha en plan B! Kolla in de nya cyklarna som Colnago tillverkat i samarbete med just Ferrari. Ferrari har ju en tendens att göra rena Disney av sitt varumärke och låna ut det hej vilt, som nu till cyklar. Företagen utvecklar visst kolfiber ihop på något sätt. Dyrt blir det.. Nära 18 000 dollarz och just den här tillverkas i 99 exemplar. Men en cykel blir ju inte direkt häftig bara för att man har en bild på en F1-bil på ramen? Det känns ju lite som när man var 12 igen.. Kimi och Felipe poserar, stor bild nedanför. Kimi iskall och cool som vanligt. Felipe med sitt hundvalps-stackars-mig-utseende, som vanligt.

Missa inte länken ovanför till cykeltillverkarens hemsida dock. Riktigt snygg!

Och så en länk till, här finns på FIAs hemsida deras utlysning efter intressenter för att tillverka de där enhetsmotorerna.

25 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Ah, Maxxx senaste påfund. Får han sin vilja igenom kan vi lika gärna skrota F1 och kalla det för GP1 i stället.

    Jag förstår Ferrari fullständigt, de har ALLTID byggt sina egna motorer, det är F1 tradition om något. Kan någon tänka sig en Ferrari med en folkamotor??? Kan mycket väl bli så eftersom alla nuvarande team/motortillverkare kommit överens om att protestera genom inte lämna in några ansökningar till FIA.

    Dethär förslaget vill ingen ha, inte teamen, inte fansen. Varför kan man inte ta FOTAs sparförslag i stället? Att motortillverkarna förbinder sig att leverera motorer för en rimlig summa till mindre och fattigare team? Skulle hota Maxxx med en fet spark i häcken om jag inte visste på förhand att han bara skulle gilla det. :-/

    Ja cyklar är väl lika gott som något, får Maxxx sin vilja igenom så är vi väl snart där. Billigt och bra. Och miljövänligt! Lessen och lätt förvirrad Massahundvalp kan jag väl hålla med om förresten, men i mina ögon ser Kimi inte speciellt iskall ut utan mer som om han hade en mycket svårartad förstoppning…:-)

  2. Sebastian

    f1technical gjorde en intressant analys:
    http://www.f1technical.net/news/10912?sid=351dbd46f04ad50474f9e94a41177f02

    bl.a. konstaterar de att “the FIA can take any decision from the tender that it deems to be in the interest of the sport”, inklusive att inte gå vidare med upphandlingen. Sen är det tillåtet att bygga sin egen motor som motsvarar standardmotorn. Men, mycket tyder på att FIA gör upphandlingen för att ha något att förhandla med.

    Glöm inte att förbränningsmotorer kopplad till en växellåda kommer att kännas lite “old-tech” om fem år. Ser inte framför mig att Ferrari kommer att bygga sina egna elmotorer, vilket lär vara det framtida sättet att generera rörelse även i en F1-bil.

    Mycket av problemen tror jag beror på att vi är inne i ett teknikskifte och ingen vet riktigt åt vilket håll det kommer att gå. Man gör stora investeringar och sedan ändras förutsättningarna. Det är klart folk blir förbannade, men frågan är om det gör något. Ibland kan förändring vara värt lite gnissel.

  3. det är nog ganska stor del intern fighting och positionering det där. och just motorer blåser kanske över. men det lär ju inte locka audi in i f1 när man håller på så här.. eller andra som spyker och de att göra försök..

  4. Olag

    He he Massa ser ut som om han provat en cykel som dom inte monterat sadeln på utan bara stången var där 🙂

    Sporten blir bara billigare för småstallen som kan ev köpa kundmotorer. Dom stora stallen kommer att satsa sina pengar på andra saker för att få bilen snabbare. Så får dom förbjuda mer saker senare.

  5. MR. Medeltid

    Om enhetsmotorer och enhetschassin kan få bort alla fabrikstall och biltillverkare inkl. Fiat som endast finns i F1 för att marknadsföra sitt varumärke välkomnar jag varmt dessa förändringar.

    Det fungerar inte som det är idag. Biltillverkarna har trissat upp kostnaderna och när de tröttnar är det ingen som har råd att träda in istället för dem, att se en grid med 10 McLarenbilar och lika många Ferraribilar är inget jag önskar. Man måste mjuka upp och göra saker och ting lite mer flexibla.

