Ferrari slipper straff

fia-logo

FIA har idag också gjort klart att Ferrari slipper ytterligare straff för stallordern i Tyskland sist. Massa fick ju snällt släppa förbi Alonso. Efter det har det ju inte gått lysande för Alonso, så stämningen i stallet kan ju inte vara på topp. Hur ska de göra om Massa går förbi i poängligan..

F1.com har storyn här. FIA skriver;

“On 25 July 2010, at the Grand Prix of Germany, the stewards of the meeting found an infringement by the Scuderia Ferrari to the prohibition of team orders interfering with a race result and then decided to impose a fine of $100,000 and to forward the dossier to the World Motor Sport Council for further consideration.

“The Judging Body of the World Motor Sport Council held an extraordinary hearing in Paris on September 8, 2010 to examine this matter.

“After an in depth analysis of all reports, statements and documents submitted, the judging body has decided to confirm the stewards’ decision of a $100,000 fine for infringing article 39.1 of the sporting regulations and to impose the payment of the costs incurred by the FIA.”

AB har en artikel här.

46 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Mycket märkligt beslut tycker jag, att ett så tydligt regelbrott inte bestraffas hårdare. Hur skulle det se ut om tjuvstart, fortkörning i depån etc bara bestraffades med böter?

    Nu får vi se om regeln om teamorder försvinner helt, eller om FIA hittar någon lösning. Om teamorder ska vara tillåtet tycker jag att det måste det vara väldigt tydligt för publiken vad som gäller.

    Ge teamen möjlighet att inför varje race bestämma en förste- och andreförare. Sen ska andreföraren omedelbart få blåflagg så fort försteföraren ligger direkt bakom.

  2. Antonio

    Risken att Massa går om Alonso är lika stor som att Sverige skulle vinna VM-guld i fotboll. Minimal alltså.

    Skönt att FIA tycker att ärendet är utagerat.

    • ivan b

      Så om de hade vart tvärtom att Massa hade legat före alonso hade du tyckt likadant då?

      Jag tycker att om amn ska ha stallorder så ska ingen kunna bli världsmästare heller, man kan tex inte betta på en förare, i så fall endast på förste föraren.
      Införs stallorder tror jag de skadar sporten mer än gör nytta

      • Antonio

        Om Massa hade varit konstant snabbare än Alonso hade jag inte sett något konstigt i det, nej. Jag hade inte gillat det men förstått.

        Nu är det Alonso som bevisligen är den snabbare av dem två med få undantag och då är det bara gilla läget. Inget som är unikt för Ferrari.

        • Lisa C

          Det kan hända att detta kommer att rubba Alonsohatarnas världsbild – men Alonso har faktiskt också varit utsatt för team orders. Jag menar på den förlorande sidan.

          Trots att han var VM-vinnarkandidat 2006 blev han en gång beordrad att lämna plats för Fisichella. Det rör sig om USA:s GP 2006, och ordern gick ut via F1-feeden (men då var det inte “modernt” att sätta kalsongerna i halsen för en teamorder) så det är inget snack om saken.

          Han lydde och allt var frid och fröjd. 😉

  3. Sebastian

    Trist. Nu överväger de till och med att plocka bort regeln. Ferrari återgår till sitt fokus att placera Alonso före massa i tabellen (undrar om Massa har prestationsdel i sin lön. Hur löser de det…). Tror dock att stallorderhistorien har solkat både Ferraris och Alonsos rykte i F1. Som tur är så kör ju Alonso som en kratta just nu så det kanske inte får några konsekvenser för förarmästerskapet.

    • Wag the dog

      Jag tycker hela historien är trist men måste ändå undra… Varför ska man ha en regel som ingen följer och FIA inte kan kontrollera. Det är ju känt att alla bryter mot denna regel men att Ferrari gjorde det så klantigt som senast är ju otroligt.

      Är det klantigheten Ferrari ska bestraffas för eller är det regelbrottet?

      • Lisa C

        Vore nog iofs bra om Alonso kört litet klantigare. Hade han gjort det hade han bara blivit EN bland en massa andra klantar i kurva 1. (som f.ö blev granskade av FIA)

        Nu envisades dessvärre den dumskallen att ta kurva 1 korrekt och det fick han sota för.

