Ferrari stuvar om i leden, team manager Baldo och Schumi stannar hemma

De båda kanske inte helt har med varandra att göra, men i dessa tider vet man ju aldrig. Klart är att Ferrari börjat se sig om efter förändringar efter det som man väl får kalla som en katastrofal inledning av säsongen. Ingenjör (eller hur översätter man engineer inom F1?) Chris Dyer tar över tidigare team manager Luca Baldisserris roll under tävlingarna och Baldo själv får stanna hemma i Italien och snickra på ny bil.

Order om förändringar verkar komma från högsta ort genom stallchef Domenicali och president Montezemolo.

En kul detalj är ju att det snackas om en alternativ Ferrari som blir färdig lagom till Barcelona. Men inte bara Ferrari verkar sikta på att presentera ny bil till det loppet, förutsatt att diffuser-gänget inte fälls redan onsdag, så Barcelona ser ut att kunna bli lite av en nystart av säsongen med massor av nya bilar ute på banan! Ser redan fram emot den tränings-fredagen där..

Så snackas det om att Schumi inte heller dyker upp till loppen i Kina och Bahrain. Han har ju nån slags konsult-roll i stallet nu för tiden, men det gick en del rykten om att det var just Schumi som låg bakom beslutet att skicka ut Kimi på regndäck alldeles för tidigt sist i Malaysia.

Mer lär komma framöver. Frågan är ju när Ferrari ska börja plocka poäng..

5 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Reality check… Jag är inget stort schumacher-fan, men hans agent har uttryckligen sagt att han inte hade något med däcksbytet att göra. Eftersom uppgifterna om motsatsen var spekulationer i media enligt devisen guilt-by-being-på-plats-överhuvudtaget så kan man förstå om han inte är jättesugen på kuska omkring i fjärran östern för att bära hundhuvud. Sen har han säkert bättre saker för sig än att titta på när Ferrari blir förödmjukade i F1… :p

    Fundering… Först tänkte jag att Baldisserri fick åka hem för att de gör för många misstag på banan, vilken kändes olikt Ferrari som ser sig väldigt mycket som ett team (minns depålampfadäsen som i slutändan kostade Massa vm-titeln (vem var det? är han kvar?). Men, nu när jag läser det du skriver så kanske det är så att han är bäst lämpad att få ordning på den nya bilen.

    Frågan är vilken person som är det som är ansvarig för däcks- och kvalificeringsstrategi på Ferrari? Vet någon?

    • Lisa

      Tror nog det är/var Baldisserri, det var iaf han som tog över Brawns jobb.

      Var det förresten inte det jobbet Stepney hade bespetsat sig på, och när Baldisserri fick det i stället blev Stepney så sur att han satte igång med att förse McLaren med Ferrariritningar och kasta mjöl i Ferraritankarna och allt vad det var? 😛

  2. Erik R

    Schumi får sparken från Ferrari, det är ju faktiskt en ganska stor nyhet. Enligt vad jag läste på någon websajt (AB?) kostar hans lilla konsultkontrakt 50 mille om året, så det kanske är en vettig besparing i dessa tider.

    • M

      Schumi fick inte sparken, han är bara rådgivare för stallet.
      2007-2008 var han inte med på alla lopp heller.
      Ferrari ligger helt klart efter nu så då måste dom chansa lite mer ibland går chansningen hem andra gånger inte, det är helt klart att dom måste lägga ut mer pengar/jobb än vad som var tänkt från början.

  3. WAG THE DOG

    Schumi som konsult = sponsring. Visst vet han en jävla massa om racing men vem har sagt att strategen Schumi är lika bra som föraren Schumi?
    Nä – han är Ferrraris ansikte utåt och är med i depån som “moral booster”!
    I och med att Ferrari vare sig säger bu eller bä så får vi nog aldrig reda på vem det var som beslutade om regndäcken men det var nog med stoooor sannolikhet inte Schumi.

Leave a Reply