Ferrari meddelar att man lämnar Formel 1 nästa säsong om inte reglerna ändras

Dagens chock från Italien; Ferrari har nu beslut på att om inte FIAs nya regler med budgettak ändras så lämnar man sporten redan nästa säsong. Det har ju mumlats ett tag, men snacka om att sätta press på Max och de andra..

Ferraris styrelse (tror jag det är yepp, board of directors) har ett mer eller mindre glasklart pressmeddelande som heter Ferrari Administrative Board: No F1 in 2010 if the rules don’t change ute på hemsidan här. Deadline för att anmäla stall till nästa års säsong närmar sig med stormsteg, innan den 29e maj ska FIA ha dem. Och flera stall har uttryckt att man är tveksamma till att delta. Allt på grund av det budgettak som FIA beslutat införa som sätter en gräns för budget, eller tvingar stallen till hårda tekniska begränsningar. Vilket i sin tur skapar en serie med två kategorier eller klasser bilar.

Toyota och Red Bull har hotat lämna Formel 1. BMW har hotat lämna Formel 1. Ferraris betydelse för sporten har debaterats mellan Max och Bernie, men nu har Ferrari slagit näven i bordet ordentligt. autoweek skriver också att Red Bulls ägare Dieter Mateschitz har uttalat att de kan dra båda sina stall Red Bull och Toro Rosso ur Formel 1 om budgettaket genomförs. Också Renault och McLaren delar den inställningen menar man. Bollen är över på FIAs planhalva..

Hela uttalandet från Ferrari idag;

Ferrari Administrative Board: No F1 in 2010 if the rules don’t change

FERRARI’S BOARD OF DIRECTORS APPROVES
THE FIRST QUARTER RESULTS:
TURNOVER 441 MILLION EURO
TRADING PROFIT 54 MILLION EURO

FERRARI CONFIRMS ITS OPPOSITION TO THE NEW
TECHNICAL REGULATIONS ADOPTED BY THE FIA AND DOES NOT INTEND ENTERING ITS CARS IN THE 2010 F1 CHAMPIONSHIP

Maranello 12 May 2009 – Ferrari’s Board of Directors, chaired by Luca di Montezemolo, today analysed the first quarter results for 2009. Despite the current international economic climate, which has hit the automotive sector in particular, Ferrari’s figures were in line with the record levels reached in 2008.

Turnover for the first three months was 441 million euro compared to 455.7 million euro over the same period in 2008. The first quarter closed with a trading profit of 54 million euro compared to last year’s 59 million euro.

These results reflect the introduction of new models, in particular the success of the Ferrari California and the Scuderia Spider 16M, the constant growth in activities linked to the brand (e-commerce, licensing, merchandising and retail) and the company’s continuing efforts to maximise efficiency.

The Board of Directors also examined developments related to recent decisions taken by the Federation Internationale de l’Automobile during an extraordinary meeting of the World Motor Sport Council on 29 April 2009. Although this meeting was originally called only to examine a disciplinary matter, the decisions taken mean that, for the first time ever in Formula 1, the 2010 season will see the introduction of two different sets of regulations based on arbitrary technical rules and economic parameters.

The Board considers that if this is the regulatory framework for Formula 1 in the future, then the reasons underlying Ferrari’s uninterrupted participation in the World Championship over the last 60 years – the only constructor to have taken part ever since its inception in 1950 – would come to a close.

The Board also expressed its disappointment about the methods adopted by the FIA in taking decisions of such a serious nature and its refusal to effectively reach an understanding with constructors and teams. The rules of governance that have contributed to the development of Formula 1 over the last 25 years have been disregarded, as have the binding contractual obligations between Ferrari and the FIA itself regarding the stability of the regulations. The same rules for all teams, stability of regulations, the continuity of the FOTA’s endeavours to methodically and progressively reduce costs, and governance of Formula 1 are the priorities for the future. If these indispensable principles are not respected and if the regulations adopted for 2010 will not change, then Ferrari does not intend to enter its cars in the next Formula 1 World Championship.

Ferrari trusts that its many fans worldwide will understand that this difficult decision is coherent with the Scuderia’s approach to motor sport and to Formula 1 in particular, always seeking to promote its sporting and technical values. The Chairman of the Board of Directors was mandated to evaluate the most suitable ways and methods to protect the company’s interests.

Så… vad händer nu?