    Naturligtvis ska inte en enhetsmotor eller ett enhetschassi vara för evigt, utan bara så länge MaXXX och Bernie tycker att det behövs(tills alla äckliga biltillverkare har stuckit).

  6. men marknadsföring via f1 är ju kanon! jag vill ha in fler biltillverkare och fler märken. williams eller sauber? ok, kanske fint med privata stall. det verkar ju alla mena, i alla fall är det populärt att stödja bland kommentatorerna. jag i stället ser gärna ett rent bmw. och in med fler märken. och in med audi..

  7. MR. Medeltid

    Marknadsföring av sprit och cigaretter via F1 är kanon, inte bilmärken. Den tidigare marknadsföringen kan med fördel utföras tillsammans med ett gång privata racingstall med racingen som absolut kärnverksamhet, som på den gamla goda tiden. Visst kan väl Toyota och någon mer få harva på gridden, men som det är idag med bara fabrikstall är ju bara för sorgligt.

  8. David

    Enhetsmotor kommer att ta dö på sporten. F1 har alltid handlat om pengar och det har alltid varit platsen där nya idéer har fötts (och dött). Det är precis så F1 ska se ut. Men visst, det är ibland lite väl mycket pengar i sporten. Men då borde väl man införa ett tak, precis så som spelarlönerna i NHL. Man får inte spenadera mer än en viss summa pengar, oavsett hur många sponsorer du har.

    Men fler fabriksteam skulle också kunna göra F1 lite roligare. Vore kul o se Ford göra comeback till exempel, eller varför inte Nissan eller Audi? Visst de pysslar med annan form av raceing, men ett tak skulle ju göra det möjligt för de att tänka om. Eller?

  9. MR. Medeltid

    Ford lär ju säkert återträda in i F1 med tanke på hur bra deras ekonomi är för tillfället. Om de vill komma är de varmt välkomna för min del, SOM MOTORTILLVERKARE, men inte som team!

  10. Tott

    Det är inget nytt att Ferrari och Colnago gör cyklar tillsammans! Det har dom gjort i många år.
    jag såg Colnago cyklar i Maranello 1991.
    Sedan så är förslaget med enhetsmotorer i Formel 1 rent befängt tycker jag. Vad som har varit drivkraften i F1 ända från början har ju varit just kampen mellan tillverkarna att utveckla och förfina den teknik som dom förfogar över. Och ända från början så har det varit en kamp mellan biltillverkare eller team som har köpt motorer från biltillverkare eller motorbyggare. Med detta förslaget så blir sporten allt för urvattnad för att vara riktigt intressant för tillverkare att vara med i. Det måste finnas andra vägar att gå. Lönetak kan vara en väg att gå.

  11. Erik R

    Visst är det en svår situation. Enhetsmotorer skulle snart leda till enhetschassi och enhetsaerodynamik, dvs enhetsbilar. Då har i praktiken F1 gått i graven och kvar finns i praktiken bara en Asiatisk/Arabisk version av Indycar som förmodligen ändå kommer att kallas “Formel 1”. Har man väl hamnat i enhetsfällan finns ingen väg därifrån, enda chansen i så fall är att biltillverkarna startar en egen konkurrerande serie.

    Å andra sidan är det ohållbart att det i princip är omöjligt att starta ett nytt stall i Formel 1. Det är inte ekonomiskt möjligt just nu ens för de största bilkoncernerna. Enda möjligheten idag är att köpa ett redan existerande stall. Förr eller senare försvinner ett stall utan att det finns någon köpare. I dagsläget finns ingen möjlighet att ersätta det, så det blir en ond cirkel (som började redan för ett par år sedan).

    Budgetbegränsningar är knappast genomförbara i praktiken. Hur ska man kunna kontrollera vad av en biltillverkares utveckling som är ren F1-utveckling, och vad som är allmän bilutveckling? Tanken är ju att det i någon mån ska hänga ihop.

  12. Lisa

    Uj uj mr Medeltid du vill ha bort:

    Ferrari
    Renault
    halva McLaren
    BMW
    Toyota
    Honda

    Fråga är vad/vilka du vill ha in i stället? OK för att du inte vill ha 10 Ferrari och 10 McLaren på gridden, men med bara privata team lär det bli 20 (sätt in FIAs utvalda motortillverkare här) i stället.

