Ferrari klantar till depåstopp igen, Massa får grönt och kör iväg med bensinslangen i bilen

Det har hänt igen! Ferraris lamp-system som ersätter en klassisk lollipoppman i depån visar Massa grönt ljus (har video på det nu), men mekanikerna står fortfarande och fyller bensin. Efter att Felipe nästan kört på Sutil får de till slut ut slangen. Video här;


Sbaromas
Caricato da sportshocks2

28 comments

Leave Comment
  1. som sagt, svårt att se på den filmen. men massa får helt tydligt grönt ljus, så går han iväg med slangen i bilen, dessutom håller han på att köra över sutil när han kör ut. så det gröna ljuset var bara helt fel.

  2. Wag the dog

    “Ferrari har blivit ett skämt i depån…. Dom måste ha mycket grus i maskineriet nu”

    Inte bara i depån! Nu är det kört för favvoteamet. Det verkar som om hysterin är total.
    Nån behöver sätta ner foten och kyla av det hela. Inget blir bättre av den hets som verkar härja!

    Grattis till Alonso dock!

  3. Lisa

    Nejdå jag är här och nu har jag hämtat mig tillräckligt för att skriva något. Hade ingen cava hemma, det hade kanske varit mer passande, men nu fick det bli whisky i stället. ;-)

    Väldigt trevligt lopp, tycker jag! Renault körde en liten banzaistrategi för Alonso och det gick ju bra, man kunde nästan tro att Nelsons krasch ingick i den. I varje fall gjorde Nelson för en gångs skull en fin insats för teamet. Men Alonso körde ju som en grävling också -
    jag menar han släpper inte greppet förrän han hör benen knaka, precis som en grävling. :-P

    Fast jag tycker nog litet synd om Massa, det var faktiskt inte hans fel att det blev som det blev. Ferrari måste skärpa till sig, på dethär sättet vinner man inga mästerskap.

    Och nu tänker jag gå omkring och småmysa resten av kvällen….

  4. Ferarris upplägg med lamporna är så jävla oproffsigt. Det vore en baggis att lägga in ett gränsläge som gör att lampan inte kan slå om till grönt förän riggen är ute. OTROLIGT!!

  5. Olyckor har ju hänt med lollipops också så systemet med lampor är nog inte så dåligt. Att förarna kollar en extra gång i backspegeln hade ju inte skadat. Redbull var ju på väg att få en liknande situation så det handlar ju mer om att lära sig att synca teamet bättre.

  6. Sebastian

    Tycker tankriggen ofta verkar vara ett stressmoment. Hade ju varit smartare om den lossnade om bilen kör iväg, det är ju ingen vägmack där man ska kila in och betala innan man åker, här snackar vi tiondelar… Well, roligt att se ferrarimekanikerna springa gatlopp, undrar om det blir obligatorisk inervallträning inför loppen framöver…

  7. Stefan Alsenmyr

    Ja, Ferrari har verkligen tappat den sista tiden vad det gäller proffsighet i depåarbetet. Som någon säger är det ju knappast någon svårighet att stoppa in ett gränsläge som hindrar bilden från att köra iväg innan riggen är ute. Dock tror jag ett en automatisk anordning som ploppar ut riggen är lite överkurs. Eftersom det tankas med övertryck för att få i så mycket bränsle på så kort tid är det viktigt att det är tätt och att anslutningen blir ordentligt ditsatt.

    Som tur var var och skam åt mina farhågor blev det här ett bra lopp, även utan piquets vägg känning. Recept – Det gick att köra om! Bästa gatloppet? Ja i år i alla fall. Banan är skapligt bred vilket erbjuder omkörningsmöjligheter. Till och med tv-produktionen var bra, vilket jag befarade motsatsen efter kvalet. Gott om kameror och bra klipp.

    Grattis till Alonso som genom smart arbete förutsåg sannolikheten och jobba sig till en välförtjänt vinst.
    Minst misstag vinner!

  8. Erik R

    Det var intressant att se den skillnaden mellan Ferrar-incidenten och Red Bull-incidenten. Båda team gjorde ju i grunden samma misstag, men resultatet blev väldigt olika.