Chanserna för att reglerna ändras tillbaka verkar ganska goda, eller i alla fall att de formuleras om så att alla kan godta dem. Det har redan snackats om att införa en övergångsperiod över några år. Något sådant kunde nog fungera. Det är ju en märklig historia att klubba igenom ett så viktigt beslut bara några dagar innan (OK, några veckor) deadline för att anmäla stall inför nästa säsong går ut..

FIA har ju mer eller mindre gjort sig kända för att vela fram och tillbaka. För bara några dagar sedan skrev jag om hur guldmedaljsystemet först införts och så tagits tillbaka..

Här är nyheten om att man inför budgettak samt förbud mot tankning i Formel 1.

33 comments

Leave Comment
  1. det är väl förresten bara williams som klart sagt att man välkomnar budgettaket och tänker anmäla sig innan deadline för nästa säsong går ut? har inte helt översikt över det där längre..

    och så är det ju de nya stallen som möjligen kan anmäla sig som är positiva, usgpe, lola, prodrive och de där.

    edit: brawn är väl också positiva till taket, eller? vet inte om jag sett någon reaktion från dem på det?

  2. Sebastian

    Det är nog inte så mycket en fråga om att vara positiv eller negativ, varken Williams eller BrawnGP har ju något alternativ… Men om toppstallen lämnar så är frågan om det ens finns underlag för att finansiera en budgetserie. Själva poängen med sporten är ju att den är mest extrem. Plötsligt blir Americas Cup kvar som den okrönte kungen bland sporter.

    Och för er som undrar vad Ferrari ska göra nästa år så är det ju bara för dem att trycka ut allt de kan producera, har den motor så är Kimi redo att köra… 😀

  3. Lisa

    Williams är positiva till budgettaket i sig, men vad jag vet har de inte sagt nåt om att anmäla sig (rätta mig om jag har fel) De är dock INTE positiva till det tudelade mästerskapet, och det är ingen annan heller. Vad jag vet har varken Brawn eller Force India sagt så mycket om vad de tänker göra, jag tror man försöker hålla ihop inom FOTA så gott det går.

    Än så länge. :-/

    Sen tror jag kanske Maxxx gör rätt i att ligga lågt, för känner jag gli tifosi rätt kommer de att marschera mangrant till FIA HQ med hötjugor och tjära och fjäder (fast han skulle väl bara gilla det, förstås.. 🙁 )

    • Stefan Alsenmyr

      Som jag har förstått är väl de flesta positiva till någon sorts begränsning budgetmässigt och friare tekniska reglementen. Det alla är emot är att man delar upp det i två klasser.

      Jag får väl dra upp min gamla käpphäst igen om att släppa de tekniska begränsningarna i princip fria men begränsa pengarna och kanske antalet testdagar man får använda.

      Det är de tekniska innovationerna som ska premieras och det är de som gjorde Formel 1 till vad det var. Det är därför jag älskar årets säsong när alla har fått tänka till och vi ser mer spridda tekniska lösningar än på länge.

  4. Erik R

    Underbar business-metodik att inleda ett sånt här pressmeddelande med att babbla om första kvartalets omsättning… 🙂

    Det är kanske en smart taktik att bara vara med i F1 vartannat år. Ta sabbatsår och plöja ned obegränsat antal miljarder på att utveckla en bil, och sen tävla med den under budgettak nästa år…

    Undrar om Max och Ferrari tänker fortsätta med rysk roulette tills någon av dem stryker med. Det verkar ju finnas kulor i pistolen den här gången.

  5. Marcus

    Ingen Ferrari i F1, ingen F1. Man behöver inte vara en Ferrari fan att inse detta. Förare, så kallade experter m.m. är alla överens att Ferrari är en stor del av F1 på gott och ont.

    Man ska nog inte glömma heller att F1 är inte bara en cirkus på hjul det är också en penga cirkus av astronomiska mått. Det finns investerare och banker som sitter på F1 rättigheter som skulle devalveras åtskiligt om Ferrari skulle göra verklighet av sitt hot.

    Jag kan inte tänka mig att dessa aktörer kan acceptera att en 70 årig snuskhummer vid namn Max sitter och urholkar deras investering.