    Inget privatteam, inte ens Absolut Renat Mr Medeltid Racing Group (eller vill du hellre ha Philip Morris MM F1 Racing? :-)) bygger sina egna motorer och de kommer aldrig någonsin att göra det heller. Nä, jag håller med Daniel, in med fler biltillverkare i stället. Det är väl bara bra om de kan marknadsföra sina bilmärken på detta sätt, hellre det än en uppsjö sprit & tobakssponsorer eller ryska maffian (som ägde Midland) som tuffar runt i enhetschassin med enhetsmotorer.

    Förresten kan man ju undra varför Force India heter som det gör…? Har mr Mallya ett altruistiskt racinghjärta eller vill han månne marknadsföra ett visst land som börjar på I via F1? För att inte tala om teamen med dendär bubbliga drycken som sägs ge vingar…?
    Det enda ÄKTA privatteamet på gridden i dag är Williams. Alla andra vill marknadsföra något, och varför är det då fult att marknadsföra bilar eller motorer som iaf har med kärnverksamheten att göra, så att säga?

    Däremot måste kostnaderna ner, inte tu tal om saken. Privata team måste ha möjlighet att överleva i F1. Men att à la Maxxx slänga ut barnet med badvattnet tror jag inte är någon god idé.

  13. Erik R

    En parallell till den där idén med standardmotorer fast olika tillverkare är NASCAR. Där finns 4 tillverkare (Ford, Dodge, Toyota, Chevrolet). MEN bilarnas prestanda justeras både inför och under säsongen så att de i princip ska vara likvärdiga. Visar sig en biltyp för snabb sätter man på försämrad aerodynamik, mindre insug till motorn och liknande.

    Liknande finns även i WTCC, där man då och då anpassar reglerna för att ett bilmärke inte ska bli för snabbt. Dessutom får förare som presterar bra straffvikt till nästa race.

    Jag tycker sådana här regler är helt emot grunderna i racing, ja grunderna i all sport. Ska Isinbajeva ha 10-kilos vikter runt benen bara för att det ska bli lite mer jämnt i stavhoppstävlingarna?

  14. Sebastian

    @Erik R: Tankarna kring enhetsmotorer handlar bara om kostnadsbesparingar. Redan idag kvalificerar ju halva fältet inom 1%. Behövs inga bestraffningsregler för att få det jämnt.

    De närmaste tre åren så är energiåtervinning området där man kommer att kunna vinna prestanda. Från bromskraft till avgasvärme. KERS kan man ju direkt se framför sig i vanliga bilar, skulle vara grymt inne i stan. Fatta 60hk extra vid rödljusen, då skulle clion likna något 🙂

  15. Erik R

    Bara för att förtydliga – jag ser NASCAR, CART/Indycar och WTCC som skräckexempel på hur illa det kan gå. Jag hoppas verkligen inte att F1 ska gå åt det hållet, men tyvärr är det inte otänkbart.

    Idag är det precis så jämnt som det ska vara (i mitt tycke). Dvs några dominerande team, andra som kan sticka upp när förutsättningarna är rätt och några som ligger lite längre bak. Men, det kan snabbt ändra sig om ett eller fler team går i graven. Risken är att vi plötsligt står där med 4st McLaren och 16 Force India i startfältet, och sen går det snabbt utför.

    KERS ser jag mest som en ploj för att låtsas att F1 är miljövänligt. Ungefär lika trovärdigt som när Shell gör reklam för sina eko-forskare. Det har ju redan satts en godtycklig gräns för hur mycket effekt man får ta ut, så den enda egentliga utvecklingen kommer att bestå i att göra systemet lättare och smidigare. Dessutom är det ju redan tal om att standardisera KERS.

    Ferrari och Toyota hotar alltså att hoppa av om det blir standardmotor. Inte konstigt – tänk om Toyota skulle tvingas köra med en Honda-motor. Återstår att se om de tycker bättre om förslaget som innebär standardmotor med respektive tillverkares logo stämplat på sig. Tror inte de gillar den idén heller.

    Då tror jag mer på idén bättre att alla motortillverkare tvingas sälja till de oberoende stallen till ett fastställt maxpris.

  16. Mr. Medeltid

    Lisa: Ja, jag vill ha bort alla biltillverkare och ersätta dessa med några stall som brinner för racingen och som inte bara finns med för att marknadsföra sig själva. Utan biltillverkare i röven får de nya stallen hitta andra vägar att få pengar, och då är sprit, skräpmat och röka något som alltid fungerar, oavsett konjunkturläget(det var därför jag tog det som exempel).