        • Anonymous

          Dom hade faktist inga ‘bra’ bevis för att sätta Ferrari… Om fia gick till domstolen så skulle alla skratta åt deras bevis. Ferrari sa faktist inte ‘let alonso pass’ och det står ingen gräns var gränsen är

  4. Olag

    Gillar bilden.
    När det gäller starten i förra loppet där Massa starta 1 m framför sin ruta.
    Det är extremt dåligt att ingen dommare såg det.
    Men om jag inte har fel så fick Hamilton straff efter SC för något år sedan. Med bevis från en film som en i publiken filmat.
    Varför kan inte Massa kunna bestraffas mot sitt regelbrott?

  5. Swade

    Självklart kan man diskutera regeln, men så länge regeln finns där anser jag den skall följas.

    Inte för inte att han kallas för “Teflonso”…

    • Antonio

      Tycker du Alonso skulle ha straff för att Massa flyttat på sig? Alonso gjorde det han har betalt för. Köra så fort som möjligt. Han är varken stallchef eller stallägare.

      Om Massa väljer att släppa på gasen är det bara för Alonso att köra förbi. Straffet skall i så fall Massa eller teamet få. Och i det här fallet fick teamet böter.

      • kenny

        Just därför borde teamet blivit straffat, tex att ingen av teamets båda bilar får köra nu på monza. På så sätt straffar man inte förarna utan teamet för att de gjort sig skyldiga till regelbrott.

  6. Lisa C

    Problemet är inte teamordern i sig. En hel drös med team har använt dem sen de blev förbjudna utan att nån lyft på ögonbrynen. Kimi skulle t.ex inte blivit världsmästare 2007 utan teamorder. Teamorder finns och kommer att finnas i F1, regel eller ej. Problemet är att Ferrari gjorde det för öppet.

    Så länge man hycklar och låtsas som det regnar går det alldeles utmärkt att använda teamorder, men man ska uppenbarligen akta sig väldigt noga för att vara ärlig. Aja baja, Ferrari!

    Hoppas verkligen att SWG ser till att denna idiotiska regel som ingen följer i alla fall och ingen har blivit straffad under förrän nu – trots otaliga övertramp – försvinner.

    • Wag the dog

      Håller med! Borde inte vara så att teamorder utfärdas men hur i helvete ska man kunna kolla detta?
      Ferrari fick inte böter för regelbrottet. Böter fick dom för att dom visade arslet för hela världen. 😉

  7. Daniel

    Stall order har väl alltid funnits?, och de flesta förare som blivit världsmästare har blivit det pga sin teamkamrat har hjälpt dom.
    Men visst är det tråkigt för sporten.
    Vissa tycker att de känns mer legalt att hjälpa sin kamrat när man inte längre har chans på titeln, men i grund o botten är det samma sak som om att man har en uttalad förste förare

  8. Erik R

    I år är det mycket svårare för teamen att dela ut teamorder än tidigare år, och det var därför Ferrari åkte dit. Det beror på att depåstoppen är tidigt i racet; tidigare år har man kunnat trixa lite med sista depåstoppet för att byta ordning på förarna. För en gångs skulle fanns alltså chansen att begränsa användandet av teamorder, men istället kollapsar FIA fullständigt. Obegripligt.

    Jag förstår inte riktigt argumenten om att teamorder är svårt att bevisa. Våldtäkt är ofta väldigt svårt att bevisa, men det betyder inte att det bör vara tillåtet, eller att straffet ska vara lågt när någon fälls.

    • Lisa C

      Chansen att BEGRÄNSA team orders kan jag inte se finns i dagens läge.

      Chansen att smussla undan team orders via ett depåstopp och på så sätt föra vissa (som började kolla på F1 i går – och inget ont om dem, iofs) bakom ljuset har dock minskat.

      • Lisa C

        Och dendär parallellen till våldtäkt föredrar jag att ignorera.

        Vi lever (förhoppningsvis) i ett rättssamhälle. Dvs – oskyldig tills motsaten bevisats. Det kan hända att detta får vissa våldtäktsmän att falla genom det juridiska nätet, men vad i hela friden har det med team orders i F1 att göra? :/

        • Erik R

          Ja, det var kanske en misslyckad parallell.

          I många andra fall är det svårt att bevisa teamorder, men här har vi ett fall där brott kunnat styrkas utan tvekan (Ferrari har ju inte heller överklagat, så det råder inget tvivel om saken). Ska de då komma undan i stort sett utan straff bara för att det i andra fall är svårt att bevisa?