    • WAG THE DOG

      Håller med dig fullkomligt Marcus. Har FIA och F1 råd att avstå Ferrari?
      Jag har följt F1-cirkusen sedan 1971 och kan ärligt säga Ferrari ÄR F1. Brabham, March, BRM, Hesketh, Wolf, Tyrrell m.fl. är borta sedan lång tid tillbaka. Ferrari har varit med sedan första racet!
      Utan Ferrari kan jag lika gärna hetsa upp mig för STCC eller Rallycross VM. 😉

  6. TOBIAS

    FIA och Max lär få vika sig annars har vi en utbrytar serie det kan alla vara rätt så säkra på

  7. Lisa

    Finns en skitbra artikel om vad som kommer att hända om biltillverkarna lämnar i betal-delen av autosport – F1 kommer att implodera. Marknadsmässigt, TV-mässigt, hospitalitymässigt, sponsormässigt och merchandisemässigt. Har ni nån aning om hur många GP-biljetter som köps av BMW, Mercedes och Toyota? Jag hade det inte. Det finns en anledning till att hospitalitykostnader INTE ingår i budgetcappen. 70% av hospitality och merchandising står biltillverkarna för, och det rör sig inte om några småsummor.

    Och tror nån på allvar att Bernie ska kunna sälja ett mästerskap med Cosworth-drivna småteam på samma sätt som han idag säljer F1 till 160 länder? :-/

    Sen kommer journalisten med en bra idé – FOTA, köp A1GP! Där finns allt, infrastruktur när det gäller banor, FIAs beskydd, helt utveckad teknologi när det gäller TV etc – och inte minst Michelindäck, Bridgestone blir gröna av avund….Sen kan ni göra er av med A1GP-hårdvaran och göra precis som ni vill. 7 team – 3 bilar per team så har vi en grid på 21. Han påstår dessutom att nåt sånt redan är på gång – beroende på hur samtalen nästa vecka mellan FIA och FOTA utfaller. Vi får väl se…

    Kan tyvärr inte länka till någon kopia av artikeln för då kanske Daniel får på nöten. 🙁

    • Sebastian

      Did the honorable thing… och har nu läst den intressanta artikeln. A1GP, på något sätt så känns det som det nya Formel 1… 🙂 men Bernie har nog redan fingrarna i den syltburken. Han lär ju knappast lita på att man kommer överens. Men som sagt, kanske att byta gryta är precis vad som behövs för att få racing på toppnivå men fokus på sporten.

    • Sebastian

      Efter att ha läst “Q & A with FIA’s Tony Purnell” så ser det ju faktiskt rätt hopplöst ut. FIA upplever att de är mycket smartare än FOTA och det bara är teamens bristande verklighetsuppfattning som är problemet. Med den grundinställningen så ska man nog inte hoppas att de kommer överens…

      Problem nr 2 är att FIA verkar ha missat vad som är F1s DNA, att det är världens mest extrema sport avseende team, teknik, människor, räckvidd, allt. Det är inte bara en tävling med meckarolle och racerharry.

      • Lisa

        Jo jag läste också detdär och det är precis den nedlåtande stilen Maxxx (även om han i detta fall har ett språkrör) alltid kör när någon kommer med invändningar, kritiserar eller ifrågasätter FIAs beslut: “dethär förstår du inte lille vän, det är därför du protesterar, begrep du bättre skulle du hålla tyst!”

        Tror inte Luca di M är så mottaglig för just detta icke särskilt konstruktiva argument…

  8. Mr3000 (fd Jon)

    Undrar hur många mail och telefonsamtal som scuderias tekniker och ingenjörer kommer få från de nya teamen med jobberbjudanden de närmaste dagarna. Först skäller Luca ut teknikerna sen hotar han att göra dem arbetslösa, måste vara ett lysande sätt att motivera dem till storverk, vilket behövs om de ska lyckas med något den här säsongen.

    Det är bara att hoppas att FIA står på sig, så får vi tacka Ferrari för deras deltagande och önska dem all lycka till i framtiden.

  9. nja.. mr3000.. jag hoppas i och för sig att varken ferrari eller någon annan (som bernie) kan driva med fia fram och tillbaka och få igenom vad de vill. men jag hoppas verkligen inte att någon slutar. för mig verkar det som att problemet här är processen, fattar inte varför de måste driva igenom den här typen av beslut så plötsligt och utan att ha en ordentlig genomgång med stallen. jag tror sällan på konspirationsteorier, men det är klart att man lyssnar – eller läser – när det surras om att max först hade som mål att bli av med ron dennis och nu när han lyckades är ute efter ferrari.. men varför har jag svårt att förstå.

    så är det ju en sak till, jag tror som många att f1 kan klara sig utan ferrari. och de kan klara sig utan de andra enskilda stallen också. men kan de klara sig utan flera av dem samtidigt? som det antyds i den där artikeln som lisa snackar om ovanför, tänk om vi står med williams plus ett eller två stall som force india och brawn efter den här säsongen. så tar de in två/tre nya, men jag har svårt att tro att sporten som vi känner den idag skulle klara det..