    Vi får då stall som brinner för racing och sponsorer som får sina varumärken exponerade världen över och inte som idag med stall som skiter i vilket bara de kan slippa undan beskattning av sin reella verksamhet genom att bränna pengarna i F1 istället.

    Dessutom öppnas möjligheten för fler att starta ett F1-stall om kostnaderna skärs ned. När väl bilmaffian har tröttnat är det för sent att agera och då står man där. Har ni glömt hur det var förr, då fanns det inte en endaste jävla biltillverkare som stall i F1, men racingen var bättre än någonsin. Varför?

    Sedan förstår jag inte varför det är ett sådant jävla ylande om en enhetsmotor som man ska ha i TVÅ år, herrejävlar, kom över det. Ni kommer inte märka någon skillnad oavsett. 2013 ska en ny motortyp införas och alla börjar om på en helt ny kula.

    Vilka stall jag vill ha istället för biltillverkarna? Tja, till exempel Tyrrell, Benetton, Ferrari utan (FIA)t, Sauber, McLaren där Mercedes har dragit åt helvete, Stewart, Minardi, Jordan, Lotus, Ligier och då finns det ändå plats för ett team till på gridden, om man räknar in Williams, innan den är full.

    Jag måste börja titta på gamla lopp… Biltillverkarna har sabbat F1, fy fan.

  17. Olag

    Mr. Medeltid @
    Vilka av bilstallen brinner inte för F1????
    Är inte Ferrari en biltillverkare???
    Vilken skillnad är det på Williams och Honda när det gäller satsning?
    GP2 är serien där stallen inte ägs av Biltillverkare. Varför ska F1 bli som det?

  18. Erik R

    Biltillverkare har funnits i F1 ända sedan starten. 1950 fanns bl.a Alfa Romeo, Ferrari, Maserati, Talbot-Lago och Cooper. På 60, 70, 80-talen har det funnits bl.a Honda, Matra, Porche, Renault, etc. Lotus var under lång tid ungefär lika nära ett fabriksstall för Ford som McLaren är för Mercedes idag.

    Visst, det fanns en tid på 70-talet när vem som helst kunde köpa en Ford-Cosworth DFV, några stålrör och svetsa ihop en hyfsad F1-bil. Visst kan man drömma om 1989 med 39 bilar som försökte kvala in till ett lopp. Men det var läääääänge sen…

  19. Lisa

    Lotus var också biltillverkare (även om de köpte sina motorer)

    Och eftersom det var bättre förr – om vi går ända tillbaka till medeltiden, Mr Medeltid – Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Mercedes Benz, Lancia…Biltillverkare hela bunten. På nåt sätt faller det sig litet naturligt att biltillverkare sysslar med bilsport.

    Kan inte heller se att någon kommer att tröttna i första taget, hittills har inget fabriksteam lagt av och skulle nåt göra det – så finns det ju fix och färdig teknologi och ett gäng arbetslösa ingenjörer – som klippt och skuret för en stenrik oljeshejk att köpa upp och starta ett privatteam därför han sett loppen i Bahrain och tycker F1 verkar ballt. Det blir resultatet, för (jag är lessen, Mr Medeltid) de små engelsmännen i rutiga kepsar och med stenansikte – deras tid är förbi. Utvecklingen går framåt i alla sporter och särskilt i en teknologisport som F1. Du kan lika gärna gråta över att ishockey inte längre spelas utomhus eller att man inte längre hoppar stavhopp med bambustav.

    Stewart, Jordan och Minardi är privatteam som fortfarande är med i leken förresten – även om under andra namn… 😉

  20. Lisa

    He he ja just det Erik R – om jag hade kollat bloggen litet bättre hade jag sluppit skriva nåt, mitt jobb var helt onödigt! 🙂

  21. Sebastian

    @Erik R: Håller med om att man borde satsa mer på en tvingande internmarknad inom F1. Gör ett team något bra så kan de andra sourca från det teamet till rimliga kostnader. Inom en sport som F1 där man har så bra koll på varandra så skulle det tillföra ytterligare en spännande dimension. Lite som spelarbyten inom NHL.

  22. M

    F1 utan ferrari då skulle hur mycket folk som helst sluta att titta på sporten.
    vad händer då? jo några stycken går miste om några antal x miljoner.
    Det är bara pengarna som styr och alla dessa bråk är bara för att få reklam.

Leave a Reply