    För Red Bull kunde lollipop-mannen snabbt trycka ned spaden i ansiktet på föraren. För Ferrari var trafikljusen redan utom synhåll för Massa när de slog om till rött igen. Dessutom var ju Massa tvungen att titta på ljusen ovanför huvudet, och hade därmed sämre koll på vad som faktiskt hände runt bilen.

    Vad trodde egentligen Ferrari att de kunde tjäna på trafikljusen? Jag vet inte var personen som sköter dem står, men det är ju uppenbart att en person med spade som står direkt framför bilen har bättre överblick och kommunikation med föraren än ett par lampor högt uppe.

  9. Erik R

    Några observationer angående tankriggen.

    Teamen får inte förändra eller påverka tankriggarna, så några sensorer som kopplas till “trafikljusen” går inte att fixa.

    Ferrari-förarna kan inte ha koll på vad som händer i backspegeln under depåstoppet, eftersom de måste titta på ljusen högt över huvudet. Detta är den största nackdelen med systemet. (Eh, är det nån som kan komma på en enda fördel med systemet…?)

    Tror att det är orimligt att riggen ska kunna lossna av sig själv om bilen kör iväg. Ventilen och munstycket måste klara väldigt högt tryck.

  10. Olag

    Det var nog tänkt att det skulle vara mer säkert då det förlita sig mer än på en person..
    Fördelen är att dom kan vara en till på bilen och skruva..Tror jag

  11. Erik R: Ok man får inte pilla med riggen. Men man hade ju kunnat sätta någe skit på bilen som reagerade när riggen var ute. Sen undrar jag, precis som du. Vad trodde man att man skulle tjäna på att ha lampor istället för spade?

  12. Sebastian

    @Magnus: Jag har fattat det som att varje gubbe har en knapp som de trycker på när de är klara. I teorin skulle det ju innebära att det aldrig kan bli något missförstånd mellan teamet och spadkillen. I praktiken verkar det ju vara helt tvärt om. Man skulle nästan kunna tro att det är styrelsen i FIAT som kollar på loppet och trycker på knapparna från distans…

  13. sebastian, det låter ju som ett bra förslag, alla har en knapp. när alla tryckt så blir det grönt. men jag har hört, vet inget om det, att det är en kille som sitter nån stans och ska ge klartecken när allt är färdigt. som den gamla lollipoppen alltså. inget bra system det där oavsett. i grunden gillar ferraris nya, måste vara mycket bättre att ha en person placerad på ett bra ställe med översikt. tänker man..

  14. Sebastian

    Har kollat runt lite och jag tror att de kör två varianter. En där alla har varsin knapp och en där det bara styrs av en lollipopsnubbe. Den här gången så körde de bara lollipopen och han hade lite bråttom. Personligen har jag svårt att se hur de kan misslyckas, grundtanken är egentligen smart. Jag hoppas att de utvecklar systemet istället för att ge upp. Och att de lägger till en knapp till en kille som håller koll på att de inte kör in i Sutil. Känns typiskt italienskt, blir så upphetsade av den nya innovationen att de glömmer det uppenbara.

  15. Lisa

    Problemet är väl kanske att OM någonting går snett så har föraren ingen aning om det utan vi får mekaniker som måste löpa gatlopp. Har man en lollipopgubbe kan han alltid smälla ner lollpopen igen, föraren inser att något är fel och kan stanna inom rimlig tid, såsom Webber som ju råkade ut för samma sak som Massa.

    Man kanske kan komplettera ljuset med en ljudsignal så föraren får ett ilsket pip i örat som overrides ljuset om något går på tok?

    Utmärkt idé med en speciell knapp för Sutil, den tycker jag Ferrari ska införa snarast! :-)

  16. Meister

    Haha bra idé där, en stor knapp i garaget som det står “Sutil allerta!” på.
    Ferrari får nog gå tillbaka till att använda en lollipop och öva på depåstopp för det här funkar inte!

Leave a Reply