  10. Danne V

    Snacka om hybris!
    Det verkar som om Ferrari inte riktigt har förstått hur dåliga de är i år.
    Ser egentligen inte att det skulle vara någon större katastrof för F1 ifall ett team som på 5 race skrapat ihop totalt 6 poäng och vars förare ligger på 12:e resp 13:e plats drar sig ur cirkusen. Det går inte att leva på gamla segrar. Var sak har sin tid och Ferraris tid har väl helt enkelt passerat.
    Tack för det som varit!
    Bye bye!

    • KriBern

      Beror delvis på att stallen har tolkat reglerna på helt olika sätt. Ferraris era kanske tog slut förra året men så fort alla kör efter samma regler igen kommer Ferrari komma tillbaka precis lika starka som förut och stallen som BRAWN som inte har samma resurser till att optimera varje liten detalj av bilen kommer falla längre och längre ner på gridden.

      Tror inte att någon av stallen som skippat KERS kommer ha någon större changs emot bilar med KERS så fort dom blivit optimerade till max.

      • Magenus

        Alla kör efter samma regler idag.
        Hoppas också att detta löser sig. F1 utan Ferrari vore inte samma sak.

        • KriBern

          Samma regler som har tolkats olika om jag förstått det rätt. FIA skrev reglerna så slarvigt att man kunde gå runt dom.

    • WAG THE DOG

      Verkar som om en del av ungdomarna här som garvar “bye bye åt Ferrari” inte riktigt förstått att de utan konkurrens är F1:s största publikdragare. Vad man än tycker om stallet så har det faktiskt betydelse för hela cirkusen om dom stannar eller går. Samma sak gäller McLaren – om än inte i samma omfattning. De är inte i närheten av Ferraris popularitet runt om i världen.
      Det är bara att konstatera – F1 tappar enormt mycket på att förlora stall som Ferrari eller McLaren. Herregud, det skulle smärta om man tappar BMW eller Toyota i detta läget.
      Låt oss hoppas att det löser sig och att fler stall kan komma ifråga istället för färre!

      • Erik R

        +1

        Ferrari är ett av världens starkaste varumärken. De flesta sponsorer skulle hellre betala $100M för en logga på en Ferrari som i bästa fall slåss om enstaka poäng än $10M för motsvarande på en Brawn som vinner 4 race av 5.

        Utan Ferrari är en utbrytning omöjlig. Med Ferrari i en utbrytningblir övriga biltillverkare tvunga att följa med, tillsammans med alla tunga sponsorer. Kvar blir i stort sett ingenting.

    • KriBern

      Av någon anledning tror jag inte det hjälper vem som kör när bilarna tekniskt sett går sönder varje race.

  11. Fly

    Hallå !! Ni säger att det var tråkigt. Med Ferrari och McLaren på topp men om budget regeln kommer är det ju mclaren och renault som vinner!

  12. Sebastian

    Om man bortser från att Lauda lever i en annan tid och driver ett lågprisflygbolag och därför tycker hela idén med lågbudget racing är kanonbra så säger han något intressant:

    “””
    Moreover, the former Ferrari and McLaren driver claims that the ‘two-tier’ element of the rules, where teams are still free to spend vast sums but with less technical freedoms than their capped rivals, is simply a clever ploy by Mosley.

    “Three years ago Ferrari signed an agreement with the FIA and Bernie, and Mosley is using this (two-tier) situation to be in the clear legally,” he said, suggesting that Ferrari was promised basic rules stability.
    “””

    Ytterligare tecken på att FIA är de som lider av hybris… “can do, because we’re smarter…”

    • Lisa

      Ssss, Lauda….

      Har Max lovat Ferrari basic rules stability har han brutit det löftet för längesen, så mycket regeländringar det varit under de sista åren. Om man nu inte med “basic rules” menar att bilen ska ha fyra hjul och en ratt, förstås…

  13. orkar inte läsa ALLA kommentarer, men som jag fattar detta med att Ferrari inte vill fortsätta är att övergången till lägre budget är för kort.

    D.v.s att redan 2010 klar de inte. Kan tyckas konstigt, men det har att göra med att de har mycket pengar ‘tide up’ i sina projekt som de har avtal med.

    Därför blir förlusten mer än att dra ner på konstnaderna. Ferrari har inte iofs sagt NEJ till lägre konstnader för F1, men de säger NEJ till att det sker så fort.

Leave a Reply