        • Lisa C

          Fast det vore kul om du kunde nämna några andra fall där teamorder är svåra att bevisa. Vilka fall syftar du på närmare bestämt? Jag kan inte dra mig till minnes andra än Räikkönen i Brasilien 2007. Där vad det fråga om ett pitstop som “oj oj RÅKADE” ändra vinnare av loppet från den självklara Massa till Räikkönen…. 😉

          Annars finns det ju en hel uppsjö av solklara fall av teamorder (med åtföljande radiotrafik som alla kunnat höra) att referera till: Hamilton/Kovalainen Tyskland 2008, Alonso/Fisichella Turkiet 2006, Fisichella/Alonso USA 2006 för att nämna några. Som inte blivit bestraffade, ingen har ens andats ordet straff. Kan du ge mig någon bra motivering varför alla dessa helt – via radiotrafik – bevisade teamorder passerat helt obemärkta?

          Sen har vi ju förstås praktexemplet Räikkönen/Massa Brasilien 2008 där det visserligen inte fanns radio att lyssna till men där Räkkönens flyttande på sig till förmån för Massa ändå var en lika uppenbar teamorder.

        • Lisa C

          F’låt, det var inte Brasilien 2008 Kimi flyttade på sig, det var Kina. Men syftet var att hålla Massa kvar i VM-striden.

          Vet inte varför försöket att hålla Alonso kvar i VM-striden ska straffas (och inte bara straffas, utan Alonso och Ferrari ska mer eller mindre brännnas på bål) medan försöket att hålla Massa kvar i samma strid passerar obemärkt.

          Nån?

  9. Berra

    En sak är konstig, varför kimi inte stannade kvar i Ferrari, jag har en teori, alonso ville inte ha kimi för att han va rädd att än en gång inte vara den snabbaste föraren i stallet, massa är mer formbar och ställer in sig i ledet som tydlig andre förare vilket kimi aldrig skulle acceptera. Så med santanders pengar till Ferrari så blev kimi utköpt. Tänk er själva 07 alonso kom till mclaren som dubbelvärldsmästare, och vad hände?… Jo en rookie vid namn hamilton som knappt fått hår på …..körde skiten ur alonso. Just därför va det ett krav mot Ferrari alonso santanders pengar mot att kimi skulle bort, bort med de absolut största hotet i F1, men vad gör de? Inget!! kimi verkar trivas i rally och alonso lär inte bli världsmästare varken i år eller nästkommande år.

    • Fredrik

      Det ligger faktiskt lite poänger i de du skrivit!!….tror med alonso va rädd för att ha kimi som stallkamrat. Forza schumi!!!…

      • Lisa C

        Javisst. Det var därför han skrev på för McLaren redan i slutet av 2005. Där en viss Kimi Räikkönen råkade jobba…. 😉

    • Erik R

      Min uppfattning är att Kimi fick sparken för att han presterade ojämnt och verkade allmänt oengagerad. Ferrari har aldrig velat ha två stjärnförare (i alla fall de senaste årtiondena) utan vill ha tydliga roller i teamet. Massa är lite av den perfekte andraföraren. Tillräckligt snabb för att vara med och störa konkurrenterna, men inte tillräckligt snabb för att utmana försteföraren.

      Ferrari behövde en ny försteförare eftersom Kimi inte levererade. De var tvugna att kapa Alonso på en gång; hade de väntat ett år hade Alonso kanske tvingats skriva flerårskontrakt med något annat toppstall.

      Sen hade det not sett ganska illa ut om de sparkat Massa samtidigt som han var svårt skadad men på väg mot comeback.

      • Jan

        Ok så Ferrari sysslar med välgörenhet?…sabtander har stora intressen i Brasilien tex, därför fick massa va kvar, ingen kan intala mig eller nån annan som kan nåt om F1 att alonso skulle piska kimi, det alonso med om och alonso vill va förste förare, därför köpte de ut kimi, hade alonso inte haft santander i ryggen hade han fortfarande harvat runt i Renault. Alonso är väldigt duktig förste absolut, men bättre än kimi hailton tex… Noway

        • Antonio

          Massa var snabbare än Kimi 2008 och 2009. Och Alonso kör ifrån Massa.

          Vad får dig att tro att Kimi skulle vara snabbare än Alonso? Jag får inte riktigt ihop det.

  10. Claes

    Ha ha alonso hade nog inte räknat med att bli frånåkta av en pojk spoling!!…men Hamilton är en talang utan dess like!, natural born racer, Hamilton blir bog mästare i år fast jag hoppas på webber.

