Ferrari ser rött

Ledsen för den lite trötta rubriken, men det har under den senaste veckan eller så blossat upp ett litet krig inom Ferrari. Det hela går ut på att den brittiska ingenjören Nigel Stepney är anklagad för sabotage/spionage eller något liknande, lite oklart vad det hela gäller, men massor av rykten finns så klart. Klarare är däremot att Ferrari faktiskt påbörjat en juridisk process mot Stepney, som dock fortfarande är anställd i Italien av teamet.

Det har snackats om att Stepney skulle blivit sur för att han inte erbjudits Ross Brawns tidigare jobb och då skulle vänt sig mot teamet. Vidare har det snackats om att man skulle hittat något mystiskt “vitt pulver” i Felipe Massas bensintank efter Monacos Grand Prix, där ju Ferrarisarna hade svråt med tempot, och något ska ha inträffat i vindtunneln hos Ferrari. Enligt tyska automotorsport så har Stepney placerats om hos Ferrari tidigare i år efter att ha kritiserat Jean Todts personalpolitik, men att det var Luca Baldisseris chefs-jobb han ville överta.

Nu rapporterar f1complete i en artikel att det ska handla om ytterligare en affär där hemligheter sålts eller getts till rivaliserande team, som Toyota för några månader sedan. Stepney själv har uttalat sig till The Sunday Times tidigare och förklarar sig utsatt för en “dirty tricks campaign” från teamet. Bland annat förklarar han att han inte alls som påstått flytt fältet, utan varit på semester (Filippinerna ska det visst vara). En semester som han bokat genom “Ferrari travel office”. Mmmm… (i Homer-style) Ferrari travel office.. där skulle man gärna bokat sina semestrar.

Stepney har kopplats till Honda i spekulationer tidigare och till autosport har han sagt så här om situationen;

I’m not currently happy with the situation within the team – I really want to move forward with my career and that’s something that’s not happening right now.
Ideally, I’d like to move into a new environment here at Ferrari – but if an opportunity arose with another team, I would definitely consider it.

Fortsättning lär följa.

Bild från bridgestone.com

Leave a Reply