  11. fredrik f

    Alonso en har klar talang att bli ovän med ett halvt stall, Han tror att han är större än vad omgivningen tycker, därav blir det endel problem för honom. Schumi lyckades iaf få alla att förstå att han är nr 1, utan att skapa rubriker.

  12. HENKE R26

    Tycker det är konstigt att det inte blev mer. Men visst, man kan inte heller bli strafffad för samma sak 2 gånger heller. Ferrari har en förmåga att komma undan ibland. Minns ett race på Monza när Ferrari lade in en protest mot att Alonso, som då körde Renault, hade hindrat Massa under kvalet. Alonso blev nedflyttad på gridden, och under söndagen hade någon hängt upp en banderoll som det stod FIA Ferrari International Assistance på. Lite humor i det….

  13. Daniel

    Antonio… Så du menar på allvar att massa är bättre snabbare än kimi?… Bullshit. Sen tror jag att alonso och kimi är likvärdiga, kimi är nog snabbare när han har en bil som passar han, då hänger alonso inte med, men alonso får nog ut mer än kimi med en bil som inte är 100%….

    • Antonio

      Massa var snabbare än Kimi 2008 och om jag inte minns fel, orkar inte kolla fakta, även 2009 fram till olyckan på Hungaroring.

      Jag fattar inte riktigt vitsen med att påstå att Kimi skulle vara snabbare än Alonso eller tvärtom.

      Om man nu är en Kimi-fan som du och många svenskar verkar vara kan jag förstå att det är tråkigt när Ferrari petar Kimi för Alonso.

      Jag gillar oxå Kimi. Han, liksom Alonso är en kille som aldrig snackar skit om andra. Något som t ex Hamilton eller Barrichello är bra på.

      Men nu är Kimi färdig med Formel 1. Hoppas han inte gör som Schumacher och kommer tillbaka bara för att bli frånåkt. Han borde skippa rally där han aldrig kommer att kunna utmana de bästa och försöka med DTM eller sportvagnar.

      • Kenneth

        haha antonio du är så fel ute! Kimi kommer att bli den förste att vinna både F1 och WRC!

        hans resultat i år i WRC är hur bra som helst om man ser på hans erfarenhet av rally som var lika med 0 när han började säsongen….

        så vet du inte vad du pratar om så var tyst istället….

        ger kimi det tid så är han med och slås om mästerskapet om 2-3 år… krävs mycket erfarenhet att kunna åka fort efter noter

        Förjävligt att FIA inte delade ut straff till ferrari! men förstod dom inte skulle våga röra dom! avstängd en tävling hade varit perfekt straff…

        ska bli kul att se Alonso grina efter denna tävling då ferrare väljer att satsa på nästa år istället…

        själv påstår han att han är en värdig vinnare av titeln i år, för mycket misstag för att han ska vinna!

        Webber kommer att helt rättvist plocka hem årets titel!

        • lenny

          haha antonio det är ju kul att du tror du vet bäst vad kimi borde göra och inte göra…du borde kanske bli hans manager! oh wait, he doesnt deal with losers…

        • Antonio

          Kimi ligger 4 min efter täten efter 10 körda specialsträckor av 27 och på tionde plats. Klart att han köra bil. Men att påstå eller tro att Kimi kan slå de bästa i WRC är ignorant och en förolämpning mot Loeb, Solberg, Latvala eller Ogier.

          Kimi har fått en styrning i WRC av en enda anledning. Han har varit världsmästare i F1 och är ett välkänt namn. Det skapar lite större intresse för WRC som gör vad dem kan för att få lite mer uppmärksamhet.

          Jag tror han är nöjd med sin manager som fixat en gratis årslön från Ferrari utan att behöva köra en meter för dem. Han behöver inte min hjälp. Jag påstår inte att jag vet bäst vad Kimi ska göra med sin karriär. Men jämfört med er så är jag nog lite närmare verkligheten.

  14. Daniel

    Sebastian loeb har tom sagt att kimi bör stanna i wrc att han defenitivt har potential att bli världsmästare, så snabb han har varit i sitt första år som rally förare , och utan erfarenhet samt lära sig noter. Loeb vet nog mer om rally än dig Antonio. Kimi har kört relativt jämt med Wilson som kört i wrc i ett par år, sant att han har vart före förra årets. Vm 2:a Hirvonen, kimi är en talang utöver det vanliga, den som säger nåt annat förstår sig inte på motorsport överhuvudtaget.

Leave a Reply